۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۴۹۱۳۳۴

از سرگیری روابط تونس و سوریه پس از ۵ سال

تشکل‌های پارلمان تونس طرحی را برای برقراری ارتباط مجدد میان تونس و مصر به پارلمانی این کشور تقدیم کردند.
تونس

به گزارش خبرگزاری رسا، چهار تشكّل در پارلمان تونس با تقدیم لایحه‌ای به پارلمانی این کشور خواستار از سرگیری روابط با سوریه پس از پنج سال تعلیق روابط شدند.

تشکّل الحرة که 21 کرسی، الجبهة الشعبیة که 15 کرسی، الاتّحاد الوطنی الحر که 11 کرسی، آفاق تونس و نداء تونسیین بالخارج هرکدام 10 کرسی از مجموع 217 کرسی پارلمانی تونس را برعهده دارند خواستار از سرگیری روابط شدند.

این درحالی است که از سال 2012 تاکنون به دستور المنصف المرزوقی رییس جمهور سابق تونس روابط میان دو کشور تعلیق شده بود و این تشکل‌ها با ارئه لایحه‌ای به پارلمان درصدد به رأی گذاشتن طرح برقراری روابط دیپلوماتیک با سوریه شدند.

در این طرح آمده است: با توجه به آنکه تونس عضو جمعیت کشورهای عربی است و با توجه به وعده‌های رییس جمهور تونس به برقراری روابط در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، طرح مذکور تقدیم پارلمان شده است.

این لایحه با تاکید بر اهمیت همکاری میان سازمان‌ها و نهادهای دولتی تونس و سوریه در جنگ با تروریسم و جلوگیری از گسترش آن در جهان رییس جمهور تونس را به برقراری روابط با کشور دوست و همسایه سوریه دعوت کرد.

خمیس الجهیناوی وزیر خارجه تونس با حضور در پارلمان و در پاسخ به سوال نمایندگان مبنی بر ارتباط میان دو کشور گفت: ارتباط میان دو کشور به طور کامل قطع نشده بود زیرا بعثه تونس در سوریه مشغول به فعالیت بوده و کمک‌های لازم را به تونسی‌های مقیم سوریه انجام داده است.

گفتنی است المرزوقی که با انقلاب مردمی تونس موسوم به بیداری اسلامی جایگزین زین‌العابدین بن‌علی شد، با شروع جنگ در سوریه سفارت تونس در دمشق را تعطیل کرد.

در سال گذشته حکومت تونس به ریاست جمهوری مهدی جمعه دفتری را در دمشق برای رسیدگی به امور تونسی‌های ساکن سوریه راه اندازی کرد./981/ب۹۰۱/د

ارسال نظرات