۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۴۹۱۵۱۶
نتایج تحقیقات پیو:

کنترل مذهبی در مالزی شدیدتر از عربستان است

آخرین نتایج اندیشکده 'پیو' نشان می دهد که کنترل مذهبی در مالزی با کسب نمره ۸ شدیدتر از عربستان است.
بازداشت عزاداران حسینی در مالزی

به گزارش خبرگزاری رسا، رسانه مالزیایی 'مالای میل آنلاین'، با استناد به تحقیقات مرکز 'پیو' اعلام کرد مالزی در جمع کشورهایی که کنترل مذهبی را اعمال می کنند، از مجموع 10 نمره، در سال 2015 میلادی عدد هشت را به خود اختصاص داده که در مقایسه با سال پیش از آن یک نمره افزایش داشته است.

مالزی در فهرست که 198 کشور مورد ارزیابی قرار گرفته اند، بالاتر از کشورهایی همچون عربستان سعودی، برونئی و اندونزی قرار دارد.

این مرکز تحقیقاتی آمریکا اعلام کرد که محدودیت های مذهبی به ویژه در خصوص انجام مناسک مذهبی در مالزی در مقایسه با سه سال پیش از آن افزایش قابل توجهی داشته است.

براساس این گزارش، اذیت و آزار دولت و استفاده از جبر برای مهار گروه های مذهبی دو شاخص تعیین کننده اصلی است که در این مطالعه به وسیله آن محدودیت های مذهبی مورد سنجش قرار گرفته اند.

در این گزارش 20 متغیر از جمله تلاش دولت برای ممنوعیت مذاهب خاص، ممنوعیت تغییر مذهب، محدود کردن موعظه یا اعمال رفتار ویژه مقابل یک یا چند مذهب مورد مطالعه قرار گرفته اند.

مالزی در این مطالعه همچنین در شاخص خشونت های اجتماعی در جایگاه بالایی قرار دارد که نشان می دهد اقدامات خشونت آمیز مذهبی از سوی افراد حقیقی، سازمان ها و یا گروه هایی در جامعه انجام می شود.

پلیس اسلامی ایالت های مختلف مالزی طی سال های اخیر ده ها شیعه را هنگام برگزاری مراسم مذهبی بازداشت کرده است.

گروهی از فعالان مالزی موسوم به 'جی 25' از رهبران این کشور خواسته اند به شیعیان اجازه داده شود مناسک مذهبی خود را آزادانه و طبق قانون اساسی فدرال و یک بیانیه بین المللی که سال 2004 رهبران مالزی از جمله 'عبدالله احمد بداوی' نخست وزیر سابق این کشور آن را امضاء کردند، انجام دهند./۸۴۷/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات