۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۴۹۱۵۵۰
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

انتخابات سرنوشت‌ساز عراق در پساداعش/ انتقاد علما از مشارکت پاکستان در ائتلاف‌سعودی

علمای پاکستان با انتقاد از مشارکت این کشور در ائتلاف سعودی، این ائتلاف را با اهداف ضداسلامی آمریکا همسو دانستند.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: حمله تروریستی به کلیساهایی در مصر از مهم‌ترین اتفاقات هفته گذشته جهان اسلام بود که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. تلاش آمریکا برای تضعیف مقاومت لبنان و تاکید بر اهمیت انتخابات آتی عراق نیز در کانون خبرهای منطقه بود. در ادامه مهم‌ترین سرفصل‌های هفته گذشته را می‌خوانید:

لبنان در آستانه انفجار سیاسی و اجتماعی
شیخ زهیر الجعید دبیرکل جبهه العمل اسلامی لبنان خاطرنشان کرد: آمریکا باید به دلیل جنایت های تروریستی خونین در هیروشیما و ناکازاکی و استفاده از سلاح های ممنوعه در عراق و ویتنام محاکمه شود. حمله تروریستی آمریکا به سوریه نیز در این چارچوب و در راستای تکروی این کشور صورت گرفت.

حجت الاسلام علی دعموش، نایب رییس شورای سیاسی حزب الله لبنان  از احتمال استفاده این کشورها از سلاح شیمیایی در سوریه برای حمله به این کشور خبر داد و افزود: حمله آمریکا به سوریه یک جنایت تروریستی در ادامه جنایت های داعش و جبهه النصره علیه سوریه بود. آمریکا با این حمله درصدد افزایش روحیه از دست رفته تروریست ها پس از تحمل شکست های سنگین از ارتش سوریه است.

سید علی فضل الله، امام جمعه بیروت به گسترش بحران های مختلف در لبنان اشاره کرد و گفت که کشور در آستانه انفجار سیاسی و اجتماعی قرار دارد.

شیخ نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان، موفقیت و دستیابی به پیروزی در سوریه را بهترین پاسخ به سیاستهای احمقانه رییس جمهور احمق آمریکا توصیف کرد.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله از تحریم های جدید آمریکا علیه این حزب خبر داد و بیان داشت: بارها گفته ایم که تحریم های آمریکا علیه حزب الله و نیروهای آن بی ارزش است چرا که ما با بانک ها همکاری نداشته و با توجه به اینکه پروژه های تجاری نداریم، این تحریم ها بر ما تاثیر نمی گذارد.

حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان گفت: آمریکا به شدت در راستای حاشیه راندن مقاومت تلاش می کند اما بداند جامعه ای که فرهنگ مقاومت را در آغوش کشیده است تحت تاثیر این فشارها قرار نمی گیرد.

جبهه العمل اسلامی لبنان با صدور پیامی، انفجارهای تروریستی در کلیسای شهرهای اسکندریه و طنطای مصر را محکوم کرد و اظهار داشت: دستور دهندگان و مجریان این عملیات جنایتکارانه از قلب انسانی و وجدان و وحس ملی کاملا دور هستند و به هیچ دینی وابستگی ندارند.

شیخ ماهر عبدالرزاق، رییس تجمع قولنا و العمل لبنان در گفت و گو با رسا تاکید کرد که حمله به سوریه نه تنها توطئه‌ای برای این کشور بلکه برای همه جهان اسلام است. وی با اشاره به شکست‌های محور سازش در عراق، سوریه، یمن و لبنان، خاطرنشان کرد: ماجرای خان شیخون بی‌شک دروغی آمریکایی، صهیونیستی و سعودی بود لذا باید با آگاهی و هوشیاری کامل با آن تعامل کرد.

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان از درگیری داخلی میان فلسطینیان ابراز تأسف کرد و گفت: ملت فلسطین، ملتی است که صبح از خواب بیدار شده و با توطئه های بین المللی و عربی و حتی اسلامی علیه خود مواجه می شود. بسیار زشت و تأسف آور است که خون فلسطینیان در جبهه ای به غیر از جبهه نبرد علیه دشمن صهیونیستی ریخته شود.

حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان در پیامی از اقدام نبیه بری رییس پارلمان در لغو جلسه تمدید فعالیت پارلمان کنونی ابراز خرسندی کرد و افزود: این اقدام سبب شد تا فتیله تنش و آشوب پایین کشیده شده و آغازی برای راه حلی به شمار می آید که مورد رضایت همه شهروندان لبنانی است.

شیخ صهیب حبلی، عضو تجمع علمای مسلمان لبنان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی فتواها از سوی علمای درباری صادر شده و ریختن خون مردم را جایز می داند. ایستادگی در برابر این فتواها که چهره اسلام را مخدوش می کنند، ضروری است زیرا غرب از این فتواها جهت گسترش اسلام هراسی استفاده می کند.

عراق در آستانه انتخاباتی مهم و سرنوشت ساز
عمار حکیم، رییس مجلس اعلای عراق بر ضرورت نیاز به وحدت در شرایط کنونی عراق تاکید کرد و بیان داشت: سرنوشت کشور و آینده دولت نیاز به مواضع گره‌گشا دارد و باید از تنگ نظری های سیاسی، زیاده خواهی ها و چانه زنی ها پرهیز شود.

آیت الله شیخ محمد باقر ناصری از علمای عراق خاطرنشان کرد: آیت الله شیخ محمد باقر صدر تلاش بسیاری برای احیای معارف اسلامی متناسب با سیره اهل بیت (ع)، اعطای نقش محوری به مراجع تقلید و اصلاح مفاسدی که منجر به دوری مردم از شریعت اسلامی و تعالیم دینی شده بود، انجام داد.

آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق تصریح کرد که سیاستمداران عراقی به جای توجه به مسائل حاشیهای نظیر حمله شیمیایی سوریه و بمب هستهای کره شمالی به مبارزه با داعش بپردازند.

حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس عباسی شهدا را مایه افتخار ملت دانست و افزود: ملتی که دارای شهید است هیچ گاه از بین نمیرود و اگر ایستادگی قدرتمندانه مردم شریف عراق در برابر داعش نبود این کشور از آسیب های موجود حفظ نمیشد.

حجت الاسلام سید صدر الدین قبانچی، امام جمعه نجف اشرف خاطرنشان کرد که اقدامات نسنجیده آمریکا نسبت به سوریه و کره شمالی آینده جهان را در حالتی از ابهام فرو برده است. وی همچنین آزادی کامل عراق از لوث تروریسم را نزدیک توصیف کرد و افزود: بیش از 60درصد از اراضی غرب استان موصل از چنگال داعش آزاد شده است.

نوری مالکی معاون رییس جمهور عراق درباره "توطئه‌های نرم" و نفوذ افکار ویرانگر به روند سیاسی عراق با هدف مانع تراشی در مسیر آن هشدار داد و گفت: همگان امروز در دولت عراق مشارکت دارند و کسی نمی تواند از مسؤولیت شانه خالی کند.

مصر در شوک انفجارهای تروریستی
عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر در کلیسای جامع قبطی‌های ارتدوکس مصر با پاپ تواضروس دوم که اخیرا از ترور جان سالم به در برد، دیدار کرد این دیدار پس از دو انفجار تروریستی در کلیساهایی در مصر که به کشته و زخمی شدن ده ها تن منجر شده بود صورت گرفت.

شیخ شوقی علام مفتی مصر با صدور پیامی، انفجار تروریستی اخیر در مصر را به شدت محکوم کرد و گفت: این حادثه دردناک هم علیه مسلمانان بود و هم مسیحیان و همه ما در یک خندق در برابر تروریسم قرار گرفته ایم. این جنایت ها تنها بر عزم و اراده ما جهت ریشه کن شدن تروریسم سیاه می افزاید.

شیخ محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر در واکنش به این اقدامات تروریستی اظهار داشت: هدف قرار دادن کلیساها و مساجد محکوم است و باید از کلیساها همانند مساجد محافظت کنیم چرا که همه ما در وطن شریک هستیم.

شیخ عباس شومان معاون شیخ الازهر مصر، انفجارهای تروریستی در کلیساهای این کشور را محکوم کرد و افزود: انفجار تروریستی کلیسا ادامه خروج از آموزه های قرآن و سنت رسول الله(ص) و اجماع فقهای مسلمان مبنی بر تحریم خون و اموال غیرمسلمانان است.

مرکز رصد اسلام هراسی وابسته به دارالافتای مصر، انفجارهای تروریستی در دو کلیسا در شهر اسکندریه و طنطای این کشور را محکوم کرد و افزود: مسلمانان بیش از سایر افراد قربانی جنایت های تروریستی هستند و جوامع اسلامی بیش از سایر کشورها در معرض این جنایت ها قرار می گیرند. اسلام و مسلمانان قربانی اصلی تروریسم سیاه به شمار می آیند.

خالد الجندی، عضو مجلس اعلای اسلامی مصر با اشاره به دستور شیخ الازهر تاکید کرد که تمامی افراد وابسته به اخوان المسلمین باید از الازهر اخراج شوند.

شیخ علی جمعه مفتی مصر در اجتماع کمیسیون دینی پارلمان این کشور بر لزوم تنظیم و انحصار صدور فتوای عمومی در اختیار هیأت های ویژه فتوا به ویژه دارالافتا تأکید کرد. وی افزود: فتوای عمومی نسبت به فتواهای مسائل خصوصی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا فتوای مسائل خاص به مسائل فردی اختصاص دارد اما فتواهای عمومی همه جامعه را دربرمی گیرد.

شوقی علام، مفتی مصر با بیان آنکه کلمه اسیر در شرع مقدس دارای معنای خاصی است استفاده از این کلمه را مشروعیت بخشیدن به داعش توصیف کرد.

درگیری و اختلاف میان مبلغان وزارت اوقاف مصر به دلیل درخواست اوقاف مصر مبنی بر محدود ساختن سلفی‌ها و توصیف برخی از آنها به «حاملان اندیشه تکفیری» بار دیگر بالا گرفت. وزارت اوقاف مصر درحالی خواستار محاکمه رهبران سلفیت است که سلفی‌ها، الازهر و اوقاف را به ناکارآمدی در امر تعلیم و آموزش روحانیان دینی متهم می‌کنند.

احمد راسم النفیس، اندیشمند شیعه مصر، نفوذ ایران در این کشور را تکذیب کرد و اظهار داشت که عربستان سالانه 2 میلیون دلار به وهابیهای مصر پرداخت میکند

پاکستان: حجت الاسلام سید‌ هاشم موسوی دبیر سابق مجلس وحدت مسلمین در ایالت بلوچستان پاکستان مشارکت این کشور در ائتلاف آمریکایی ـ عربی را مغایر مصالح پاکستان عنوان کرد.

حجت الاسلام راجه ناصر جعفری،‌ رهبر حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان اعلام کرد که ائتلاف نظامی سعودی با خواست آمریکا تشکیل شده است و نتایج آن بدتر از جنگ افغانستان خواهد شد.

صالح ابن ابراهیم معاون امام جماعت مکه که به مناسبت سالگرد تاسیس حزب افراط گرای پاکستانی به این کشور سفر کرده در ادعای مضحکی اعلام کرد که پول عربستان به خاطر نفتش نیست، بلکه به‌خاطر اجرای اسلام اصیل است.

یمن: شورای اسلامی یمن با محکومیت حمله آمریکا به سوریه تأکید کرد که عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا در یک جبهه به جنگ علیه امت اسلامی می پردازند.

عربستان: برخی پایگاه های خبری از آغاز محاکمه حجت الاسلام شیخ حسین الراضی از علمای شیعه عربستان و تصریح کردند که این روحانی روز گذشته به علت سخنرانی علیه آل سعود در خطبههای نماز جمعه، در دادگاه محاکمه شد. شیخ حسین الراضی ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ به علت اعتراض به اعدام آیت الله شیخ باقر النمر  و شیخ الشهدا نامیدن وی بازداشت شده بود.

بحرین: سازمان عفو بین الملل از مقامات بحرینی خواست حکم حبس شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین را لغو و وی را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند. این سازمان تصریح کرد که شیخ علی سلمان تنها به دلیل بیان دیدگاه های خود بازداشت شده و آل خلیفه باید به دستور کارگروه ویژه سازمان ملل درباره بازداشت های ظالمانه تن داده و وی را آزاد کند.

آیت الله سید عبدالله غریفی، از علمای بحرین با اشاره به دستاوردها و نبوغ علمی و اخلاقی شهید صدر اظهار داشت که این شهید پیش از رسیدن به سن تکلیف به درجه اجتهاد رسید./983/ب952/ک

ارسال نظرات