۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۴۹۲۰۵۴
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

تنبیه و تشویق ابزاری برای تربیت انسان است

امام جمعه ارومیه گفت: در تربیت انسان دو مسأله وجود دارد یکی ترساندن انسان از عذاب الهی و دیگری تشویق برای رحمت الهی که هر دوی اینها کنار هم جواب می‌دهد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار شد، به آیه ۱۹ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «اى اهل كتاب پيامبر ما به سوى شما آمده كه در دوران فترت رسولان حقايق را براى شما بيان مى ‌كند تا مبادا روز قيامت بگوييد براى ما بشارتگر و هشداردهنده‏ اى نيامد پس قطعا براى شما بشارتگر و هشداردهنده‏‌اى آمده است و خدا بر هر چيزى توانا است.» 

وی در تفسیر آین آیه اظهار داشت: قبل از بعثت پیامبر اسلام مدت زیادی بود که پیامبری نیامده بود و مباحث مطرح شده در تورات و انجیل دچار تحریف شده بودند و خداوند با فرستادن پیامبر(ص) دوباره احکام الهی را برای مردم زنده کرد تا حجتی برای آنان باقی نماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی عنوان کرد: خداوند برای هدایت مردم دو حجت برای انسان‌ها قرار داده است اولی حجت درونی یا باطنی که همان عقل است و حجت ظاهری و آشکار پیامبران هستند.

وی افزود: خداوند برای هدایت انسان‌ها ۱۲۴ هزار پیامبر فرستاده است تا دیگر بهانه‌ای برای مردم مبنی بر اینکه بگویند ما از احکام و دستورات خدا آگاه نبودیم باقی نماند هر چند انسان به وسیله عقل هم می‌تواند بسیاری از کلیات مباحث را درک کند.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: در تربیت انسان دو مسأله وجود دارد یکی ترساندن انسان از عذاب الهی و دیگری تشویق برای رحمت الهی که هر دوی اینها کنار هم جواب می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: اگر در تربیت انسان تنها به امر ترساندن و  تذکر تمرکز شود باعث ناامیدی انسان از دین و خدا می‌شود و تمرکز تنها با تشویق به رحمت الهی، سبب کفران و سرکشی انسان می‌شود.

وی با اشاره به آیات قرآن، تصریح کرد: خداوند در قرآن مؤمنان را افرادی می‌خواند که در حالی که از عذاب الهی می‌ترسند به بهشت الهی طمع دارند و رضایت خدا را جست‌وجو می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: امروزه، گروهی در حال تبلیغ در مدارس و دانشگاه‌ها هستند و تنها تربیت از راه امید و تشویق را دنبال می‌کنند و باور دارند که جهنم و عذابی وجود ندارد و این کار آنان کاملا اشتباه و باطل است.

وی اضافه کرد: در ماه رمضان که روزه واجب است و ترک آن گناه است همه مردم روزه می‌گیرند، در حالی که در ماه رجب با وجود توصیه بسیار برای گرفتن روزه، چون واجب نیست همه مردم روزه نمی‌گیرند دلیل این کار چیست؟ آیا دلیلی غیر از ترس از خدا دارد.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هر شب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./936/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات