۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۴۹۲۸۱۱
سفیر روسیه در لبنان:

تحریم‎های آمریکا علیه حزب الله خلاف قوانین بین المللی است

سفیر روسیه در لبنان تاکید کرد که تحریم‎۳های آمریکا علیه حزب الله لبنان غیرقانونی و مجازاتی علیه همه لبنانی هاست.
الکساندر زاسپیکین سفیر روسیه در لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، الکساندر زاسپیکین سفیر روسیه در لبنان در گفت‌وگویی با روزنامه لبنانی «الاخبار» اظهار داشت که تحریم های آمریکا علیه حزب الله مشکل را پیچیده تر می کند و کمکی به حل شدن آن نمی کند.

اشاره سفیر روسیه در بیروت به تلاش های تازه در آمریکا درباره گسترده تر کردن دامنه تحریم های اقتصادی علیه حزب الله به همپیمانان این حزب در لبنان است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا روسیه از خیز برداشتن آمریکا به سمت لبنان نگران است؟» گفت: لبنان کشوری مبتنی بر توازن است و به نفع آن نیست که در یک محور در مقابل محور دیگر قرار گیرد. اما آمریکایی ها با استفاده تحریم ها و افزایش فشار بر حزب الله به دنبال افزایش نفوذ خود در لبنان هستند.

زاسپیکین تاکید کرد که تحریم های آمریکا علیه روسیه و ایران و سوریه و حزب الله خلاف قانون بین المللی است و در عین حال آن را غیر الزام آور خواند چون از سازمان ملل صادر نشده است.

موضع روسیه در قبال سوریه تغییری نکرده است

سفیر روسیه در بیروت در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با الاخبار به تحولات سوریه اشاره و تاکید کرد که سیاست مسکو در قبال این کشور تغییر نکرده است.

زاسپیکین درباره حمله اخیر آمریکا به فرودگاه «الشعیرات» گفت: روس ها نیاز «دونالد ترامپ» را برای ساختن تصویر یک قهرمان از خود درک می کنند اما این تجاوزگری نباید تکرار شود.

وی گفت: ترامپ با این حمله به چیزی که می خواست رسید؛ ما تاکید کردیم که ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی بی اساس است و نیز گفتیم که تجاوز به حاکمیت سوریه را نمی پذیریم. ما با اینکه موقعیت رییس جمهوری آمریکا را درک می کنیم اما بر موضع اصولی خودمان در خصوص سوریه به عنوان یک کشور مستقل و تمامیت ارضی آن پافشاری می کنیم.

زاسپیکین افزود: ما در کنار نیروهای سوریه، اقدامات نظامی لازم را در عرصه میدانی برای جلوگیری از چنین تجاوزی انجام داده ایم.

او اقدامات آمریکا در مرزهای عراق و سوریه و تصمیم آن کشور برای ایجاد «مناطق امن» را با هدف جمع کردن کارت های امتیاز بیشتر پیش از مذاکرات سیاسی دانست.

به اعتقاد سفیر روسیه، صحبت‌هایی که در دوره «باراک اوباما» رییس جمهوری پیشین آمریکا به صورت جسته و گریخته مطرح می شد در دوره ترامپ حالت اجرایی به خود می گیرد و این نشان می دهد که «مسله، مساله افراد نیست بلکه ما در مقابل یک دولت قرار داریم.»

سفیر روسیه حمایت کشورش از فرایند مذاکرات سیاسی را اعلام کرد و گفت: ما به انتظار همکاری مثبت برخی کشورهای منطقه برای حل بحران سوریه هستیم.

وی در عین حال تاکید کرد که نیروهای روسیه و متحدان روسی آنها اجازه تغییر در معادله میدانی را نخواهند داد.

مخالفت روسیه با خلأ پارلمان در لبنان

عالیرتبه ترین مقام سیاسی روسیه در لبنان، در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با الاخبار به تحولات داخلی لبنان و روابط دوجانبه مسکو و بیروت اشاره کرد.

زاسپیکین لبنان را کشوری نامید که بر توازن های ظریفی استوار شده است و گفت: مهم این است که لبنانی ها در آینده نزدیک به تفاهم بر سر قانون انتخابات عادلانه برای همه دست پیدا کنند.

وی با ابراز خوشبینی نسبت به این قضیه افزود: لبنانی ها خطر سقوط کشور را به ویژه با شرایطی که در کشورهای اطراف وجود دارد درک می کنند. همه گروه های سیاسی لبنان به صورت متفق القول، خلأ را خطرناک می دانند برای همین نیز خلأ در عرصه قانونگذاری ممنوع است و باید از کشور و حکومت حفاظت به عمل آید.

اشاره زاسپیکین به روند گفت‌و گوی گروه های لبنانی برای تدوین قانون جدید انتخابات است. برخی نگرانند که در صورتی که در صورت تدوین نشدن قانون جدید، انتخابات برای برگزاری پارلمان جدید برگزار نشود کشور بدون پارلمان بماند.

سفیر روسیه به عزم کشورش برای توسعه همکاری ها با لبنان اشاره کرد و آن را در راستای مقابله با تروریسم و پشتیبانی از ارتش لبنان برای حمایت حاکمیت این کشور دانست./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات