۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۴۹۳۹۶۶
حجت الاسلام احتشام کاشانی:

دغدغه های نوی طلاب با مبادی کهن حوزوی در آمیخته شود

استاد سطح عالی حوزه عجله و برخورد احساسی را مانع رشد موضوع تحول در حوزه دانست و برضرورت کار میدانی و دقیق و پیگیری مسائل روز و مشکلات جدید حوزه تأکید کرد.
حجت الاسلام علي احتشام

حجت الاسلام علي احتشام کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مبانی و پایه های فکری تحول در حوزه اظهار داشت: بدون تردید حوزه ای که بخواهد در تراز مکتب محکم و قدیم شیعی با نگرش انقلابی پایه گذاری شود باید متناسب با ارزش های دینی، ملی و انقلابی در همه زمینه ها، ساختار سازی کرده و مورد بهره وری قرار بگیرد.

استاد سطح عالی حوزه تأکید کرد: برای سامان دادن به عنصر تحول ابتدا باید نگرش خواص در مبانی تصوری و تصدیقی تحول مورد دقت قرار بگیرد، چراکه برخی از کسانی که به مقوله مهم و اساسی تحول تن در نمی دهند در چرایی و دلیل آن مانده اند و هنوز اهمیت آن را درک نکرده اند.

وی با بیان اینکه فرهنگ اصیل انقلاب، اسلام ناب و تشیع باید چشمه سار حقیقی فرهنگ اهل بیت(ع)، بشریت تشنه را سیراب کند، خاطرنشان کرد: این مسأله حقیقتا بدون باسازی و نوسازی حوزه امکان ندارد، بنابراین باید برای رسیدن به تحول، نقاط تصوری و تصدیقی این بحث را مورد کنکاش قرار دهیم.

حجت الاسلام احتشام کاشانی تصریح کرد: قطعا کسانی که مخاطب ایجاد تحول در هر نهاد و مرکزی هستند، نمی توانند فارغ از موضوع تحول و متعلقات آن تصمیم گیری کنند و به همین جهت در حوزه های علمیه عنصر مراجع بزرگوار تقلید، اساتید، مدرسان و طلاب بسیار مورد اهمیت هستند و از همین رو ما برای این مقوله تا به نگرش واحد نرسیم و مقتضیات زمان و مکان امروزی احساس نشود تحول در حوزه رقم نخواهد خورد.

وی اضافه کرد: شرایط حاکم بر ذهنیت علما و فضلای حوزه از یک سو و طلاب و دانش آموختگان حوزه از سوی دیگر ایجاب می کند که برای پیشبرد تحول در حوزه مجموعه ای از عناصر تحول آفرین باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، به عنوان نمونه شرایط زندگی امروز طلاب با یک شرایط زندگی یک قرن گذشته آنها تفاوت کرده است که این مسأله قطعا در تفکر تحول در حوزه باید مورد نظر قرار بگیرد.

استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه دغدغه های طلاب امروز با طلاب گذشته تفاوت های زیادی پیدا کرده است، خاطرنشان ساخت: برای ایجاد تحولی ساختاری در حوزه باید دغدغه های نوی طلاب با مبادی کهن حوزوی در آمیخته شود تا بتوانیم در بحث تحول در حوزه به آنچه که دلسوزانی از جمله رهبر معظم انقلاب انتظار دارند برسیم.

وی تأکید کرد: اصولا برای ایجاد تحول علمی و عملی در حوزه نباید با پیش داوری ها و سیاست های نابجا عرصه را برای مخالفان بازگذاشت، چراکه مخالفان این مسأله گاهی با استناد به عجله و احساسی عمل کردن تحول خواهان، اصل موضوع تحول را زیرسؤال می برند، بنابراین کسانی که از نظر علمی و عملی در تراز تحول ساختاری بنیان های حوزوی هستند می توانند در این موضوع ورود کنند.

حجت الاسلام احتشام کاشانی ابراز داشت: برای اینکه بتوانیم به مرحله اجرایی تحول برسیم باید یک فرایند علمی همراه با تحقیقات وسیع در مورد مثلث طلاب، اساتید و مراجع و در فضایی دور از احساسات شکل بگیرد و افرادی متخصص در زمینه به روز کردن علوم حوزوی قدم در میدان بگذارند./1330/ت302/ی

ارسال نظرات