۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۴۹۴۴۴۴

تجاوز همزمان ترکیه و اسرائیل به سوریه

رژیم صهیونیستی و ترکیه در اقدامی هماهنگ و در حمایت از تروریست‌های شکست‌خورده در سوریه، از غرب و شمال به این کشور حمله کردند.
سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، ارتش رژیم صهیونیستی بامداد پنجشنبه هفته گذشته از جولان اشغالی فرودگاه دمشق را با پنج موشک هدف قرار داد. رژیم تل‌آویو پس از این حمله، ادعا کرد که در این حمله، مواضع حزب‌الله را در سوریه هدف قرار داده است.

همزمان، ارتش ترکیه نیز در همین روز ایستگاه آب‌رسانی در نزدیکی شهر «رأس‌العین» واقع در غرب «الحسکه» را با گلوله‌های توپ هدف قرار داد. این گلوله‌باران باعث شد آب شهر رأس‌العین به طور کامل قطع شود. همزمان با این حملات خبر رسیده که یک هیأت اقتصادی رژیم صهیونیستی در آنکارا حضور داشته‌اند. مأموریت ظاهری این هیأت، تقویت همکاری‌های اقتصادی اعلام شده است.

«یافا بن‌آری» رییس هیأت صهیونیست، به رادیو سراسری این رژیم گفت که در گفت‌وگوهای وی و همراهانش با همتایان ترک، تقویت همکاری اقتصادی دو طرف مورد بررسی قرار گرفته است.

«بن‌آری» که جانشین معاون وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است، اطلاع داد که به زودی وزیر اقتصاد ترکیه به سرزمین های اشغالی می‌رود و تاجران ترکیه هم تا دو هفته دیگر به این مناطق خواهند رفت. رژیم صهیونیستی و ترکیه همزمان با آغاز بحران در سوریه و عراق به سرعت روابط خود را بهبود بخشیده و علیه جریان مقاومت اقدام کرده‌اند.

واکنش بشار اسد

رییس‌جمهور سوریه اما در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی تله سور ونزوئلا، تصریح کرده که با افزایش تجاوزات به سوریه، دولت وی درصدد مذاکره با روسیه برای دستیابی به جدیدترین سامانه‌های ضد موشکی است. بشار اسد در این باره گفت: «ما در وضعیت جنگ با اسرائیل هستیم و طبیعی است که چنین سامانه‌هایی داشته باشیم».

وی هدف متجاوزان به سوریه را هم حمایت آنها از تروریست‌ها دانسته است. به گفته بشار اسد، حتی ماجرای ساختگی «خان شیخون» هم با هدف حمایت از تروریست‌ها بوده است.

چند هفته قبل، انفجاری مشکوک در خان‌شیخون به وقوع پیوست و متعاقب آن، آمریکا دولت سوریه را به حمله شیمیایی در خان‌شیخون متهم و سپس، به پایگاه «الشعیرات» ارتش سوریه، حمله کرد. این نخستین حمله آشکار آمریکا به سوریه بود که به دستور ترامپ صورت گرفت.

روسیه و ایران حمله ترکیه و رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرده‌اند. مسکو حملات رژیم صهیونیستی را «اقدامی تجاوزکارانه» خواند و آن را محکوم کرد.

انگلیس حامی تجاوزات آمریکا

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس اما در رابطه با موضوعات اخیر گفت که اگر آمریکا از انگلیس برای مشارکت نظامی در سوریه درخواست کند، رد این درخواست برای لندن سخت خواهد بود.

وی که با رادیو بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، گفت که این نقطه نظر خودش است، اما اطمینان دارد که نخست‌وزیر (ترزا می) هم همین دیدگاه را دارد که جواب منفی به آمریکا بسیار دشوار است.

تنش میان روسیه و آمریکا

«سرگئی ناریشکین» رییس سرویس اطلاعات خارجی روسیه هم اعلام کرد که حمله آمریکا به پایگاه «الشعیرات» سوریه، وعده‌های «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا درباره مبارزه علیه داعش را زیر سؤال برده است.

همزمان، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت: ما باید فشارهایی را بر روسیه وارد کنیم، چرا که این کشور حمایت از دولت سوریه را ادامه می‌دهد.

رییس جمهوری آمریکا پیش از این، دم از دوستی با همتای روس خود می‌زده، اما طولی نکشید که دو کشور در ارتباط با سوریه، مقابل هم قرار گرفتند./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات