۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۴۹۴۴۶۴
آیت الله مکارم شیرازی:

مقابله با مفاسد نباید منفعلانه باشد/ حوزه علمیه خواهران از برکات انقلاب است

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که هم اینک اسباب فساد از هر زمانی بیشتر شده است، گفت: برای مقابله با مفاسد به هیچ عنوان نباید منفعلانه عمل کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار جمعی از بانوان طلبه غیر ایرانی حوزه علمیه خواهران جامعه الزهرا(س) قم اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره مقایسه علم با مال اشاره کرد و  گفت: حضرت می فرمایند مال انسان وقتی خرج شود کم می شود؛ اما  نشر علم، باعث رشد علم می شود و هیچ وقت از عظمت آن نمی کاهد.

در همین رابطه امام می فرمایند انسان باید مال را حفظ کند؛ اما علم، حافظ انسان است و انسان باید برای به دست آوردن علم از شیوه های مختلف علمی پیش برود، زیرا نام و یاد ثروت اندوزان از بین می رود؛ اما نام علما و اندیشمندان همیشه ماندگار است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بهره مند شدن از علم و دانش را ثروت عظیمی دانست و اظهار داشت: این که انسان بتواند از علم بهره مند شود و دیگران را بهره مند کند نعمت بسیار مهمی است، پیامبر اسلام به حضرت علی(ع) فرمودند اگر یک نفر به وسیله تو هدایت شود اهمیت و ثواب آن از مجموعه منظومه شمسی بالاتر است از این رو باید قدر این مقام را دانست.

وی ادامه داد: انسان در زمینه علمی به آنچه که می داند نباید قانع باشد چون علم نهایت ندارد، در جا زدن انسان در این زمینه به معنای عقب گرد است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برکت اصلی انقلاب اسلامی تغییر حکومت ظلم به اسلامی بود، رشد و شکوفایی جامعة الزهرا(س) را از جمله برکات انقلاب دانست و ابراز داشت: قبل از انقلاب جامعة الزهرایی نبود؛ اما امروز می بینیم که هزاران نفر در این مرکز علمی و حوزوی تحصیل می کنند و حتی برخی از آن ها برای تبلیغ معارف اسلامی به سایر کشورها هجرت می کنند تا پیام حقیقی اسلام را به جهانیان برسانند.

وی عنوان کرد: بانی ایجاد حوزه خواهران حضرت امام خمینی(ره) بود، بنده هم زمانی که سرپرست شورای عالی بودم این برنامه را وسعت و توسعه دادم، زیرا هم اینک نیمی از  اقشار جامعه، زنان هستند، بنابراین حضور بانوان و نقش آنان در جامعه بسیار تاثیر گذار است؛ از این رو حضور شما بانوان طلبه در مباحث علمی، معنوی و معارفی می تواند در رشد اخلاقی و تربیتی جامعه تاثیرگذار باشد و نباید از این نقش مهم غافل شوید.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در زمانی زندگی می کنیم که اسباب فساد از هر زمانی بیشتر است، فضای مجازی و موبایل ابزارهایی هستند که اگر کسی بخواهد سوء استفاده کند به راحتی این کار را انجام می دهد؛ با توجه به افزایش اسباب گناه تلاش ها و برنامه ریزی ها، باید بیش از هر زمان دیگری باشد.

در این زمینه به هیچ عنوان نباید منفعلانه عمل کرد، اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بسیار غنی هستند و مشاهده می کنیم که هر سال در دنیا توسعه پیدا می کند، از این رو یکی از سیاستمداران آمریکایی گفته بود باید منتظر روزی باشیم که مردم این کشور با صدای اذان مسلمانان بیدار شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در میان فرق اسلامی، مکتب اهل بیت(ع) فرهنگ قوی تری دارد که می تواند در دنیا اثرگذار باشد، گفت: باید قدر نعمت های الهی را دانست و در جهت نشر معارف حق در دنیا تلاش کرد.

وی در پایان از فعالیت های و برنامه های حوزه علمیه خواهران جامعة الزهرا(س) بابت تربیت بانوان طلبه ایرانی و غیر ایرانی قدردانی و تجلیل کرد./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات