حفظ دین در گرو حضور حداکثری مردم در انتخابات است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد فقیهی، استاد درس تفسیر حوزه علمیه قم ظهر امروز در نشست درس اخلاق جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه خداوند دو نوع رحمت برای انسانها نازل میکند، گفت: رحمت اول به مقتضای اسم «رحمان» خداوند و رحمت دوم به مقتضای اسم «رحیم» خداوند است.
استاد درس تفسیر حوزه علمیه قم تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی در «تفسیر المیزان» صیغه مبالغه را برای «رحمان» به کار میبرند که به معنای رحمت فراوان است، همچنین امام صادق(ع) مي فرمايد«وَاللهُ اِلهُ كُلِّ شيءٍ الرحمنُ بجميع خَلْقِهِ».
حجت الاسلام و المسلمین فقیهی ادامه داد: خداوند نعمتها و رحمتهایی دارد که بدون قید و شرط به مخلوقات و موجودات عالم عنایت میشود و مقید به انسان و مؤمن نیست و هرآنچه که مخلوق خداوند باشد، از آن بهره مند میشود؛ به عنوان مثال، بارانی که میبارد مورد استفاده همه از جمله همه انسان ها، حیوانات و گیاهان قرار میگیرد.
وی افزود: از آنجا که خداوند میخواهد نظام عالم برقرار شود، به همین دلیل رحمت و نعمت خداوند شامل حال همه افراد میشود و همه از عطای خداوندی بهره مند هستند.
استاد درس تفسیر حوزه علمیه قم به رحمت خاص خداوند اشاره کرد و گفت: رحمت خاص خداوند، ویژه مؤمنان است که امام صادق (ع) در این باره میفرمایند«الرحيمُ بالمؤمنين خاصَّهً» یعنی خداوند نعمتهایی دارد که تنها به مؤمنین میدهد و قید و شرط بهره مندی از این رحمت، ایمان است.
حجت الاسلام و المسلمین فقیهی، ارادت و علاقه به امام حسین(ع) را نمونهای روشن از نعمت و رحمت خاص خداوند برشمرد و افزود: این نعمت شامل حال همه نمیشود و تنها اهل ایمان دارای این نعمت ویژه هستند.
وی تأکید کرد: اگر کسی بخواهد از نعمت محبت اهل بیت(ع) بیشتر بهرهمند شود، باید ایمان خود را تقویت کند؛ همچنین شبزندهداری و تهجد از دیگر نعمتهای خداوند است و کسی که از ایمان کمی برخوردار باشد، توفیق نماز شب پیدا نمیکند، مگر این که ایمان خود را افزایش دهد تا از نعمت خواندن نماز شب بهرهمند شوند.
استاد درس تفسیر حوزه علمیه قم اظهار کرد: اصل خلقت این عالم بر نعمت دوم یعنی نعمت خاصه خداوند است، اصل این که خداوند این عالم ماده را خلق کرده است، برای این است که نعمت خاص خود شامل حال انسانهای وارسته کند.
حجت الاسلام و المسلمین فقیهی افزود: خداوند در آیه ۴۱ سوره مبارکه حج میفرماید: « الَّذينَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند و زکات میدهند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند و پایان همه کارها از آن خداست».
وی با اشاره به اینکه برخی افراد ممکن است در مکان و جایگاهی از قدرت برخوردار باشند، گفت: گاهی قدرت برای ما شیرینی خیالی دارد و دارای لذتهای وهنی و خیالی است، در حالی که خداوند در قرآن کریم میفرماید که قدرت انسان برای این است که نماز را به پای دارد و جامعه، مردم و خانواده را به سمت خداوند سوق دهد و فلسفه حکومت نیز همین است.
استاد درس تفسیر حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر حکومت و دغدغه حکومت تنها شکم، لباس و مسکن مردم و به طور کلی مادیات باشد، دیگر نیازی به تشکیل حکومت اسلامی، ولایت فقیه و مجلس شورای اسلامی نبود.
حجت الاسلام و المسلمین فقیهی ادامه داد وظیفه دولت و مجلس این است که زندگی، رفاه و امنیت مردم را تأمین کند، اما در عین حال، تقویت دینداری مردم و سوق دادن جامعه به سوی خداوند از دیگر وظایف اصلی حکومت اسلامی است.
وی تأکید کرد: آدمی که در این دنیا زندگی میکند، برای عبادت، بندگی و رحمت خاص خداوند آمده است، اگر همه همّ و غمّ ما مادیات و نعمتهای عام باشد و از نعمتهای خاصه خداوند بهره نبریم، وجود انسان در این دنیا معنا پیدا نمیکند، بنابراین باید سفرهای پهن کنیم که رحمتهای خاص خداوند حاصل شود.
استاد درس تفسیر حوزه علمیه قم:تصریح کرد: برخی تصور میکنند که اگر به واجبات فردی مانند نماز، روزه، دعا و غیره اکتفا و خود را حفظ کنند و به اطرافیان خود توجهی نداشته باشند، کافی است، در حالی که همین تصور مردم باعث خانهنشینی امام علی(ع) و وقوع قیام کربلا شد و باید دقت کرد که بقای دین و دیانت در گرو حضور حداکثری مردم در صحنه های مختلف از جمله انتخابات است.
حجت الاسلام و المسلمین فقیهی افزود: خداوند در آیه ۶ سوره تحریم میفرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْليکُمْ ناراً؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید»؛ همچنین در آیه ۲۱۴ سوره مبارکه شعراء آمده است: «وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَکَ الْأَقْرَبينَ؛ و خویشاوندان نزدیکت را انذار کن» و این بدان معنا است که نباید نسبت به مسائل پیرامون خود بی تفاوت بود.
وی افزود: برخی تصور میکنند که نباید به مسائل سیاسی توجهی داشته باشند و تنها باید به مسائل دینی که با سیاست ارتباطی ندارد، بپردازند، بر همین اساس، متأسفانه اخیرا شرکت متدینین و انقلابیون و مذهبیون در انتخابات کمرنگتر شده است و شرکت برخی افراد بیشتر شده است.
استاد درس تفسیر حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی متدینین تصور میکنند که اقتضای دین و اخلاق این است که خود را کنار بکشند، در حالی که معیارهای کلی دین از صدر اسلام مشخص است و امروز معیارها برای ما کاملا روشن است و جای ابهامی وجود ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین فقیهی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به عنوان فقیهی اندیشمند، معیارها را به روشنی بیان میکنند و توجه به این معیارها هم وظیفه سیاسی، اجتماعی، دینی و حتی وظیفه اخلاقی است.
وی افزود: افراد متدین انقلابی و سیاسی باید در کنار فعالیتهای اجتماعی و سیاسی خود به موضوعاتی چون نماز شب، دعا، توسل و غیره اهمیت دهند تا به وظیفه دینی خود عمل کرده باشند.
استاد درس تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این که سرنوشت ایران در واقع سرنوشت تمام انسان های آزاده است، گفت: امروز سرنوشت ایران با سرنوشت سوریه، عراق، لبنان، یمن، افغانستان و فلسطین گره خورده است، هدف دشمن از حمله به سوریه، عراق و دیگر کشورهای همسایه، ایران است./968/پ202/ی