۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۴۹۴۸۹۹
آیت‌الله نوری همدانی:

عمل نکردن به معارف اقتصادی اسلام سبب ایجاد فقر می شود

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر این که در اسلام چیزی به عنوان فقر مفهوم ندارد، گفت: وجود فقر در جامعه عارضه‌ای است که به سبب عمل نکردن بشر به معارف اقتصادی اسلام به وجود آمده است.
حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا(س) و جمعی از مبلغان این مرکز، اظهار داشت: مسأله اشتغال به علوم اسلامی توفیق بسیار بزرگی است که باید توجه ویژه‌ای بر این مسأله داشت.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: هر کسی نمی‌تواند در این راه گام بردارد،‌ چرا که پیمودن این راه نیازمند فراگیری علومی همچون فقه، کلام، فلسفه، اخلاق و غیره است.

وی با بیان این که خداوند کسانی را که در راه تحصیل علم کوشا هستند دوست دارد، گفت: بر اساس آیات قرآن کریم، خداوند متعال به کسانی که در راه فراگرفتن علوم اسلامی حرکت و وقت خود را صرف فراگیری این علوم می‌کنند، توفیق عطا می‌کند.

این مرجع تقلید با تأکید بر دشوار بودن تحصیل علوم دینی، تصریح کرد: تحصیل علوم دینی راه سهل و آسانی نیست، بلکه این مسیر، راه شیخ مفید‌ها و شیخ صدوق‌ها است و نیازمند همتی بلند، عزمی جزم و تصمیمی قاطع است.

وی خاطرنشان کرد: اولین گام در پیمودن این مسیر اخلاص است، از این رو یک طلبه باید برای جلب رضایت خداوند متعال این راه را برگزیده باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه با قرائت آیه ای از قرآن کریم عنوان کرد: خداوند متعال در آیه 122 سوره توبه بر لزوم هجرت برخی از مردم برای فراگیری علوم دینی تأکید کرده است تا پس از تهذیب نفس و آموختن علم الهی، به شهر‌های خود بازگشته و مردم جامعه خود را با معارف الهی آشنا سازند.

وی با مهم‌ خواندن معارف اعتقادی، اظهار داشت: ایمان، اعتقاد و باور‌های قلبی بسیار مهم است، از این رو طلاب باید به میزانی در زمینه اعتقادات مهارت داشته باشند تا بتوانند هر شک، شبهه و تردیدی را با دلیل و برهان پاسخ بدهند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: خداوند عبادت را قرار داده است تا بین خالق و مخلوق رابطه‌ای برقرار باشد، لذا با آموختن معارف عبادی، بر اساس ایمان و محبت به بهترین شکل می‌توان با خداوند رابطه‌ای محکم و ناگسستنی، برقرار کرد.

وی با بیان این که اسلام عنایت ویژه‌ای به معارف اخلاقی دارد، افزود: باید کوشید تا فضایل اخلاقی همچون تواضع، ایثار، سخاوت و امثال اینها را در خود تقویت کرد و رذایل اخلاقی همچون بخل، حسد، تکبر، غرور و امثال این‌ها را از خود دور کرد.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که در اسلام چیزی به عنوان فقر مفهوم ندارد، تصریح کرد: وجود فقر در جامعه عارضه‌ای است که به سبب عمل نکردن بشر به معارف اقتصادی اسلام به وجود آمده است، از این رو اگر به معارف اقتصادی اسلام عمل شود، فقر ریشه کن شده و آحاد جامعه از یک زندگی نسبتاً مرفهی برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به این که اسلام بر کیفیت معاشرت مسلمانان با یکدیگر اهمیت می‌دهد، افزود: وجود معارف مدنی و معاشرتی در اسلام حاکی از آن است که از دیدگاه اسلام، کیفیت معاشرت مسلمانان با یکدیگر و کیفیت معاشرت طبقات مختلف جامعه با یکدیگر  بسیار مهم است، لذا اسلام برای تحقق این مهم برنامه داد.

استاد برجسته حوزه علمیه اظهار داشت: علم در اسلام دسته بنده شده است، برخی علوم هستند که همه مردم باید آن را فرابگیرند، برخی از علوم هستند که آموختن آن در اسلام مستحب است و علت این امر آن است که اسلام دوست دارد تا همه مسلمانان در سطح بسیار بالایی دارای سواد، علم و فرهنگ باشند.

وی خطاب به مبلغان حاضر در جلسه گفت: تمام تلاش خود را انجام دهید تا با اخلاص و با همتی بلند و اراده‌ای قاطع معارف اسلامی را بیاموزید و در راه نشر معارف الهی کوشا باشید چرا که دنیای امروز به شدت محتاج شناخت اسلام است اما متأسفانه دشمن مانع از تحقق آن می‌شود.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که دشمن آدرس غلط می‌دهد، خاطرنشان کرد: متأسفانه زمانی که یک نفر در کشور‌های غیر اسلامی می‌خواهد از ماهیت اسلام اطلاعاتی کسب کند، دشمن آدرس غلط به آن می‌دهد، چرا که با معرفی داعش و وهابی‌ها به عنوان مسلمان واقعی، چهره و ماهیت اسلام را بدجلوه می‌دهند./878/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات