۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۴۹۵۰۰۷
آیت‎الله جوادی آملی:

اعتقاد به شانس سبب غفلت و بی‎خبری غرب شده است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که فلاسفه غرب اساس قانون علیت را نمی‎پذیرند، گفت: خیلی از عذاب‎ها است که دامن‎گیر غرب می‎شود اما خودشان هم نمی‎دانند، آنان به شانس اعتقاد دارند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، در درس تفسیر خود در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه قمر پرداخت و گفت: سوره مبارکه قمر در مکه نازل شد و بعد از تبیین عناصر محوری یعنی اصول دین و خطوط کلی اخلاق و حقوق جریان برخی از انبیا(ع) را ذکر میکند که آنان آمدند و قومشان را هدایت کردند و بشیر و نذیر بودند و برخی از آنان ایمان آوردند و به سعادت رسیدند و عده زیادی هم کفر ورزیدند و جدال کردند و به انذار الهی اعتنا نکردند و گرفتار عذاب شدند.

وی افزود: زمانها ذاتا سعد و نحس نیست، بر اساس متزمن و متمکن هسند که سعد و نحس هستند، آثار کواکب شمس و قمر یقینا بیاثر نیست، منتها نباید جلوی کار انسان را بگیرد، انسان فلان صدقه را بدهد و دعایی را که ذکر شده بخواند آنگاه مشکل انسان حل میشود، حتی در حالتی که قمر در عقرب است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه مکانها هم به وسیله متمکن ارزش پیدا میکند، ادامه داد: همین کربلایی که برای دشمنان امام حسین(ع) حفرهای از حفرههای آتش است، برای امام حسین و یارانش روضهای از روضههای بهشتی است، در جریان قبرستان گفتهاند نماز مکروه است، اما وقتی وارد بقیع میشوید در حکم بیتالله یعنی مسجد است، این ائمه(ع) به مقامی رسیدهاند که اسامی پربرکت اینان ملحق به اسم خداوند شد و حرم آنان ملحق به بیت خداوند یعنی مسجد شد و این الحاق شدن گاهی در ثواب و حسنه و گاهی در حرمت و سیئه است، این متمکن است که مکان را شرف داد.

وی خاطرنشان کرد: چطور در قبرستانهای دیگر نماز مکروه است اما اینجا ثواب دارد، نام اهلبیت(ع) را انسان حق ندارد بدون وضو و بدون غسل دست زند، برخیها احتیاط واجب کردند و برخیها حرام کردند، همانطور که وقوف جنب در مسجد حرام است، برخیهای احتیاط واجب کردند و برخیها حرام کردند که جنب در حرم اهلبیت(ع) وقوف داشته باشد، مکان به وسیله متمکن حرمت و شرف پیدا میکند، زمان و مکان ذاتا خصیصهای ندارد مگر به واسطه متزمن و متمکن که سعد و نحس میآورد.

حضرت آیتالله جوادی آملی به داستان قوم ثمود اشاره و ابراز کرد: در جریان قوم ثمود فرمود که آنان پیامبران را تکذیب کردند، اما چون حرف همه انبیا یکی است اگر کسی حرف یکی از پیامبران را قبول نکرد مانند این است که حرف همه انبیا را زمین زده است، بین آنان فرقی نیست، اگر کسی حق بشر را رعایت نکرد، نظیر آنچه در سوریه و یمن و ایران اتفاق افتاده است، اگر کسی یک انسان بیگناهی را روی بیگناهیاش بکشد مانند این است که همه انسانها را کشته است، اگر کسی هم حرف پیامبر خاص خودش را نپذیرفت چون پیامبر به توحید و عدل و نبوت دعوت میکند، حرف همه انبیا را نپذیرفته است، در اینجا دیگر مثل و مانند و کأنما و کأن نیست، بلکه حرف همه انبیا را نپذیرفته است، خطوط کلی پیامبران یکی است.

وی گفت: اگر کسی بخواهد اهل تذکر باشد این تذکرهها خوب است، همجنسبازی فقط مختص قوم لوط نیست، بلکه الان هم وجود دارد، خیلی از عذابها است که دامنگیر غرب میشود اما خودشان هم نمیدانند، آنان به شانس اعتقاد دارند، خیال میکنند یک امر اتفاقی است، اینان به شانس اعتقاد دارند، مبدأ فاعلی را که نمیپذیرند، اینها در حقیقت نظام علی را منکر هستند، اینها علت قابلی را میپذیرند اما اصل علیت به فاعل و غایت است وگرنه در اصل علیت که مبدأ قابلی نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه ممکن است یک نظام علی داشته باشیم ولی ماده و صورت و علت قابلی نباشد اما ممکن نیست ما یک نظام علی داشته باشیم و مبدأ فاعلی نداشته باشد، اظهار کرد: اصل خلقت که مبدأ قابلی در کار نبود، چیزی نبود، ذات اقدس اله لامنشیء جهان را آفرید، نوآور است، عنصر محوری قانون علیت فاعل و غایت و نه ماده و صورت است، تو بخشهای مادی اگر یک چیزی مادیای بود ذات اقدس اله صورت را به ماده میبخشد، اساس قانون علیت به فاعل و غایت است که بسیاری از فلاسفه غرب نمیپذیرند.

وی افزود: آنان قانون علیتی را که قبول دارند ماده و صورت است که قوام قانون علیت به ماده و صورت نیست، برای اینکه ذات اقدس اله که عالم را پدید آورد ماده و صورتی در کار نبود، اگر مادهای در کار بود و ذات اقدس اله بخواهد به آن صورت بدهد حساب کار خود را دارد، غرض اینکه آنان محور اصلی قانون علیت را ذرک نکردهاند، آنها ماده را قبول دارند و علت مادی که قبول و نکولش بیاثر است./914/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات