۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۴۹۵۰۵۴

حرکت ترزا مي در زمين لغزنده

ترزا می

به گزارش خبرگزاری رسا، خروج انگليس از اتحاديه اروپا، به موضوعي داغ و جنجالي در قاره سبز تبديل شده است. پس از راي شهروندان انگليسي مبني بر خروج از اتحاديه اروپا، هم اکنون شاهد آغاز اين پروسه از سوي ترزا مي نخست وزير انگليس و مقامات 27 کشور اروپايي هستيم. اخيرا منابع خبري اعلام کرده‌اند که  اتحاديه اروپا درباره خط ‌مشي خود در خصوص برگزيت و اقدامات لازم در اين زمينه به توافق رسيد. بر اين اساس هر 27 عضو اتحاديه اروپا به اتفاق آرا موافقت خود را با خط مشي اروپا در قبال برگزيت (که مبتني بر سخت گيري درمذاکرات با لندن است) اعلام کردند. 

اين اولين نشستي بود که هر 27 عضو اتحاديه اروپا در خصوص برگزيت برگزار مي کردند. اين نشست محلي براي نشان دادن اتحاد اروپائيان در مقابل پديده برگزيت بود. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در اين خصوص مي گويد: «پيام  اروپا به لندن شفاف  است و اروپاي واحد  مانند يک ديوار ايستاده است. تلاش براي شکستن اين ديوار نيز بي فايده است.»

بر اساس مشي کلي اتحاديه اروپا، مذاکرات برگزيت در دو مرحله برگزار خواهد شد؛ نخست نحوه خروج انگليس از اروپاي واحد مورد بررسي قرار خواهد گرفت و سپس به ترسيم مناسبات آتي لندن و اروپاي واحد پرداخته خواهد شد. اين در حالي بود که ترزا مي، نخست وزير انگليس و اعضاي دولت وي اصرار داشتند که اين دو مرحله، در يک زمان و در قالب مذاکرات موازي صورت گيرد.

مقامات اروپايي معتقدند که در فاز اول مذاکرات، بايد حقوق بيش از سه ميليون شهروند اروپايي که در انگليس زندگي مي کنند مورد بررسي قرار گيرد. همچنين لندن قبل از برگزاري برگزيت تعهداتي (از جمله تعهدات مالي) به اروپاي واحد داده است که بايد آنها را قبل از خروج از اتحاديه اروپا اجرايي کند.

آنچه مسلم است اينکه همراهي و اتحاد 27 کشور اروپايي در خصوص برگزيت، پيامي از جنس هشدار براي مقامات انگليسي دارد. واقعيت امر اين است که انگليس در مذاکرات برگزيت قدرت مانور زيادي ندارد و نمي تواند از منظر اقتدار وارد اين معادله شود. در بهترين حالت ممکن، انگليس بايد به اکثر خواسته هاي اتحاديه اروپا تن دهد، در غير اين صورت مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد. ترزا مي در اين آوردگاه مهم، با شمشير تيز انتقادات اعضاي حزب کارگر (حزب مخالف خود) در داخل انگليس نيز مواجه خواهد شد. هم اکنون لندن به خوبي نسبت به دشواري هاي موجود در مسير خروج از اتحاديه اروپا آگاه شده است.

فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه در تازه ترين سخنان خود تاکيد کرده است که انگليس بايد هزينه هاي خروج از اتحاديه اروپا را بپردازد. اين اظهارات رئيس جمهور فرانسه نشان مي دهد که ميان پاريس و برلين بر سر اتخاذ رويکردي قاطعانه در مذاکرات برگزيت اتفاق نظر وجود دارد. اين بدترين خبر ممکن براي مقامات انگليسي و شخص ترزا مي نخست وزير اين کشور است. هم اکنون دستان سران حزب محافظه‌کار و خصوصا بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس (که از موافقان برگزيت محسوب مي شد) به مراتب نسبت به قبل بسته تر است.

بي دليل نيست که بسياري از کارشناسان معتقدند برگزيت در آينده اي نزديک مي تواند به نقطه ضعف آشکار لندن در برابر اروپا و حتي به پاشنه آشيل دولت محافظه کار ترزا مي تبديل شود. آنچه اخيرا در نشست سران اروپا رخ داد هشدار آشکار به ساکنان خانه شماره 10 داونينگ استريت بود، هشداري که نشان مي دهد زمين بازي نخست‌وزير انگليس در مذاکرات برگزيت به شدت لغزنده است./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

حنيف غفاري

ارسال نظرات