۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۴۹۵۴۲۶

امضای توافق مناطق بدون جنگ در سوریه

همزمان با آغاز مذاکرات صلح سوریه، در آستانه پایتخت قزاقستان، امضای توافق تشکیل مناطق بدون جنگ در سوریه در دستور کار قرار گرفته است.
سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با آغاز مذاکرات سوری ـ سوری در آستانه پایتخت قزاقستان، امضای توافق تشکیل مناطق بدون جنگ در سوریه و همچنین آتش بس با گروه ضددولتی احرارالشام در زودترین زمان ممکن در دستور کار قرار گرفته است.

براساس اطلاعات اعلام شده در حاشیه این مذاکرات که روز چهارشنبه آغاز شد، سند مربوط به نواحی امن در سوریه 24 ساعت پس از امضا اعتبار می یابد، اما تعیین مرزهای نواحی در برگیرنده که دشوارتر است، حدود دو هفته طول خواهد کشید.

خبرگزاری اسپوتنیک با اعلام این موضوع نوشت: منبع خبری یکی از هیات های نمایندگی حاضر در مذاکرات آستانه گفت که روسیه پیشنهاد کرده در شرایط فوق العاده و به طور موقت از نیروی پلیس نظامی این کشور برای تأمین امنیت در نواحی پیش بینی شده استفاده شود و معارضان و دولت سوریه هم با این پیشنهاد موافق هستند.

پیشتر یک منبع معارض سوری اعلام کرده بود که مسکو پیشنهادهایی را برای حل و فصل درگیری های سوریه مطرح کرده است تا چهار ناحیه فارغ از تنش های شدید در استان ادلب، شمال شهر حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه ایجاد شود.

تشکل گروههای مسلح موسوم به «کمیته عالی مذاکرات» نیز که علیه دولت سوریه فعالیت می کند، پیشنهاد روسیه را برای تعیین مناطق بدون جنگ پذیرفت.
ریاض حسن آقا سخنگوی تشکل کمیته عالی مذاکرات، ضمن اعلام موافقت با پیشنهاد روسیه، آن را قابل توجه خواند.

وی در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا که امروز انتشار یافت، گفت: اگر جامعه جهانی موضع سازنده ای را اتخاذ کند، امکان برقراری کامل آتش بس و بازگشت آوارگان سوری به میهن خود فراهم می شود.

همچنین رسانه روسی اسپوتنیک در گزارش دیگری نوشت: ممکن است گروه مخالف احرارالشام هفته آینده سند پیوستن به آتش بس در سوریه را امضا کند.

یک منبع در مذاکرات آستانه ضمن اعلام این موضوع اظهار کرد که روند جدایی تندروها و میانه روها در گروه احرارالشام پایان یافته است و افراطیون که از این گروه خارج شده اند به گروه تروریستی جبهه النصره پیوسته اند و اکنون این امید وجود دارد تا میانه روهای باقی مانده در احرارالشام هفته آینده توافقنامه آتش بس را امضا کنند.

حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ریاست هیات مذاکره کننده ایران را در این نشست بر عهده دارد.

دی ماه سال گذشته نشست مشترک محمدجوادظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو، رویداد همگرایی سه کشور برای کاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) را در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شد.

صدور بیانیه مشترک در چارچوب این نشست، افق همکاری های سه کشور را تعیین کرد که تاکنون به برگزاری چهار دور مذاکرات آستانه منجر شده و مهم ترین آن نیز اجلاس اول در چهارم و پنجم آبان بود./۸۴۷/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات