۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۴۹۵۵۴۳

شاخصه های جوان مهدوی در آیات و روایات

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه تعریف جوان در آیات و روایات با تعریف عامیانه مردم از جوانان متفاوت است، به تبیین شاخصه های جوان مهدوی پرداخت.
جوان - جوانان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسینی سبزواری، سخنران حرم حضرت معصومه(س) شامگاه امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه یکی از مهم ترین ارکان تشکیل حکومت جهانی امام زمان(عج) جوانان هستند، گفت: بر این اساس تعریف جوان از اهمیت زیادی برخوردار است و باید دقت کرد که جوان تعریف خاصی داشته و تنها به کسی که چهره اش جوان باشد نمی توان عنوان جوان را داد.

وی با اشاره به اینکه تعریف عده ای از جوانی خامی و آلوده بودن به گناه است، افزود: این تعریف از جوان تعریف غلطی است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه تعریف جوان در آیات و روایات متفاوت است، تصریح کرد: ابان بن احمری از یاران امام صادق(ع) از امام صادق(ع) روایتی را نقل می کند و بیان می کند که روزی مردم پیش امام صادق(ع) حرف از جوانی و جوانمردی می زدند که امام صادق(ع) فرمود« تصور کرده اید که جوانی به فسق و فجور است هرگز؛ جوان به کسی می گویند که به محرومان طعام رسانده و مشغول اطعام نیازمندان است، امید مردم را برآورده می کند، کسی که دائما لبخند به چهره دارد، کسی که بقیه از رنج و عذاب او در امان هستند و این که شما مردم می گویید جوان، نیرنگ و فسق است جوانی نیست».

حجت الاسلام حسینی سبزواری افزود: بر این اساس جوانی به سن و سال نیست بلکه به مردانگی و جوانمردی است و آنچه که مردم از جوانی تصور می کنند فسق و فجور و نیرنگ است.

وی تصریح کرد: جوانی و جوانمردی با هم غرین بودند اما این دو واژه را از هم جدا کردند و امروزه تعریف جوان به جوانمردی نیست بلکه به فسق و فجور است و این تعریف همان تعریف غلطی است که در جامعه رایج شده و با تعریف دین از جوان متضاد است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: در روایت دیگری از امام علی(ع)در مورد جوانی و جوانمردی بیان شده که حضرت می فرمایند« جوانی چهار قسم است تواضع در هنگام قدرت، عفو در هنگام قدرت، خیرخواهی با وجود دشمنی، بخشش بدون منت» و باید دقت کرد که تمام این  ویژگی ها در اهل بیت(ع) وجود داشت و این خصایص ارتباطی به سن و سال نداشت.

حجت الاسلام حسینی سبزواری افزود: شخصی بیان می کند که وارد مدینه شدم و جایی برای رفتن نداشتم تا اینکه شعله آتشی بر بام خانه ای دیدم با عجله به آن خانه رفتم و در زدم تا در زدم جوانی سراسیمه و پا برهنه با لب خندان درب را گشود، به او گفتم که مردم به من گفته اند که در این خانه به من جا و غذا می دهند که جوان فرمود خوش آمدید و درست آمده اید و مانند یک غلام و خدمتکار از من پذیرایی کرد که از مردم پرسیدم این جوان کیست که به من عرضه داشتند این جوان علی اکبر فرزند بزرگ امام حسین(ع) است.

وی افزود: شاخصه جوان و جوانی در این دین به این شکل است و جوانان آخر الزمان و یاران امام زمان(عج) چنین ویژگی هایی دارند بنابراین منظور از جوانان به عنوان یاران امام زمان(عج) جوان با چنین ویژگی هایی است نه جوانی که غرق در گناه و فسق و فجور بوده و به لحاظ ظاهری و سن سال جوان است./968/پ202/ی

 

ارسال نظرات