۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۹۵۶۸۴
آیت الله استادی:

راه ترویج دین اعتقاد و عمل به آن است

آیت الله استادی با بیان اینکه وقتی مردم دین را در شخصی ببینند و لمس کنند متدین می شوند، گفت: طلاب اگر بخواهند دین را ترویج کنند، بدانند با اعتقاد و عمل به دین این کار انجام می شود.
آیت الله رضا استادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه تهران و افتتاحیه  کنگره ملی دویستمین سال تاسیس حوزه علمیه متاخر تهران که پیش از ظهر امروز پنج شنبه در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد با اشاره به پیشینه حوزه علمیه تهران و تفاوت های حوزه کنونی با گذشته، گفت: حوزه تهران در یک زمان بسیار کوچک بود، مبدا رشد حوزه علمیه استان تهران مدرسه مروی بود که 440 عالِم در این 150 سال در تهران حضور داشته اند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه تهران از حیث فلسفه و معقول از دیگر نقاط برتر بوده است، ابراز کرد: در گذشته طلاب و اساتید خود را در مدت زمان کوتاه مّلا نمی دانستند اما امروز می بینیم برخی از طلاب که مقداری درس خوانده و تدریس می کنند فکر می کنند کار تمام شده است.

رییس عالی کنگره ملی دویستمین سال تاسیس حوزه علمیه متاخر تهران، گفت: آیت الله آشتیانی که تدریس اسفار داشت برای کسب علم به نجف رفت، اینکه گفته می شود اُفتِ علمی وجود دارد به همین دلیل است، این مقدار درس و تدریس در تهران وجود دارد ولی سوال می شود چرا در تهران عالم به اندازه کافی نیست؟

وی ادامه داد: اساتید به طلاب خود تاکید کنند که زود از درس خواندن دست برندارند، امروز در قم حدود 600 درس خارج انجام می شود، اما سوال می کنیم چه میزان تقریر نوشته می شود؟

آیت الله استاد با طرح این سوال که در گذشته روحانیت به فکر ترویج بود اما امروز این طور نبوده و علت چیست، گفت: روحانیت در گذشته به فکر شئونات مادی نبود، آیت الله شعرانی برای یک نفر شِفا تدریس می کردند و اشاره داشت؛ این امانتی است که باید به نسل بعد منتقل شود.

وی افزود: امروز سوال می کنیم چرا پس از نماز صبح سخنرانی برای مردم در مساجد انجام نمی شود؟ که می گوییم علت، حضور کم مردم است. اگر امروز شبهات فراوان وجود دارد باید مّلا باشیم تا بتوان به آن جواب داد و باید دانست تعداد و وسعت همیشه کافی نبوده است.

آیت الله استادی گفت: یکی از آسیب هایی که امروز وجود دارد این است که همه به دنبال بالارفتن سریع هستند، جای تاسف دارد که یک منبری حدیث را اشتباه قرائت کند و بگویند منبری خوبی است!

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: روحانیت وقتی به اتحاد می رسد که نقطه اتحاد داشته باشد، آن زمانی که می گفتند «میرزای آشتیانی» همه می گفتند «میرزای آشتیانی» راه حل این است که به طلاب بگوییم اگر می خواهید ترویج دین کنید باید به خوبی درس بخوانید.

آیت الله استادی با بیان اینکه وقتی مردم دین را در شخصی ببینند و لمس کنند متدین می شوند، تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب نباید معنویت کم داشته باشیم، قبل از انقلاب می گفتند فضا نیست و به انقلاب نیاز است معنویت بوده است ولی حال که انقلاب اسلامی پیروز شده معنویت کم شده است. طلاب اگر بخواهند دین را ترویج کنند بدانند با اعتقاد و عمل به دین این کار انجام می شود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم مردم ائمه اطهار(ع) و انقلاب اسلامی را دوست داشته باشند باید به دین عمل کنیم، گفت: از روحانیت توقع تقوا و وَرَع است، باید به طلاب خود تقوا و وَرَع را بیاموزیم.

رییس عالی کنگره ملی دویستمین سال تاسیس حوزه علمیه تهران با اشاره به مساله معیشت طلاب، گفت: رهبری فرمودند؛ من هیچ چیز از مبالغ وجوهات را نگه نمی دارم، ولی بیش از این نیست و نمی خواهیم از دولت بگیریم.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: البته همیشه اهل علم دچار مشکلاتی بوده اند.

راه طلبگی با مشکلات معیشتی همراه است
آیت الله استادی گفت: امروز برخی معیشت را بهانه می کنند و درس را کنار می گذارند، اما باید به طلاب بیاموزیم که این راه با مشکلات معیشتی همراه است، اگر خدا بخواهد مشکلات برطرف می شود و اگر نشد این راه چنین است./201/811/ب1

ارسال نظرات