۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۴۹۵۷۳۸
آیت الله کعبی:

ولایت فقیه می تواند محور اتحاد حقوقی جهان اسلام باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری انفعال تمدنی، تقلید تمدنی و ایستایی اجتهاد را سه آسیب شکل گیری تمدن واحد اسلامی دانست و گفت: امروزه ولایت فقیه به عنوان امتداد حرکت انبیاء و اوصیاء در جهان اسلام مطرح است و ما باید از این ظرفیت در کنار سایر مؤلفه ها برای اتحاد حقوقی جهان اسلام استفاده کنیم.
آیت الله عباس کعبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام، که در مجتمع امین جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد، اظهار داشت: محتوای این همایش بسیار ضروری است ولی روی عنوان می توان بحث کرد که متناسب با اتحادیه قوای قضایی کشورهای اسلامی و دیگر اتحادیه های کشورهای اسلامی می شود عنوان این همایش را هم اتحادیه حقوقی کشورهای اسلامی گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه حقوق عمومی علاوه بر این که تحول در جهان اسلام نباید نادیده گرفته شود، انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی مترقی بر مبنای مکتب اهل بیت(ع) ماهیتی فرا مذهبی دارد و بر اساس طرح تمدن اسلامی بر مبنای مؤلفه های حقوقی صحیح و باورهای اسلامی که در قانون اساسی وجود دارد مشترکات زیادی با دیگر کشورهای اسلامی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که لازمه حرکت به سمت همکاری های حقوقی در عرصه حقوق عمومی در سطح جهان اسلام ایجاد یک باور مشترک است، افزود: حقوق اسلامی و حقوق دانان مسلمان ظرفیت تمدن سازی بر پایه نظام حقوقی اسلام را دارند ولی موانع و آسیب هایی در جهان اسلام وجود دارد و برای اتحاد در نظام حقیقی جهان اسلام باید این موانع و آسیب ها برطرف شود.

وی با بیان این که شاید مقاومت اسلامی در مقابل داعش و صهیونیست ها بسترساز شکل گیری یک نظام حقوقی جدید برای تمدن اسلامی باشد، اظهار داشت: در این صورت ما می توانیم در عرصه حقوق عمومی به صورت عینی حرف بزنیم وگرنه صرف حرف های نظری و ایده پردازی بدون نگاه به واقع جهان معاصر نمی توانیم کاری را به پیش ببریم.

آیت الله کعبی با اشاره به آسیب های نظام حقوقی واحد در جهان اسلام خاطرنشان کرد: یک آسیب این است که فهم مشترکی از نظام حقوقی اسلام شکل نگرفته است در حالی مسلمات اسلامی بر اساس قطعیات کتاب و سنت روشن است؛ ما در پروژه تمدن اسلامی بر مبنای نظام حقوقی اسلام از تمدنی حرف می زنیم که علم و ایمان، عقلانیت و معنویت، عدالت و آزادی، بندگی خدا و احساس مسؤولیت مشترک در برابر امت اسلامی، مقاومت و جهاد تمدنی و کرامت انسانی را می تواند در هم بیامیزد و به عناصر حقوقی تبدیل کند و در این صورت می توانیم از یک قانون اساسی مشترک صحبت کنیم.

انفعال تمدنی، تقلید تمدنی و ایستایی اجتهاد سه آسیب تمدن واحد اسلامی است

وی با اشاره به الگوی ساخت تمدن اسلامی به موانع و آسیب های این تمدن پرداخت و گفت: اولین آسیب ایجاد تمدن اسلامی انفعال و تسلیم تمدنی در برابر نظام های حقوقی غربی است و به همین خاطر حکمرانان مسلمان کشورهای اسلامی بیشتر از غرب تأثیر می پذیرند تا این که باور به اتحاد حقوقی میان کشورهای اسلامی داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری دومین آسیب ساخت تمدن اسلامی را روحیه پیروی از مدل های توسعه غربی دانست و خاطرنشان کرد: همه کشورهای اسلامی به دنبال پیشرفت هستند و از عقب مادگی رنج می برند و در مدل های حقوقی هم به دنبال مدل های توسعه غربی هستند و اگر ما بتوانیم برایشان ثابت کنیم که بر اساس نظام حقوقی اسلام هم می شود پیشرفت حاصل شود می توانیم کار را پیش ببریم.

وی تصریح کرد: مطلب سوم و حائز اهمیت ایستایی در اجتهاد و بی توجهی به مقتضیات زمان در اجتهاد است؛ ما همانطور که از انفعال در مقابل غرب رنج می بریم از ایستایی و محافظه کاری و بی توجهی به نیازهای روز آمد در اجتهاد متناسب با مقتضیات زمان جهت مطرح کردن مؤلفه های نظام تمدن ساز جمهوری اسلامی هم رنج می بریم.

آیت الله کعبی افزود: به نظر بنده اجتهاد متناسب با مقتضیات زمان و تعامل حقوقی متناسب بین فقها و حقوق دانان جهان اسلام و توجه به پیشرفت ملی و خود باوری و طراحی تمدن اسلامی و مقاومت تمدنی در برابر دنیای غرب مؤلفه هایی است که پیش نیاز ایجاد یک باور مشترک برای اتحاد نظام حقوقی اسلام است.

امروزه ولایت فقیه به عنوان امتداد حرکت انبیاء و اوصیاء در جهان اسلام مطرح است

وی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح طرفداران مکتب اهل بیت(ع) و محور مقاومت، ولایت فقیه نه به عنوان یک مؤلفه مربوط به نظام جمهوری اسلامی بلکه به عنوان امتداد حرکت انبیاء و اوصیاء و به عنوان یک محوریت برای تحولات منطقه مطرح است و ملت های عربی ولایت فقیه را معارض با منافع و مصالح ملی کشورهایشان نمی دانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: به عنوان مثال در لبنان حزب الله به صراحت اعلام می کند که ما طرفدار ولایت فقیه و معتقد به ولایت فقیهیم و بر اساس نظریه ولایت فقیه هم در پارلمان فعال هستند و هم در قوه مجریه و قوه قضائیه خود فعال هستند؛ در لبنانی که مرکز تنوع فرهنگ ها و ادیان متفاوت است حزب الله بر اساس نظریه ولایت فقیه درخشیده است.

وی با بیان این که ولایت فقیه، پیشرفت، کرامت اسلامی در کنار مقاومت می تواند زیرساخت نظام حقوقی اسلام را متناسب با تحولات دنیای معاصر باز طراحی کند، ابراز داشت: یکی از علمای الازهر در یک دیدار خصوصی که با من داشت می گفت ولایت فقیه یک ولایت شیعی است و ما اهل سنت نمی توانیم این نظریه را قبول کنیم و اگر ولایت فقیه را بپذیریم متهم به مزدوری برای ایران می شویم.

اهل سنت هم معتقد به ولایت فقیه هستند

 عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: من در پاسخ به او گفتم که شما اهل سنت هم معتقد به ولایت فقیه هستید و تفاوت ما با شما این است که ما ولی فقیه را نایب عام امام زمان(عج) می دانیم ولی شما فقیه راحاکم اصلی می دانید؛ در احکام سلطانیه ماوردی آمده است که شرایط امامت آگاهی به مقتضیات زمان، عدالت، تقوا و کسی که قدرت بسیج جهان اسلام را داشته باشد است و این ها همه شرایط ولی فقیه است و تنها فرق ما و شما این است که شما انقلاب بر علیه حاکم جائر را جایز نمی دانید ولی اصل ولایت فقیه را قبول دارید.

وی با بیان این که ولایت فقیه امروز از بحث های نظری تبدیل به بحث عملی شده است و امروز در رأس یک نظام قرار گرفته است، گفت: ولایت فقیه یعنی ولایت فقه و تجمیع ماهرانه علم و ایمان و پیشرفت و عدالت؛ بعد از این صحبت هایی که ما برای آن عالم اهل سنت کردیم ایشان گفت «اللهم الرزقنا ولایت الفقیه».

ما باید به بازسازی امت اسلامی در چارچوب ولایت فقیه فکر کنیم

آیت الله کعبی اظهار داشت: ما نباید فکر کنیم که ولایت فقیه مربوط به ایران است و حتی در اتحادیه حقوقی جهان اسلام نباید از ولایت فقیه صحبت کنیم؛ بلکه ما می توانیم به بازسازی امت اسلامی در چارچوب ولایت فقیه فکر کنیم و نمونه اش در عراق است که قانون اساسی جدیدش بر مدار ولی فقیه و هماهنگی بین مراجع تقلید و ولی فقیه اتفاقات بزرگ افتاده است.

وی تصریح کرد: ما باید تحولات میدانی جهان اسلام را با رویکرد تمدنی برسی کنیم و این که در حقوق عمومی ما چگونه می توانیم مؤلفه های تمدن ساز را استخراج و جهانی کنیم در کنار نهضت بیداری اسلامی، بحث ولایت فقیه، پیشرفت، مقاومت اسلامی و اجتهاد متناسب با مقتضیات زمان مؤلفه هایی است که می توان برای اتحاد حقوقی جهان اسلام روی آن تأکید کرد./843/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات