۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۴۹۵۹۵۷

نظر طلاب و فعالان سیاسی و فرهنگی درباره مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری

دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری صر جمعه برگزار شد و کاندیداها نقطه نظرات خود را در زمینه های سیاسی و فرهنگی بیان کردند در این راستا فضلا و فرهیختگان نظرات خود را درباره مناظره دوم در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.
کاندیداهای انتخابات کاندیداهای انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ دومین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور هر ۶ داوطلب عصر جمعه برگزار شد و کاندیداها نقطه نظرات خود را در زمینه های سیاسی و فرهنگی بیان کردند.

فضلا و فرهیختگان و همچنین مخاطبان نظرات خود را درباره مناظره دوم در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند که بخشی از آن ها به شرح زیر است:

حجت الاسلام علیرضا پناهیان: موفقیت رهبری در اداره کشور را ببینید که موجب شده تنها کسی که در مناظره از رهبری در تأیید خودش مایه بگذارد یک اصلاح طلب باشد.

حسین کازرونی: رئیسی خیلی مسلط از روی روحانی و جهانگیری رد شد.

سید کمیل باقرزاده: برای اولین بار اینو می گم، جناب روحانی از شخص بنده به خاطر نقل یک خاطره در فضای مجازی شکایت کردند! حالا دارند شعار تحمل مخالف می دهند.

پیام فضلی نژاد: مردم باید از ۶ کاندیدار سفت و سخت حساب بکشند، انتشار لیسا اموال یک مطالبه ملی است و منافع بودجه تبلیغاتی هر یک از آنان نیز باید شفاف شود.

الیاس نادران:‌ هر سه نامزد جبهه انقلاب اخلاق و اصول را رعایت کردند و در قواره ریاست‌جمهوری ظاهر شدند. از همگی آنها تشکر کنیم؛ بویژه آقای میرسلیم.

عليرضا زاكانى: اقای روحانی؛ انتقاد شما از توان موشکی وزارت دفاع؛ همنوایی با صهیونیست‌ها نیست؟ نكند برنامه شما برای دور دوم، سیمان کردن شهرهای موشکی است؟

احمد توکلی: وقتی رئیس جمهور مستقر می گوید حقوق اقلیتهای مذهبی رعایت نمی شود و تفکیک جنسیتی داریم، دیگر غرب به احمد شهید چه نیازی دارد؟

محسن پیرهادی: قاليباف، روحانى و جهانگيرى را وارد بازى ٢سر باخت كرد: اگر ثروتشان را اعلام کنند،سخن منتقدان، اثبات ميشود و اگر نه، آزمون صداقت را ٣-٠ميبازند.

پرویز سروری: آقای روحانی شهرهای زیرزمینی موشکی، برای این نشان داده شد که شهرهای روی زمین‌مان، با ضعف شما در مذاکرات در مخاطره بود.

محمد ایمانی: آقای روحانی و دستیار او جهانگیری ، امروز کابوس یک سال اخیر جان برنان رئیس وقت سازمان سیا و جان کری را که می گفتند نگران سرنوشت روحانی و اغراق های او درباره توافق هستند، با نمایش خود تعبیر کردند. روحانی و جهانگیری هر قدر بیشتر در مناظره تقلا کردند، بیشتر در باتلاق بی کارنامگی دولت فرو رفتند و بیشتر ثابت کردند که دستان دولت پر از خالی است. روحانی مخصوصا هیچ حرف تازه ای نداشت.

حسین مولوی: امروز با پدیده ای مواجه هستیم که ساکنِ خانه ی میلیاردی در شمال تهران با وزرایی لواسان و شمال نشین ،تاجر و کاسب که فرزندانشان هم در خارج از کشور تحصیل می کنند رو به دوربین نگاه می کند و از سبک زندگی اسلامی و ساده زیستی برای مردم سخن می گوید و دیگران را به عدم صداقت متهم می کند.

مهدی محمدی: حسن روحاني امروز بايد به مردم دليلي مي داد كه دوباره به او راي بدهند. او در اجراي همه سناريوهاي ممكن براي اين كار شكست خورد.
١- روحاني بايد مردم را متقاعد مي كرد وضع فعلي خوب است و بايد تداوم پيدا كند. آنچه در عمل رخ داد اين بود مردم تازه فهميدند وضع موجود چقدر فاجعه بارتر از تصور آنهاست و در آن في المثل به دختر وزير حق مي دهند قاچاق كند تا خداي ناكرده بيكار نباشد.
٢- راه ديگر اين بود كه روحاني مردم را از آينده اي كه رقيبان او خواهند ساخت بترساند. امشب اما مردم از خود روحاني ترسيدند چون ديدند دارد مي گويد با تداوم او آينده همان گذشته و بلكه هم بدتر است.
٣- سناريوي سوم اين بود كه رقيبان روحاني به نحو فاحشي ضعيف ظاهر شوند. در اينجا بود كه فاجعه اصلي رخ داد. در حالي كه جهانگيري انشا مي خواند و هاشمي طبا همان را هم نمي توانست بخواند، رئيسي روان و روشن از درد مردم گفت، قاليباف خود را در مقام يك آلترناتيو پيروز تثبيت كرد و ميرسليم ضرباتي بي اندازه سهمگين بر وضع موجود و بانيان آن وارد آورد.
من فكر نمي كنم كه روحاني غافلگير شد. هر چه در چنته داشت عرضه كرد. مشكل اين است كه آب رفته به جو باز نمي گردد.

رضا سراج: در مناظره دوم همگان مشاهده کردند که صاحبان وعده‌های دروغ، حرفی برای گفتن نداشتند و تنها از روی کاغذ انشاء‌های تکراری و تحریک آمیز خواندند. منطق مستحکم و اقتدار منتقدین وضع موجود (رئیسی، قالیباف، میرسلیم) روحانی و جهانگیری را مستاصل و وادار به انشاء خواندن و دروغگویی کرد. شکست روحانی در مناظره دوم و ناتوانی وی در دفاع از وضع موجود را باید آغاز پسا روحانی دانست. با این شکست، جریان انقلابی باید خود را آماده تغییر و آوار برداری از تولید، اشتغال، فرهنگ، کمک به محرومین و... نماید چرا که در دولت روحانی هیچ چیز سر جای خودش نبود. فردی تاجر به جای صدارت در وزارتخانه تجارتی، وزیر آموزش و پرورش شده. فردی غیر امنیتی، عهده‌دار وزارت اطلاعات شده. یک فرد با سوابق امنیتی، سکان وزارتخانه فرهنگ و ارشاد را بدست گرفته. فردی برج‌ساز و تاجر میلیاردر، مسئول وزارت مسکن شده. فردی امنیتی، مسئول وزارت کار شده که دستور می‌دهد با کارگران معترض برخورد شود و...اکنون زمان آن رسیده که جریان انقلابی تیم کارآمد خود را برای تغییر وضع موجود به مردم معرفی کند تا ملت مطمئن شوند که قرار است همه چیز در جای خودش قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: جناب آقای رئیسی توانمندی‌های خود را بدون هیچ‌گونه اغراق و طی یک برنامه مدون به مردم ارائه و مستندات خود را بخوبی اعلام کردند.

نادر طالب زاده: دکتر رئیسی در مناظره دوم فوق‌العاده ظاهر شد،وی با طرح مباحث به روز دولت را به چالش کشید و مهاجم‌تر و صریح‌تر از مناظره پیشین رفتار کرد؛‌ دکتر رئیسی در حوزه فرهنگ و سیاست مباحث بسیار خوبی را بدون هیجان و با آرامش مطرح کرد.

علرضا قزوه: پیش‌بینی خوبی از رشد آرای سید ابراهیم رئیسی دارم و امیدوارم میان کاندیداهای جبهه انقلاب، اتحاد و هماهنگی انجام بیشتر شود که معتقدم در روزهای آینده، موج بزرگی به نفع سید ابراهیم رئیسی برخواهد خاست.

کمال لطفی: یک سوال ساده؛‌ چرا حسن روحانی در شمردن محسنات! فتح الفتوح برجام "جرات" نکرد دروغ بزرگ برداشته شدن سایه جنگ از سر کشور به واسطه برجام را ذکر کند؟

پرویز امینی:  مرکز ثقل مناظره، بحث‌های محتوایی نیست. بلکه مناظره اثبات توانایی عمومی و برتری‌های سیاسی نامزدها در مقایسه با دیگران است. بر این اساس، در مناظره دوم، نامزد پیروز نداشتیم که در تحمیل توانایی خود بر دیگران موفق باشد، البته میرسلیم فراتر از انتظار ظاهر شد، هاشمی‌طبا که به طور کلی از متن مسائل خارج بود، قالیباف یکی دو حرکت نسبتا تأثیرگذار در راند اول و راند آخر داشت و رئیسی نسبت به مناظره پیش توانست از حاشیه به متن بیاید و رویکرد تهاجمی‌تری داشت و موضوعیت پیدا کرد.

جهانگیری و روحانی نیز ناتوان از ایجاد فضای جدید بودند و نتوانستند فضا را به نفع خود برگردانند. شعارزدگی و انشاخوانی و تکرار ادبیات این چهار سال، برآیند کار آنها در این مناظره بود که اگر نگوییم آزاردهنده بود، به هیچ وجه موج آفرین نبود، زوج جهانگیری - روحانی از فرصت مناظره دوم به خوبی استفاده نکردند. درحالیکه بیشترین فرصت آنها در این مناظره می‌توانست باشد. در مجموع حساسیت مناظره دوم شبیه بازی استقلال با پرسپولیس البته با نتیجه مساوی بدون گل بود. درحالیکه زوج دولت به پیروزی نیاز داشت.

عبدالله گنجی: مناظره دوم نیز مانند مناظره اول واقعی بود؛ افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی است که بخشی از عملکرد ساختارها و مدیران خود را در میدان چالش قرار داد تا مردم با شناخت بیشتری سکان اجرایی کشور را به امانت بسپارند. ارزیابی همه تحلیل گران از مناظره اول 2-3 به نفع قالیباف بود که البته سنجشهای اجتماعی بعد از مناظره نیز این را نشان داد.

در این مناظره دو طرف جبهه‌ها به میدان آمدند که البته نفر سوم جریان مستقر ضعیف تر بود و جهانگیری تلاش کرد روحانی کم رنگ نشود. ارزیابی من از مناظره دوم 2-4 نه به نفع فرد که به نفع جبهه انقلاب است. ظهور میرسلیم و رئیسی فراتر از انتظار بود، جریان مستقر تا آخر دو نکته را مدنظر داشت: اول رقیب هراسی در حوزه آزادی و سیاست خارجی و دوم عدم ورود به نقد گذشته رئیسی که براین باورم درباره رئیسی دستشان خالی بود.

لطف الله فروزنده: کاندیداهای جبهه مردمی امروز عملکرد خوبی از خود نشان دادند و حرفشان این بود که می‌توان با اعتماد به مردم و ظرفیت‌های داخلی و همچنین استفاده از منابع انسانی کشور را بهتر اداره کنیم، روحانی و جهانگیری نمی‌توانند وضع موجود را بهبود ببخشند، زیرا وارث این وضعیت هستند و امروز هم دیدیم که علیرغم  فضای خوب مناظره، آقای روحانی از جواب دادن طفره می‌رفت، چرا که ایشان شعارهایی داده که توان عمل کردن به آنها را نداشته است.

دولت نه در مناظره امروز، بلکه به واسطه  عملکرد  4ساله خودش باخته، زیرا هیچ عملکرد قابل دفاعی ندارد که ارائه دهد، مناظره امروز آقای روحانی به جای دفاع از کارنامه خود، مدام از آینده حرف می‌زد. این در شرایطی است که مردم در سال 92 به وعده‌های روحانی اعتماد کردند و امید بستند که او اقدامات مثبتی برای بهبود شرایط  انجام دهد، ولی دولت روحانی 4 سال فرصت‌سوزی کرد و نتوانست جواب اعتماد مردم را بدهد./۱۳۲۳/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات