۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۹۶۰۸۶
سعداله زارعي:

سند سياسي جديد حماس در بلند مدت اصلاح خواهد شد

کارشناس ارشد مسائل منطقه معتقد است سند سياسي جديد حماس در کوتاه مدت به ضرر مسئله فلسطين خواهد بود اما در بلند مدت اصلاح خواهد شد.
سعدالله زارعی

به گزارش خبرگزاری رسا، سعد اله زارعي کارشناس و تحليلگر ارشد مسائل غرب آسيا در صد و سي و هفتمين هم انديشي مؤسسه پژوهش هاي سياسي علمي ندا در خصوص سند جديد سياسي جنبش حماس گفت: آنچه که  [تحت عنوان سند سياسي جديد جنبش حماس] مشاهده کرديم سندي بسيار طولاني و مفصل بود. دليل اين تفصيل آن بود که مي خواست نقطه اصلي موجود در اين سند را بپوشاند. اگر نه همه بندهاي موجود در اين سند مي خواستند يک چيز را بگويند و آن اينکه قبلا گفته بودند ما سرزمين هاي موجود در مرزهاي 1967 را در اختيار مي گيريم و در عين حال سيطره رژيم صهيونيستي بر مرزهاي 1948 را قبول نداريم، اين موضوع را از داخل اين سند برداشته اند. نقطه اصلي همين بود.

اين کارشناس نام آشناي مسائل غرب آسيا در خصوص دليل اينکه چرا اين بخش مهم از سند سياسي جديد حذف شده است به نقش آفريني برخي بازيگران منطقه اشاره کرد و گفت: اين کار را ترکيه و قطر انجام دادند. قبلا در ميثاق‌نامه حماس آمده بود که در هر نقطه اي بتوانيم دولت تشکيل دهيم اين کار را خواهيم کرد ولي مبارزه براي آزادي کل سرزمين را  دنبال خواهيم کرد. اين سخن قبلي حماس بود. اما هم اکنون حماس مي گويد ما مرزهاي 1967 را به عنوان فلسطين قبول داريم و اين فلسطين بايد در همين جا تشکيل شود. بخش بعدي که بر ادامه مبارزه تأکيد داشت برداشته اند. اين اصل قضيه است که به نظر ما ترکيه و قطر در آن نقش داشتند./۹۱۶/ ۱۰۲/ع
 

ارسال نظرات