۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۴۹۶۶۱۹

چند خبر کوتاه از خراسان جنوبی

دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با مداحان استان، انعقاد تفاهم نامه بین کانون های فرهنگی هنری خراسان جنوبی و دبیرخانه مساجد و برگزاری همایش یک روزه رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از جمله اخبار کوتاه خراسان جنوبی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی امروز در دیدار با مداحان جوان به مناسبت ولادت  حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان اظهار داشت: امام حسین(ع) هنگام اعزام حضرت علی اکبر(ع) به میدان نبرد فرمودند: «ای قوم! این شخصی که به سوی شما می آید شبیه ترین انسان ها از جهت خَلق و خُلق و منطق به پیامبر(ص) است».

وی با ابراز خرسندی از دقت نظر مداحان حاضر در جلسه بر روی مسائل مداحی و شعر افزود:  عرف و خواص نگاه متفاوتی به مداحی دارند برخی نیز به عنوان کاسبی به آن نگاه می کنند در حالی که اصل هیچ کدام از این موارد نیست و تنها وقتی انسان خدایی باشد کارش ارزش خدایی پیدا می کند و این بسیار مهم و با اهمیت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: وقتی هدفمند برای اعتلای حق و ابطال باطل فریاد در می آید این فریاد خدایی است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با اشاره به حدیث قرب نوافل که امام باقر و امام صادق(ع) آن را از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده اند، ادامه داد: بر اساس این حدیث آمده است« همانا بنده ای(بعد از انجام واجبات) به وسیلۀ نوافل و مستحبات به من نزدیک می شود تا این که محبوب من می گردد. وقتی که محبوب من شد، من گوش او می شوم که با آن می شنود، چشم او می شوم که با آن می بیند، زبان او می شوم که با آن صحبت می کند، دست او می شوم که با آن کار انجام می دهد.اگر مرا دعا کند، اجابتش می کنم اگر درخواستی از من داشته باشد، به او اعطا می کنم».

وی با بیان اینکه جهاد که تمام آن در نظامی نیست، تصریح کرد: در اسلام حتی جهاد نظامی هم ابزاری برای انتقال فکر و اندیشه است بنابراین مهم تر از جهاد نظامی انتقال فکر و فرهنگ است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مداحان باید به فراگیری و رعایت اصول صحیح آهنگ و اشعار توجه داشته باشند، گفت: تا بخواهد جمعیتی تغییر داده شود باید کلاس  و تجربه ‌ها ببینند اما خاصیت شعر و نوحه به گونه ای است که لحظه ای انتقال می دهد و گاهی با خواندن یک رباعی اوضاع 180 درجه تغییر می یابد و این سرمایه بسیار بزرگی است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی خطاب به مداحان جوان، تاکید کرد: بسیار بر روی اشعار مداحی کار شود و نقاط ضعف و قوت خود را بررسی کنند چرا که با فکر و روان و عقیده مردم کار دارید بنابراین گزینشی که برای شعر و محتوای آن می کنید باید استاندارد باشد.

وی با اشاره به اینکه مداحان باید با شعری که می خوانند مردم را تغذیه صحیح فکری کنند، افزود: مداحان بسیار ارزشمند هستند نه به اینکه به شما هدیه و یا تعریف کنند بلکه ارزش همان است که دعبل خزاعی داشت و کسی که می خواهد در این راه با باطل بجنگد آسیب هم می بیند اما باید استوار محکم باشید.

رشد و ترقی یک جامعه به میزان علم و دانش آن جامعه بستگی دارد

مولوی سیداحمد عبداللهی، امام جمعه اهل سنت اسدیه ظهر امروز در جلسه تجلیل از معلمان پیشکسوت و پژوهشگر شهرستان درمیان اظهار داشت: هر کسی در هر جایگاهی که باشد مرهون و مدیون زحمات معلم است.

وی با بیان اینکه رابطه معلم و دانش آموز یک رابطه عاطفی عمیق است، گفت: معلم برای نجات دانش آموز خود از جانش می‌گذرد چون با شفقت و دلسوزی که نسبت به دانش آموز دارد خدمت می‌کند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه تصریح کرد: مقام و جایگاه والای معلم در هفته معلم به تنهایی قابل بیان نیست و تنها این را بدانید که درجه و منزلت معلم آنقدر رفیع است که خداوند خود را اولین معلم معرفی کرده است.

مولوی عبداللهی با بیان اینکه رشد و ترقی و تعالی یک جامعه بستگی به میزان علم و دانش در جامعه دارد، گفت: انحطاط و انحراف و ناآگاهی نیز نشأت گرفته از جهل است.

وی یادآور شد: انسان به علت مزیت علم و فهم است که خلیفه‌الله است و توانایی فرشته شدن را دارد چون علم میراث انبیا و پیامبران است.

امام جمعه اهل سنت اسدیه اظهارداشت: علم بر خلاف مال با خرج کردن کم نمی‌شود و احتیاجی به نگهبان ندارد و مال‌اندوزی گذر از پل صراط را سخت می ‌کند در حالی که علم آموزی و انتشار آن گذر از پل صراط را آسان می‌کند.

مولوی عبداللهی با بیان اینکه معلمان هستند که رسالت آموزش و پرورش فکری و روحی فرزندان ما را برعهده دارند، افزود: باید به دانش‌آموزان توجه ویژه‌ ای کرد چرا که آنها آینده سازان مملکت هستند و همه باید به نظام آموزشی کمک کنیم و اینگونه نباشد که کارها به سختی پیش روند.

جلسات شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها مصوبات کاربردی داشته باشد

احمد محبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی امروز در همایش یک روزه روسای ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان  های استان با معاونان و مدیران ستادی اظهار داشت: مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان ها باید تعامل خود را معاونت های مختلف اداره کل،‌ فرماندار و امام جمعه شهرستان تقویت کنند.

وی با اشاره به اینکه در دو حوزه«اندیشه و رفتار» انتظاراتی از مدیران شهرستانی داریم،‌ افزود: در حوزه«اندیشه» به طور قطع مدیر اداره فرهنگ و ارشاد، باید یک تحلیل گر در حوزه های فرهنگی شهرستان تحت اختیار خود باشد که بتواند تصمیم درستی بگیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه«رفتار» هم از روسای ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان ها و دیگر کارکنان انتظار می رود سعه صدر را سرلوحه امور خود قرار داده و با اخلاق خوب، مسؤولیت پذیری،‌ تعامل با مخاطب و پاک دستی به انجام امور خود بپردازند.

وی با بیان اینکه یک مدیر فرهنگی باید با هنرمندان تعامل داشته باشد، بر سرکشی از هنرمندان تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در ایام انتخابات قرار داریم،‌ مدیران باید تلاش کنند تا نگاه سیاسی خود را از امور کاری،‌ جدا کنند اما تمام تلاش خود را برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای بکار گیرید.

محبی عملیاتی شدن سند چشم انداز اداره کل فرهنگ و ارشاد در برش شهرستانی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید در بخش فرهنگ و هنر خراسان جنوبی جهش های بسیار خوبی انجام شده است.

وی از بهینه سازی خودروهای برخی شهرستان ها و رفع مشکلات برخی از ادارات در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: مدیران فرهنگ و ارشاد شهرستان ها طبق تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد باید با تمامی مسؤولان شهرستانی به ویژه فرماندار و امام جمعه ارتباط برقرار کنند.

وی گفت: برگزاری منظم جلسات شورای فرهنگ عمومی در شهرستان ها و لزوم تلاش برای داشتن مصوبات کاربردی، تلاش برای جذب اعتبارات ماده ۱۸۰و تملک داریی و دلجویی از بازنشستگان جامعه هنری و فرهنگی هر شهرستان در دستور کار مدیران ارشاد شهرستان باید قرار بگیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بر توجه ویژه به بحث فرهنگ و اقتصاد تاکید کرد و افزود: فعالیت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه های مختلف مستندسازی شود چرا که در ارزیابی ها این بخش مورد توجه قرار می گیرد.

 انعقاد تفاهم نامه بین کانون های فرهنگی هنری خراسان جنوبی و دبیرخانه مساجد

حجت الاسلام ابراهیم سبزه کار، مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد خراسان جنوبی امروز در همایش یک روزه روسای ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان های استان با معاونان و مدیران ستادی اظهار داشت: ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور پیرو دغدغه های رهبر معظم انقلاب درخصوص تهاجم فرهنگی و با تصویب مصوبه ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه ملکف به راه اندازی کانون فرهنگی هنری در ۲۵ درصد مساجد کشور بودیم، افزود: این مهم در خراسان جنوبی بیشتر از برنامه پنجم توسعه محقق شد.

مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد خراسان جنوبی به فعالیت ۲۳ هزار کانون فرهنگی هنری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: اما در برنامه ششم توسعه مکلف شده ایم که در تمامی مساجد شهری و مساجد روستاهای بالای یک هزار نفر جمعیت، کانون فرهنگی هنری تاسیس کنیم.

وی خواستار همکاری روسای ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان های خراسان جنوبی برای تحقق این مهم شد و گفت: بدون شک انجام این رسالت سنگین بدون همکاری ادارات ارشاد شهرستان ها سخت و دشوار است.

حجت الاسلام سبزه کار همچنین از حضور کارشناسان دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری در تمامی شهرستان های استان در آینده ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: این مهم در راستای انعقاد تفاهم نامه سالیانه بین کانون های فرهنگی هنری و دبیرخانه و همچنین در آستانه آغاز طرح آسمانی ها«اوقات فراغت» انجام می شود.

وی به انتخاب یک مدیر کانون معین در هر یک از شهرستان های استان اشاره کرد و افزود: مدیران کانون های فرهنگی هنری معین ضمن ارزیابی و بازدید از دیگر کانون های سطح شهرستان،‌ در انتقال برخی از برنامه ها به مدیران شهرستانی فعالیت خواهند کرد.

وی از کسب رتبه دوم استان در زمینه طرح اوقات فراغت در سال در سطح استان خبر داد و گفت: برگزاری یک طرح با کیفیت برای غنی سازی اوقات فراغت در کانون هایی که توانایی و ظرفیت اجرای این طرح مهم را دارند،‌ در دستور کار قرار دارد.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی بر تحقق مسجد طراز اسلامی تاکید کرد و افزود: امروز با مسجد طراز اسلامی فاصله زیادی داریم و بیشتر مساجد ما متاسفانه به محلی برای برگزاری نماز و مجلس ترحیم تبدیل شده اند.

حجت الاسلام سبزه کار بر ارائه طرح از سوی کانون های فرهنگی هنری مصلی،‌ دانشگاهی و تخصصی تاکید ویژه کرد و اظهار داشت: ۸۰ درصد طرح های ارائه شده باید توسط کانون های ویژه و مابقی توسط کانون های عادی ارائه شود.

گفتنی است، در ادامه این جلسه کارشناسان برنامه ریزی و توسعه،‌ آموزش و پژوهش، اداری مالی، فرهنگی و هنری، بانوان و دبیر خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی به تشریح برنامه ها و انتظارات حوزه های کاری خود پرداختند./880/۳۰۳/ب2

ارسال نظرات