۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۴۹۶۷۰۴
سخنان پسر پادشاه عربستان نابخردانه بود

نبرد پشت دیوارهای ریاض یا تهران؟

هفته گذشته، نایب ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی که از همه مهم‌تر فرزند پادشاه این کشور است، در گفت‌وگویی تلویزیونی در اقدامی بی سابقه لب به تهدید مستقیم علیه جمهوری اسلامی گشود و گفت که جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند.
محمد بن سلمان وزیر جنگ عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، هفته گذشته، محمد بن سلمان، نایب ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی که از همه مهم‌تر فرزند پادشاه این کشور است، در گفت‌وگویی تلویزیونی که از عمده شبکه‌های مهم کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس پخش شد، در اقدامی بی سابقه لب به تهدید مستقیم علیه جمهوری اسلامی گشود و گفت که جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند.

این اظهارات بن سلمان که کشورش بیش از دو سال است در باتلاق جنگ با یمن گیر کرده، واکنش‌های گسترده‌ای در سطح منطقه و جهان به ویژه در مطبوعات عربی داشت. وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این راستا، یادداشت اعتراض آمیزی را از طریق نمایندگی ایران در سازمان ملل، تقدیم دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان کرد.

در این میان، یادداشتی از وفیق سامرائی، ژنرال پیشین ارتش عراق که دیروز دوشنبه در صفحه شخصی خود در فیس بوک منتشر کرده، بسیار خودنمایی می‌کند؛ او در این یادداشت، به تحلیل امکان وقوع این جنگ و احتمالات پیش روی آن پرداخته است.

سامرائی که در زمان جنگ ایران و عراق نیز از فرماندهان عالی‌رتبه در ارتش این کشور بوده، زاده 1947 میلادی در شهر سامراست که مدتی فرماندهی اطلاعات نظامی ارتش را نیز برعهده داشته و مشاور امنیت ملی جلال طالبانی، رییس جمهور پیشین عراق بوده است. او در سال 1968 از دانشکده افسری و در سال 1977 از دانشکده عالی نظامی این کشور فارغ التحصیل شده است. آنچه می‌خوانید ترجمه یادداشت این ژنرال کارکشته عراقی است.

دیدار با بزرگان منطقه از جمله قاسم سلیمانی

به حکم وظیفه طولانی و شرایط آن زمان، یعنی زمانی که به مخالفان نظام سابق عراق پیوسته بودم، با بسیاری از سران اطلاعاتی در خاومیانه، به ویژه ایران و حوزه خلیج فارس دیدار کردم. در آن زمان حتی دیداری با ژنرال قاسم سلیمانی داشتم. این دیدار پیش از سقوط صدام حسین و با دعوت سلیمانی انجام پذیرفت؛ یک دعوت نهار ویژه که البته بعد از آن دیگر دیداری با او میسر نشد.

زمانی که در بخش اطلاعات ارتش بودم، ماموریتم فعالیت در بخش اطلاعات خارجی بود که البته پس از آن برخی سعی در مخدوش کردن کارنامه من در آن دوران داشته و دارند.

پیش از انقلاب اسلامی و سقوط شاه، سفرهای ماموریتی زیادی به ایران رفتم و به این اعتقاد راسخ رسیدم که انقلاب مردمی نظام شاهنشاهی را ساقط خواهد ساخت و نظر من در آن دوران، کاملاً عکس پیش بینی‌های دیگر دستگاه‌های عراقی بود.

پس از سقوط نظام شاهنشاهی در ایران، نیروهای مسلح در این کشور چند پاره شد و اوضاع امنیتی به هم ریخت؛ در این شرایط شورش‌های نژادی مختلفی در اقصی نقاط ایران به راه افتاد که البته همه آنها آرام شد؛ همراه با این اوضاع باید یادآوری کرد که موضع جامعه بین الملل به شکل قاطع و کامل، ضد انقلاب ایران بود که البته تا حدودی باید موضع شوروی را در این رابطه مستثنا کرد.

سقوط عراق در صورت نبود حمایت خارجی

من به حکم مقام و رتبه‌ای که در ارتش داشتم، از کوچک‌ترین جزئیات جنگ ایران و عراق در طول آن هشت سال مطلع بودم. ایرانیان و به ویژه سپاه پاسداران طی آن سال‌ها حمله‌های وسیع و ویرانگری علیه عراق انجام دادند و اگر حمایت‌های بی سابقه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و دیگر کشورها نبود، بدون شک نظام عراق در سال 1982 میلادی سرنگون شده بود. ایران پس از جنگ شروع به بازسازی قدرت خود کرد و توان نظامی این کشور نسبت به آن سال‌ها چندین برابر شده است. نفوذ جمهوری اسلامی و نیروهای هم‌پیمان آن در منطقه بی سابقه بوده تا جایی که می‌توان گفت سیطره تهران بر عراق از سطح سیطره واشنگتن پیشی گرفته است.

چند روز پیش، محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان روی آنتن شبکه‌های تلویزیونی آمد و استراتژی جنگی باز علیه ایران را مطرح کرد و گفت که ریاض آماده انتقال جنگ به داخل اراضی این کشور است. اشاره بن سلمان، حمایت از شورش‌های نژادی به عنوان اولین مرحله جنگ علیه ایران بود، غافل از اینکه اینگونه اقدامات، تهدیدی جدی علیه امنیت و استقرار دو کشور خواهد بود.

هر کس که تنها سخنان این وزیر سعودی را دنبال کرده و شنیده باشد، گمان می‌کند که به زودی پشت دروازه‌های تهران جنگ به راه خواهد افتاد؛ اما باید دانست با توجه به ضعف یکپارچگی ملی در عربستان، احتمال جنگ پشت دروازه‌های ریاض بسیار بیشتر از گزینه قبلی است.

بخش قابل توجهی از جامعه عربستان با فقر دست و پنجه نرم کرده و ملت آمادگی تحمل پیامدهای چنین جنگی را ندارند؛ علاوه بر این وزنه سنگین اجتماعی توسط شیعیان در مناطق شرقی این کشور نیز رویکردی مثبت نسبت به جمهوری اسلامی دارند.

از همه اینها که بگذریم، عربستان در ورطه سنگین یمن گرفتار بوده و غیر از بحرین، دیگر شیخ نشین های جنوبی خلیج فارس رضایت کاملی از سیاست‌های ریاض ندارند. برای مثال قطر بیم دارد که توسط عربستان بلعیده شود و امارات سیادت و تمامیت ارضی غیر قابل دسترسی برای خود قائل است.

صدای ریزش دروازه‌های ریاض به گوش می‌رسد و بر اساس اطلاعاتی که من دارم و همچنین بر اساس فلسفه نبرد، گمان می‌کنم که رویکرد عراقی‌ها مقابله با ریاض و همراهی با ایران در این جنگ احتمالی است، چرا که سعودی‌ها بسیار اعتقادات عراقی‌ها را مورد هجمه قرار داده‌اند. حال سرنوشت بغداد در این جنگ به چه سمت و سویی خواهد رفت، خود مجال طولانی‌تری برای توضیح می‌طلبند.

برادران و جوانان عزیز و هوشمند، با شما در طول تمامی این جبهه‌ها خواهیم ماند؛ درس‌ها و تجارب بی‌سابقه‌ای از این سخنان سیاسیون خارج کرده و حتماً شما حق خود را برای داشتن یک زندگی با کرامت از آنها دریافت خواهید کرد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات