۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۴۹۶۹۵۸
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد؛

علم به ظهور پیامبر آخرالزمان علل کوچ یهودیان به جزیره العرب

حجت الاسلام خوانین زاده با اشاره به نظریات مطرح شده در مورد علل کوچ یهودیان به عربستان، علم به ظهور پیامبر آخرالزمان را علل کوچ آنان به جزیره العرب دانست.
حجت الاسلام محمدحسین خوانین زاده عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و پژوهشگر تاریخ اسلام ب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و پنجمین نشست علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با عنوان «بررسی علل کوچ یهودیان به جزیرة العرب» پیش از ظهر امروز در سالن همایش های این پژوهشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام خوانین زاده در این نشست ضمن بررسی و رد عللی که برای کوچ یهودیان به جزیرة العرب مطرح شده است، اظهار داشت: در منابع تاریخی کهن در این باره نظریاتی مطرح شده است که به نظر درست نمی آید، یکی از مسائل مهم جنگ هایی است که بین جزیرة العرب و یهودیان واقع شده است و البته دولت های دیگر مثل روم مسیحی نیز با یهودیانی که در دولت آنها اختلال ایجاد می کردند وارد جنگ شده اند.

تکبر و غرور یهودی ها در طول تاریخ

وی با بیان اینکه یهودیان در گذشته خودشان را قوم برتر می دانستند، ابراز داشت: همین امروز هم این مسأله وجود دارد که عمده کسانی که صاحب اخبار و روزنامه ها و البته بزرگترین بانک های غرب به دست آنها است و آنها معقتدند ما باید آقا و رییس همه مردم در دنیا باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) افزود: بخت النصر پادشاه روم با یهودیان وارد جنگ شد و به ارمیای نبی که به دست یهودیان در زندان بود آزاد کرد و یهودیانی که در فلسطین مانده بودند از او خواستند که دعا کند و یهودیان را ببخشد و فرعون وقتی از این مسأله مطلع می شود با بخت النصر وارد جنگ می شود و به دست او کشته می شود.

وی با بیان اینکه برخی از مورخان براین عقیده اند که رومیان در طول تاریخ بیش از پنج بار با یهودیان وارد جنگ شده اند، عنوان داشت: بیشترین جنگ را تیدوس انجام داد و باعث متفرق شدن آنها در عالم و کوچ عده ای از آنها به جزیرة العرب شد؛ نقد ما این است که حضرت موسی وقتی به سرزمین فلسطین وارد می شود در قرآن کریم می فرماید دو نفر گفتند ما می نشینیم و شما بروید و بجنگید و هنگامی که پیروز شدید ما به شما ملحق می شویم و وقتی از فرمان قرآن تمرد کردند مبتلی به سرگردانی در بیابان ها به مدت 40 سال شدند.

حجت الاسلام خوانین زاده افزود: مورخان بر خلاف این نظر می گویند حضرت موسی(ع) اصلا عملیات جنگی بیرونی نداشته است که به عقیده ما نیز همین مسأله درست است و نظریه سوم علت اعتقادی و دینی مهاجرت یهودی ها به جزیرة العرب است؛ در برخی از منابع تاریخی آمده است که بعضی از احبار یهودی ها مسلمان شدند که یکی از آنها هفت باغ خود را به پیامبر بخشید و بعدها خلیفه دوم آن را غصب کرد.

یهودیان بهترین مناطق عربستان را غصب کردند

وی یکی از علل کوچ یهودیان به جزیرة العرب را علم آنها به ظهور پیامبر آخرالزمان در آن منطقه دانست و گفت: این نظر که توسط یکی از مورخان مطرح شده است و یهودیان وارد خیبر شدند؛ چراکه می دانیم ناب ترین مناطق جزیرة العرب مناطقی از جمله یثرب، وادی القری، تیماح، خیبر و فدک بود که همگی به دست یهودیان افتاد و عرب ها نیز احترام و تکریم خاصی به یهودیان می گذاشتند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: عده ای با توجه به اطلاعاتی که داشتند فهمیدند این منطقه محل رشد پیامبر آخرالزمان خواهد بود و ابوحریره نقل می کند وقتی بخت النصر یهودیان را متفرق کرد عده ای از آنها به این امید که ایشان را درک کرده و از او تبعیت کنند و این مسأله را به فرزندان خود وصیت کردند که از پیامبر آخرالزمان در این منطقه پیروی کنند که البته غالب آنها به پیامبر گرامی اسلام کافر شدند.

وی تأکید کرد: مجموعه گزارش ها یهودی ها از محل رسالت پیامبر با خبر بودند و سال ها قبل در این منطقه ساکن شدند و وقتی دیدند که از نسل اسماعیل هستند قبول کردند ولی نظریه مختار و صحیح داستان خطبه قاصعه امام علی(ع) است که بهتر است در این باره ابتدا آیاتی بیان شود و بعد سراغ سخن امام علی(ع) برویم.

حجت الاسلام خوانین زاده با بیان اینکه خداوند در سوره شعرا از شناخت یهودیان نسبت به پیامبر خبر می دهد، ابراز داشت: در آیه دیگری می فرماید یهودیان و اهل کتاب پیامبر را مانند فرزندان خود می شناختند و از خصوصیات نفسانی و رفتاری و ظاهری ایشان را می شناختند و در آیه دیگری تأکید می شود که خصوصیات پیامبر آخرالزمان در کتاب تورات و هم در کتاب انجیل بیان شده است، گرچه آنها بعدها این مسائل را تحریف کردند.

تاریخ درست و صحیح در نهج البلاغه

وی خاطرنشان کرد: ابن هشام در سیره خود در مورد کاهنان عرب دارد که بشارت های آمدن پیامبر خاتم را ذکر کرده اند؛ امام علی(ع) که به اعتقاد ما بزرگترین معلم تاریخ است و تنها کسی است که حرف های صادقانه زده است و هیچ نقدی بر سخنان ایشان وارد نیست؛ حضرت در خطبه قاصعه این مطلب را آورده اند که دو نفر یکی ابلیس و یکی فرعون از طایفه جن و انس در برابر خداوند قرار گرفتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با بیان اینکه در این خطبه آمده است که حضرت ابراهیم و فرزندان ایشان در بهترین مناطق جهان متولد شدند ولی خداوند دستور داد که باید به فلسطین برود، ابراز کرد: حضرت علی(ع) تأکید می کند که در امر فرزندان یعقوب تأمل کنید که دچار تشتت و تفرقه شدند هم کسری های ایران و هم قیصرهای روم ارباب های آنها بودند.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در این خطبه آمده است که رومی ها یهودیان را از افق های دور دست کنار دریای عراق و نقاط خرم عالم برداشتند و وارد عربستان کردند که خارها، ریگ زارها و بادهای تندی دارد و زندگی سختی بر فرزندان اسماعیل و اسحاق حاکم بود و در حالی که آنها دچار مسکنت بودند رها کردند و آنها ذلیل ترین امت ها شدند.

یهودی ها و مشرکان بدترین دشمنان اسلام در قرآن

وی تصریح کرد: رومی ها بر اساس روحیه نژاد پرستی یهودی می دانستند که آنها با پیامبر دم ساز نمی شوند پس به دلیل اینکه در برابر پیامبر قرار بگیرند پادشاهان قیصر و کسری آنها در این منطقه سکونت دادند که اتفاقا همین مسأله هم اتفاق افتاد تا جایی که خداوند در قرآن کریم یهودیان و مشرکان عرب را بدترین دشمنان اسلام معرفی می کند.

حجت الاسلام خوانین زاده با اشاره به اهداف اصلی کوچ دادن یهودیان توسط رومیان به عربستان، ابراز داشت: رومی ها برای اینکه از شرارت ها و توطئه های یهودی ها در امان باشند و همچنین برای درگیر کردن آنها با مردم آن منطقه، یهودی ها وارد این منطقه کردند و یهودیان هم وقتی دیدند پیامبر از نسل اسحاق نیست بلکه از نسل اسماعیل است به شدت در برابر ایشان قرار گرفتند.

وی ادامه داد: نظریات اقتصادی و نظامی نظریات درستی برای آمدن یهودی ها به جزیرة العرب نیست بلکه داستان درست را امام علی(ع) بیان می کند که اربابان عالم آنها را در این منطقه آوردند تا از انتشار و معرفی اسلام به مناطق دیگر جهان جلوگیری کنند./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات