۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۴۹۶۹۷۱

دلایل استقرار نیروهای آمریکایی در مرز سوریه

واشنگتن همچون روسیه به دنبال حوزه نفوذ در سوریه است. از آنجایی که روسیه در مناطق غربی سوریه و استان های طرطوس و لاذقیه پایگاه دارد، آمریکا نیز به دنبال حوزه نفوذ در سوریه است.
حضور آمریکا در سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، نیروهای آمریکایی طی روزهای گذشته تعدادی از نیروهای خود را به مرز سوریه گسیل کردند. فرماندهی نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» (YPG)،اعلام کرد: «از این پس، آمریکا بر مرز سوریه با ترکیه نظارت خواهد کرد. فرماندهی نیروهای (YPG) دلیل این تصمیم آمریکا را جلوگیری از تکرار حملات ترکیه به مواضع این نیروها دانست.» یگان‌های کرد، بیشتر نوار مرزی سوریه با ترکیه را که بیش از ۸۵۰ کیلومتر مربع مساحت و از دیریک در شمال شرق سوریه تا عفرین امتداد می‌یابد، تحت کنترل خود دارند. جنگنده‌های ترکیه چهارشنبه گذشته، طی عملیاتی به مواضع عناصر حزب کارگران کردستان در سنجار عراق و نیروهای یگان‌های مدافع خلق در منطقه «قره چؤک» واقع در شمال شرق سوریه حمله کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، ماه‌های گذشته بارها گفته بود که کشورش اجازه نخواهد داد، منطقه سنجار به «قندیل» دیگری تبدیل شود. منطقه قندیل، در نزدیکی مرز ترکیه، عراق و ایران است و عناصر پ.ک.ک از این منطقه برای دور ماندن از حملات ترکیه و انجام عملیات علیه این کشور استفاده می‌کنند.

با توجه به تحولات اخیر و استقرار نیروهای آمریکایی در مرز سوریه باید به چند نکته ورای تحلیل های پیش رو توجه کرد:

نخست؛ نیروهای آمریکایی به منطقه ای وارد شده اند که تحت تصرف کردها و از مناطق نفت خیز محسوب می شود. طبق توافق کردها و آمریکا، کردها موظفند در ازای حمایت های آمریکا از این نیروها مکان و زمین در اختیار آمریکایی ها قرار دهد. بر همین اساس آمریکا نیز تاکنون سه پایگاه مختلف در مناطق شمالی سوریه که کردها در آن قرار دارند، احداث کرده است. بنابراین صرف پرداختن به این موضوع که این امر اتفاقی بوده دلیلی ناموجه است و می توان گفت که ورود نیروهای آمریکایی با همکاری کردها صورت گرفته است.

دوم؛ از مدت ها پیش زمزمه هایی برای عملیات رقه توسط آمریکا و کردها شنیده می شد. هم‌اکنون نیروهای آمریکایی، یگان‌های کرد و نیروهای دموکراتیک سوریه در حال تمرین عملیات حمله به رقه پایگاه داعش در سوریه است.  این احتمال وجود دارد که ورود نیروهای آمریکایی به سوریه مقدمه سازی برای عملیات آزادسازی رقه از تصرف داعش است. در صورت وقع چنین عملیاتی نقش واشنگتن بیش از سایر بازیگران همچون ترکیه محسوس تر خواهد بود.

سوم؛ واشنگتن همچون روسیه به دنبال حوزه نفوذ در سوریه است. از آنجایی که روسیه در مناطق غربی سوریه و استان های طرطوس و لاذقیه پایگاه دارد، آمریکا نیز به دنبال حوزه نفوذی در سوریه است که مناطق شمالی سوریه از چند جهت حائز اهمیت است:

الف) مناطق شمالی سوریه در اختیار کردها قرار دارد و آمریکا هیچ گونه تقابل و رویارویی با کردها ندارد.

ب)مناطق شمالی سوریه به مناطق نفت خیزی همچون شدادی( در استان حسکه)  و مناطق مرکزی(حمص) دسترسی دارد.

ج) داعش در مناطق همجوار مناطق شمالی سوریه قرار دارد و از آنجایی که این گروه تروریستی تحت مدیریت آمریکا در سوریه به فعالیت مشغول است، هیچ گونه خطری متوجه نیروهایی آمریکایی نخواهد بود. برخلاف مناطق تحت سیطره جبهه النصره همچون استان ادلب که بیشتر با ترکیه و عربستان هماهنگی دارند.

د) آمریکا با حضور در منطقه شمالی دو بازیگر تاثیرگذار در این جبهه یعنی داعش و کردها را تحت مدیریت خواهد داشت.

چهارم؛ مرز ترکیه و سوریه همواره محل تنش ترکیه با کردها بوده است. واشنگتن به دنبال عدم تحریک پذیری ترکیه از کردها و راه حلی مسالمت آمیز میان طرفین است. تنش در روابط ترکیه و کردها بیش از همه موجب متضرع شدن آمریکا خواهد شد. در نتیجه واشنگتن به دنبال خط مرزی میان ترکیه و کردها در مناطقی است که ترکیه ادعای حملات پ.ک.ک را از آن ها احتمال می دهد. واشنگتن برای تاثیرگذاری بر تحولات آتی سوریه نیازمند حضور در این مناطق است و هرگونه تنش در این منطقه به ضرر آمریکا خواهد بود.

ارزیابی نهایی

استقرار نیروهای آمریکایی در سوریه را باید گامی در جهت تقویت کردها و حتی داعش دانست. واشنگتن به دنبال سیاست تضعیف؛ نه نابودی داعش است و حمایت از داعش به منزله ادامه دار کردن بحران در زمینه میدانی و سیاسی است. از سوی دیگر تحرکات اخیر ترکیه و حمله به مناطق شمالی سوریه تا حدودی آمریکا را نگران کرده که آنکارا به دنبال هژمون برتر در مناطق شمالی سوریه باشد. همچنین ورود آمریکا به سوریه باعث جنگ افروزی و تشدید بحران در سوریه در کوتاه مدت و بلند مدت خواهد شد./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

محمدرضا فرهادی

ارسال نظرات