۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۴۹۷۳۰۵
دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران کشور خبر داد؛

پیشنهاد دروس موازی به مدارس در سال جدید/ کاهش حجم متون فرصت تدبر بیشتر را فراهم می کند

حجت الاسلام محمدی کاهش حجم متون جدید حوزه علمیه را در جهت فرصت بیشتر برای تدبر طلاب در دروس خود دانست و گفت: در سال جدید متون موازی را برای مدارس پیشنهاد می دهیم که سبب مشارکت شهرستان ها در تعیین متون و تمرکز زدایی از قم می شود.
حجت الاسلام محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدی، دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران کشور، صبح امروز در  همایش تجلیل از اساتید حوزه علمیه خواهران استان اصفهان که در هتل نگین اصفهان برگزار شد، گفت: در روایات بعد از شب قدر شب نیمه شعبان مهمترین شب سال است.

وی ادامه داد: در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور دو شورای عالی داریم، یکی مربوط به امور اداری و دیگری به نام شوررای علمی تربیتی که برای بررسی محتوا است، برنامه ریزی آموزشی و درسی هم در حیطه این شوراست.

حجت الاسلام محمدی با تقدیر از زحمات بی دریغ اساتید حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، افزود: یک زن بعد از ازدواج مقدمات تعالی او فراهم می شود، زوجیت یک ارتقاء در کمالات معنوی و انسانی است که مقدمه ارتقاء بلند دیگری به نام مادر بودن است، خداوند بهشت را در زیر پای مادران قرار داده است.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران کشور ‏ابراز داشت: خوب است تا سوره الرحمن در جلسات سرور مسلمانان خوانده شود، سوره الرحمن عروس قرآن است، خداوند در این سوره به مردم می گوید که من از موضع رحمت شامله خود در این سوره با شما صحبت می کنیم و به همین دلیل هم اول سوره واژه «الرحمن» آمده است، سپس «عَلَّمَ القُرآن» آمده است، خداوند سرآمد همه امور را تعلیم قرآن و آموزش قرار داده است.

وی بیان داشت: انسان ها یک خلقت قرآنی و یک خلقت ابدانی دارند، ما معتقدیم آموزه های قرآن هم فطری و بین المللی هستند، اگر انسانی تعالیم قرآنی را تکذیب کند بدانید در فطرت او اختلالی رخ داده است، انبیاء هم به خاطر خلافت خداوند شغل معلمی را از خداوند به دست آورده اند.

حجت الاسلام محمدی ‏تصریح کرد: خداوند وقتی خواست بشر را هدایت کند بسته نورانی خود در لوح محفوظ را مطابق ظرفیت بشر تنزل داد و قرآن نازل به دست آمد و منابع نورانی آن متنزل شد، قرآن متشابه و مجمل و منسوخ داشت و باید کسی برای تبیین آن قرار می داشت و خداوند پیامبر(ص) را فرستادند، پیامبر(ص) قرآن ناطق بودند.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران کشور ‏‏‏اظهار داشت: رهبر انقلاب بهترین تفسیر قرآن  مجید را نهج البلاغه می دانند، آنچه امروز به نام تفسیر ما می خوانیم در واقع بویی از تفسیر ندارد و در واقع مدخل تفسیر است، تفسیر ابتدا کشف نظامات هستی شناسانه و کشف نظامات ارتباطی در حوزه های اجتماعی است، امیرالمؤمنین(ع) مقام تفسیر و تبیین قرآن را دارند.

اخیراً 14 جلد صحیفه 14 معصوم(ع) در قطع جیبی چاپ شده است/ طلاب باید با مثلث قرآن نازل، ناطق و صاعد آشنا باشند

وی بیان داشت: قرآن صاعد مجموعه معارف نابی است که از ناحیه ائمه معصومین(ع) و 14 معصوم آمده است، اگر طلاب با مثلث هدایت الهی یعنی قرآن نازل و قرآن ناطق و قرآن صاعد آشنایی نداشته باشند، در واقع کاری در حوزه ها صورت نگرفته است، صحیفه سجادیه نمونه قرآن صاعد است، البته ما 14 صحیفه از 14 معصوم(ع) داریم، این 14 جلد اخیراً در قطع جیبی چاپ شده و شایسته است تا به اساتید و طلاب هدیه داده شود.

حجت الاسلام محمدی ‏ابراز داشت: رهبر انقلاب فرمودند مبادا طلبه جایی برود و صحیفه سجادیه را همراه خود نبرد، لازم است تا همه ما نهج البلاغه را به همراه ترجمه آن بارها و بارها بخوانیم، نهج البلاغه در منابع ما برادر قرآن معرفی شده است، رهبر انقلاب در کنار ختم قرآن ختم نهج البلاغه را هم دارند، این از کارهای لازم برای همه ماست.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران کشور با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، ‏‏‏افزود:‏  ما باید صحیفه سجاده را متناسب با حال و اقتضائات روحی خود و متناسب با آن حالت خود بخوانیم، رهبر انقلاب فرمودند صحیفه کتاب دعا نیست بلکه یک دور معارف الهی است که با زبان دعا مطرح شده است، صحیفه کتاب معرفتی عمیق است، اگر با صحیفه آشنا شوید دیگر نمی توانید سراغ کتاب های دیگر بروید، امروز بیشترین استنادات بوداییان و هندوها و سایر ادیان به متن صحیفه سجاده است و این اختصاص به مسلمانان ندارد.

وی گفت: دیروز در تهران پنجاهمین دوره آموزش صحیفه سجادیه را داشتیم، برخی دوره های تدبر و آشنایی با موضوعات محوری در صحیفه را می توانیم در قالب کتاب درس هایی از صحیفه  در حوزه آموزش دهیم، مهمترین صفت قرآن ذکر بودن آن است، راغب اصفهانی  ذکر را بازخوانی می داند، قرآن بیانی برای مردم است، یعنی حقایق در خلقت قرآنی هم اکنون توسط انبیاء به بشر تعلیم  داده می شود، جایگاه معلمی بسیار والاست، نماد وارثیت همه انبیاء امام حسین(ع) است، ثارالله از صفات امام حسین(ع) به معنای وارث الله است.

علم، اخلاق و تبلیغ 3 وظیفه اصلی حوزه های علمیه/ استاد جامع باید عالمانه، مؤمنانه و هنرمندانه کار کند

حجت الاسلام محمدی افزود: حوزه علمیه 3 کار اصلی دارد، یکی حوزه علم و دیگری حوزه اخلاق است که آن را از دانشگاه متمایز می کند، تبلیغ سومین رسالت حوزه است که شامل تحقیق و تدریس و همه نوع پیام رسانی دین به همه عالم است،اصلی ترین وظیفه در حوزه سوم بر عهده استاد است.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران کشور ‏ادامه داد: استاد باید عالمانه، مؤمنانه و هنرمندانه کار کند تا در ایفای نقش خود جامع باشد، اگر هر 3 این موارد با هم نباشد راه به جایی نمی برد، نقش استفاده از زبان بدن در تدریس بسیار مهم و بی نظیر و هنرمندانه است، لازم است تا استاد برای خانم ها از جنس خود آن ها باشد تا بتواند این وظیفه خود و زبان بدن را در تدریس خود لحاظ کند.

وی تصریح کرد: لازم است نگاه استاد به شاگردان خیره باشد، امروز تقریباً جایی را نداریم که اساتید سطح دو مرد باشند، اما در سطح 3 هنوز کمبود داریم و در سطح 4 بسیاری از اساتید مردم هستند و لازم است تا خواهران تلاش بیشتری داشته باشند و ما از سال آینده دوره های اجتهاد در حوزه های فقه، تفسیر و کلام و فلسفه را خواهیم داشت، رهبر انقلاب تأکید دارند که باید بانوان فقیه و فیلسوف تربیت شوند، امیدواریم روزی برسد که هیچ استاد آقایی در حوزه های خواهران وجود نداشته باشد، اصفهان استان نخبه پرور ما در حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام محمدی ابراز داشت: مقام معلم مقام نور است و تعبیر شمع به معلم تعبیر سخیفی است، علم هیچگاه تمام نمی شود و با هزینه علم بیشتر هم بیشتر و ساحل های جدید در آن کشف می شود، نور با تنویر خود توسعه نور دارد، نور حقیقت بسیط است، زکات علم هم نشر آن است، زکات هم به معنای پاکی و هم به معنای رشد است، تدریس سبب رشد علم، معلم و متعلم به همراه یکدیگر می شود.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران کشور بیان داشت: بیانیه ای در مرکز مدیریت خواهران کشور به نام بیانیه مأموریت استاد داریم، خود بیانیه دو صفحه است اما توضیح این بیانیه یک کتاب است که به زودی از آن رونمایی خواهد شد.

وی ابراز داشت: در سطح دو 190 واحد درسی داریم که 160 واحد مشترک و 30 واحد هم با گرایش تخصصصی داریم، 160 واحد را همه طلاب باید تا سال چهارم بخوانند، 30 واحد دیگر در سال های بعد در گرایش های تخصصی مانند فقه و کلام و تفسیر و فلسفه پخش می شود و برای طلبه هویت تخصصصی ایجاد می کند و احساس زبدگی و پختگی در خود می کند و انگیزه او برای ورود به سطح 3 و انتخاب رشته با بصیرت را در او  ایجاد می کند.

حجت الاسلام محمدی بیان داشت: برای جاودانگی در دروس حوزه اول باید دانش پایه در علوم اسلامی را بدانیم، دو م باید روش تحقیق و سوم هم کارورزی و تکنیک تحقیق را بیاموزیم، طلبه با این ویژگی ها حتی اگر وارد سطح 3 هم نشود می تواند در خانه خود تحقیق کند و از این نظر تواناست، این خواهر می تواند روزانه کارامدی و تأثیرگذاری در حوزه علوم دینی داشته باشد.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران کشور افزود: آموزش ما باید تربیت گرا و پژوهش محور باشد، ما حتی در سطح 3 هم تولید علم و نظریه نخواسته ایم، طلبه با آن 3 ویژگی جاودانه می شود حتی اگر سطح 4 و 3 را هم نخواند.

وی اظهار داشت: نگاه حوضی به طلبه برای افزایش آب آن اشتباه است، آب در حوض ایستا و راکد است، باید طلبه را به نگاه چشمه بنگریم، چشمه پویایی دارد و تبخیر ندارد و دائماً در حال جوشش است، وظیفه استاد تنها آب دادن نیست بلکه باید طلبه را خلاق کنیم تا چشمه شود و بجوشد، باید ستایشگر معلمی باشیم که اندیشیدن را بیاموزد، صِرف یاد دادن اندیشه هنر نیست، امام علی(ع) می فرماید «در خبر بیندیشید وقتی به شما رسید و اندیشه شما کنجکاوانه و عمیق و نه راویانه باشد، راویان دانش زیادند اما اندیشمندان عمیق در آن کمند»، باید روحیه تحقیق را در طلاب تقویت کنیم و اساتید قوی می توانند این کار را انجام دهند و این کار از ساتید ضعیف برنمی آید.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: تولید کتاب های قطور برای ارتقای علمی طلاب خطای بزرگی است که ما گاهی مرتکب آن شده ایم، رشد اصلی طلبه علمی کردن طلبه و ایجاد موقعیت تدبر در علم برای طلبه است، طلبه باید وقت کافی برای پیش مطالعه و تدبر و مباحثه برای درس داشته باشد.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران کشور افزود: طلبه باید 7 مرحله را در درس خواندن طی کند، پیش مطالعه بسیار مهم است و سبب می شود تا سؤال برای طلبه قبل از درس ایجاد شود، عللامه طباطبایی با پیش مطالعه تنها برای نکات خاص استاد به سر کلاس درس می رفت، حداقل کارکرد پیش مطالعه اینست که جهل مرکب را به جهل بسیط تبدیل می کند.

وی ابراز داشت: هنر خوب گوش کردن اهمیت فراوان دارد، خوب نگاه کردن و هنر خوب نوشتن و خوب نشستن و خوب سؤال کردن مهم هستند، نحوه سؤل کردن خوب هنر است، این ها در روایات ما آمده است.

حجت الاسلام محمدی بیان داشت: پیش مطالعه، درس، مطالعه درس، تحقیق، پژوهش، مباحثه و تدریس درس 7 مرحله هستند، لازم است تا کتاب ها کوچک شود، از حجم جلد 3 و 4 مبادی العرییه کم شده است، نکات خیلی ریز حذف شده اما نکات کلیدی و اصلی حفظ شده است.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران کشور تصریح کرد: متون موازی را از امسال می آوریم و برای دروس متن موازی پیشنهاد می دهیم که می توانید آن را از مرکز درخواست کنید، لازم است تا متن اول در هر درسی به زبان مادری بیان شود و برای متون بعدی زبان اصلی آن ارائه شود و ما در دروس جدید این مورد را لحاظ کرده ایم.

وی افزود: آشنایی با نهج البلاغه، درسنامه صحیفه در 33 درس که کتاب برتر سال گذشته نشر معارف کشور شده است و مدرسه علمیه می تواند با اختیار خود یکی از این دو را برای طلاب انتخاب کنند، ما می خواهیم تمرکز زدایی از قم را کمرنگ کنیم، مشارکت مدارس در تعیین کتب برای انتخاب دروس موازی در تعیین و جایگزینی آن متون برای سال های آینده تأثیر دارد، بعضی از درس ها را به اختیار خود مدارس استان ها گذاشته ایم تا به سلیقه خود از میان چند متن انتخاب کنند.

حجت الاسلام محمدی بیان داشت: تغییر موضع استاد از منتقد به مدافع کتاب با اعمال نظر او در متون ممکن می شود، ما تأکید داریم که متون درسی حوزه خواهران از سوی خود خانم ها تألیف شود و حتی در سطح 3 ما این آمادگی را داریم./201/869/ب1

ارسال نظرات