۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۴۹۷۳۶۴
معاون خبرگزاری ایکنا:

رسانه‌ها در انتخابات وظایف و تکالیف متفاوتی دارند

آجرلو، رسانه‌ها را در انتخابات ریاست جمهوری دارای وظایف و تکالیف متفاوت توصیف کرد و گفت: خبرگزاری ایکنا سه کار ویژه انتخاباتی برای خود در نظر گرفته است که به جدیت آن‌ها را دنبال می‌کند.
رسانه‌ها در انتخابات وظایف و تکالیف متفاوتی دارند

مصطفی آجرلو، معاون خبرگزاری ایکنا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری با بیان اینکه در هر فرهنگ و خاستگاهی رسانه‌ها دارای تعریفی مشخص هستند، گفت: در حوزه رسانه‌های معارفی نظرم ما این است که اگر در بعضی رسانه‌ها سیاست‌زدگی ارجحیت دارد، این به خاطر این است که تعدد افراد و خبرنگاران را، کسانی که در گروه سیاسی آنجا هستند هم برتر آنها به دلیل کمیت به سایر خبرنگاران این باعث می‌شود که نوع گرایش‌ها و رسانه‌ها با محوریت تولید در حوزه سیاسی باشد، و این ضرورت خود را دارد.

وی ادامه داد: اما در رسانه‌های معارفی انتظار و توقع این است که سطح مطالعات در عرصه فرهنگی و دینی در موضوع انتخابات در صدر خاستگاه خود قرار دهند، به نحوی که اگر این را به عنوان هدفم اعلام کنم و به یک تعریف بیان کنیم تا الان رسانه‌ها و حتی رسانه ملی که باید در حوزه عموم در این زمینه عمل کند موفق نبوده است، جنس سئوالاتی که در مناظره‌ها از کاندیداها پرسیده می‌شود تفاضل و برتری با مطالبات اقتصادی است و در حوزه‌های فرهنگی و اندیشه و اجتماعی هم آنچنان که باید دغدغه‌های فرهنگی و دینی جامعه ما و جمهوری اسلامی ایران دیده نمی‌شود.

وی ابراز داشت: گرایش کشور مشخصاً بر حوزه انقلاب اسلامی است و عنوان حکومت هم جمهوری اسلامی است، این انتخابات نباید با انتخابات کشوری دیگر که خاستگاه دینی ندارد،اشتباه گرفته شود.

اگر کسی بخواهد در یک کار پژوهشی سخنرانی کاندیداها و بعد مطالبات خواسته شده از سوی رسانه‌ها را برررسی کند؛به صورت کمی الفاظ مرتبط با حوزه‌های قرآن، دینی، وضعیت دین‌داری جامعه، موضوع نماز، وضعیت مطلوبی ندارد.

وی با اشاره به آیه «ان مکناهم فی الارض و اقام الصلاة» اظهار داشت: «این‌ها نماز را در جامعه برپا می‌کنند در صورتی که قدرت و تمکن پیدا کنند»، یعنی هدف اولشان به معنای اتمش است، شما موضوع نماز را ببینید، آیا یک یا دو بار در سخنرانی کاندیداها مطرح شده است؟ حالا اگر مطرح نشده است اینجا تکلیف رسانه روشن می‌شود که سطح مطالبات را چگونه تعیین می‌کنند، این یک موضوع کلی در بحث مواجهه با کاندیداها است.

وی درباره حوزه مردم تکلیف رسانه را کاملاً روشن ارزیابی کرد و گفت: وظیفه رسانه تشویق جامعه و تبیین شرایط برای حضور و مشارکت بیشتر مردم در انتخابات و رأی دادن است که در این حوزه رسانه‌ها به نسبت قابل قبولی فعالیت خود را انجام می‌دهند و در این سطح هم موفق هستند.

وی در سطح برگزار کنندگان انتخابات نیز نظر خود را اینگونه اظهار داشت: رسانه سهم جدی دارد در بیان این مطالبه که انتخابات آنچنان که رهبری فرمودند در صحت و سلامت خودش برگزار شود، بدون هیچ شائبه‌ای و همچنان که تا الان بوده است، این انتخابات به عنوان یک انتخابات سالم و انتخاباتی که رأی مردم به تعبیر رهبر معظم انقلاب امانت است، باید انجام شود.

وی ادامه داد: مطالبه دیگر رسانه‌ها می‌تواند در مواجهه کاندیداها با هم باشد و این را به تصویر بکشند و در قالب گزارش و خبر و یادداشت نوع مواجهه‌ها را رفتار شناسی کنند، یعنی رفتارشناسی کاندیداها برای انتخاب اصلح و یا کسانی که نباید رأی بیاورند علیرغم اینکه احراز صلاحیت شده‌اند ممکن است که جامعه به این‌ها رأی ندهد، آن رفتار شناسی هم باز با حوزه رسانه‌ها هست که خصوصاً رسانه‌های معارفی می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

وی ابراز داشت: مطالبی که ذکر شد همه باید توسط رسانه‌های معارفی احصاء شود و بعد به طور خاص رفتارشناسی به دور از گرایش‌های سیاسی انجام شود، این‌ها می تواند در قالب اینفوگرافیک، جدول نمایه خبری، تولیدات خبری و تصویری انجام شود.

وی تصریح کرد: حتی رسانه ها می‌توان رفتار کاندیداها را در موضوع صبر آنالیز کنند، یعنی ابزار اصلی ریاست کردن سعه صدر است؛ با توجه به اینکه زمینه‌ها و عرصه‌های مشخص ارزیابی را در اختیار داریم، تپق زدن و آنجایی که رفتار خود را بروز داده‌اند، آنجایی که از کوره در می‌روند، بی صبری و بی تحملی می‌کنند آشکار است و حتی این‌ها را می‌توان در جدولی نمودار شده و در قالب اینفوگرافیک به مخاطبین ارائه کرد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در انتخابات برنده شویم، حق نداریم که همه ادوار مختلفی که نظام در آن‌ها خدماتی داشته است و همه کارنامه‌های انقلاب اسلامی را زیر سئوال ببریم، و این صدمه زدن به اصل انقلاب و مجاهدت‌های شهداست، اگر چه در آن دوره‌ها ممکن است که طور دیگری مسئولیت داشته باشند و شکست‌هایی هم باشد اما زیر سئوال بردن همه چیز و نمره مردودی دادن خودش آخر و عاقبت خوبی ندارد و برآیند خوبی نیست، و کسی که این رفتار را دارد نمره خوبی برای آن فرد هم نمی‌تواند مد نظر باشد.

وی درباره موضع و فعالیت‌هایی که خبرگزاری ایکنا پیگیری می‌کند گفت: در خبرگزاری ایکنا در کنار همه کارهای خود سه کارویژه خاص داریم، اولاً اینکه خبرگزاری ایکنا به دلیل انتصابش به جهاد دانشگاهی، همچنین آن رویکردی که ما همیشه داشته‌ایم، این خبرگزاری برای نظام بوده است نه خبرگزاری احزاب و گروه‌ها، به این دلیل ما جهت‌گیری سیاسی را منع کرده‌ایم، چنانچه در هیچ دوره‌ای از انتخاابات این کار را انجام نداده بودیم، اما از آن جهت که این در حوزه نظام جمهوری اسلامی تکالیفی داریم و وظایفی را برای خودمان فرض می‌کنیم دو کارویژه مشخص انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی اینکه مطالبات جامعه قرآنی را که مخاطبان مشخص ما هستند را جمع آوری می‌کنیم، از طریق شبکه اجتماعی تلگرام و از طریق لینک‌ها و صفحه اصلی سایت ما ایجاد شده است؛ یعنی کسی که الان iqna.ir را باز می‌کند پنجره تصاویر نامزدها را مشاهده می‌کند، در آن بخش افراد هم با نوشته، هم با پیغام صوتی و هم با ضبط فیلم می‌توانند مطالباتشان را از کاندیداهای ریاست جمهوری و رئیس جمهور آینده ثبت کنند، ما این‌ها را جمع بندی می‌کنیم و در اختیار نامزدها قرار می‌دهیم تا الان.

وی دومین کار انجام شده را به این صورت توضیح داد که: ما ارتباطاتی با کاندیداها گرفته‌ایم و برنامه‌هایشان را خواستهایم در حوزه‌های قرآنی و مطالبات دینی مردم که اگر این افراد موفق شوند در حوزه‌های دینی و فرهنگی چه برنامه‌هایی خواهند داشت، این‌ها وقتی که جمع شود، یعنی از تمام نامزدها دریافت می کنیم و بعد منتشر می‌کنیم، و به خاطر اینکه برخی ارائه ندهند رسماً منتشر نمی‌کنیم مگر اینکه رسماً به ما اعلام کنند که ما هیچ برنامه‌ای در زمینه دینی و فرهنگی نداریم.

وی درباره سومین کار خبرگزاری ایکنا گفت: خبرگزاری ایکنا پرونده ویژه‌ای به نام قرآن ملاک انتخاب ایجاد کرده است که با کارشناسان و مفسران قرآن ایجاد کرده است که با مفسران قرآن، با قرآن پژوهان، با اساتید حوزه‌های دانشگاهی علوم قران و حدیث دوستان ما و همچنین سیاسیونی که دستی بر آتش این علوم دارند دوستان ما گفتگو می‌کنند و شاخص انتخاب قرآنی را موضوع گفتگوهای خودشان قرار داده‌اند، و این‌ها در قالب مصاحبه و گفتگو و خبر و همچنین ضبط فیلم ویدئویی در اختیار مخاطبین ما قرار می‌گیرد.

وی در پایان گفت: این سه محور کارهایی بود که خبرگزاری ایکنا درباره انتخابات انجام داده است ولی کارهای دیگری هم هست که البته قبلاً هم انجام می‌شده است مانند حضور در پای صندوق‌های رأی برای گزارش خبری و توصیف ایستگاه‌هایی که برای رأی دادن جامعه قرآنی قرار داده شده است، پوشش برنامه‌های جمعه قرآنی دوره انتخابات و توصیه به شرکت در انتخابات از کارهای جاری است که در ایکنا انجام می‌شده و خواهد شد./۹۲۱/ ۳۰۰/ص

ارسال نظرات