۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۴۹۷۶۷۰
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت:

درس «مهدی‌شناسی» نصرالله برای بن‌سلمان

دبیرکل مقاومت اسلامی لبنان در سخنانی از بی‌اطلاعی محمد بن سلمان نسبت به اعتقادات مسلمانان انتقاد کرد و گفت: باید تعلیمات دینی به او داد. موضوع امام مهدی مورد اجتماع مسلمانان بوده و مختص شیعه نیست.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: ادامه اعتصاب غذای اسرای فلسطینی، تعویق دادگاه شیخ عیسی قاسم، پیشرفت الحشد الشعبی در آزادسازی مناطق عراق، انتخاب اسماعیل هنیه به عنوان رییس دفتر سیاسی حماس و موضع الازهر درقبال صدور فتوا از مهم‌ترین خبرهای این هفته جهان اسلام بود.

هشدار نسبت به تحرکات در مرزهای سوریه و اردن
حجت الاسلام علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان از رزمایش آمریکا در اردن به عنوان زنگ خطری برای تجزیه منطقه عنوان کرد.

حجت الاسلام سید علی فضل الله، خطیب جمعه بیروت لبنان گفت: مسلمانان بهتر است به جای بازخوانی صفحه های تاریخ دردناک امت اسلامی، شخصیت های وحدت آفرین در تاریخ امت را یادآوری کرده و درصدد بستن این صفحه ها برآیند. بازخوانی صفحه های سیاه تاریخ کشورهای اسلامی سبب شکاف و گسترش تنش های مذهبی می شود.

آیت الله عبدالامیر قبلان، رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان  رهبران کشورهای عربی و اسلامی را به اهتمام نسبت به مساله فلسطین فراخواند و خاطرنشان  کرد: فلسطین وجدان ها را برای یاری فریاد می زند و رهبران کشورهای عربی و اسلامی باید اختلافات را کنار گذاشته و با ملت فلسطین در جهاد و مقاومت اعلام همبستگی کنند.

حجت الاسلام محمد یزبک، رییس شورای شرعی حزب الله لبنان تصریح کرد: ما مجبور شدیم در سوریه دخالت کنیم تا جام ذلت و خواری را از امت اسلامی دور کنیم. امتی که کرامت نداشته باشد زندگی بیهوده ای دارد. اقدام ما به هیچ وجه طایفه ای و مذهبی نبود بلکه بر اساس منطق دفاع از لبنان و نجات شهروندان وارد عمل شدیم.

حجت الاسلام دعموش، عضو ارشد حزب الله با اشاره به آمادگی کامل مقاومت اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی از قدرت روزافزون مقاومت به شدت هراس داشته و این مقاومت که دشمن صهیونیستی را از حمله به لبنان بازمی دارد. مقاومت اسلامی به حمایت از امنیت و ثبات لبنان می پردازد نه سازمان ملل و شورای امنیت و جامعه جهانی.

حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان با اشاره به اینکه کوتاه آمدن از مصالح حزبی برای تصویب قانون جدید انتخابات به سود همگان است، خاطرنشان ساخت: حزب الله بر اساس حرصی که نسبت به نجات کشور از بحران های پیچیده سیاسی  دارد، از پیشگامان کوتاه آمدن از مصالح بوده و دروازه های توافق بین گروه های سیاسی را می گشاید.

تجمع علمای مسلمان لبنان در واکنش به سند جدید حماس در پیامی تصریح کرد: خاک فلسطین از بحر تا نهر متعلق به جهان عرب است و هیچ کس حق ندارد نسبت به این حق کوتاه بیاید یا به بخشی از این سرزمین بسنده کند. آزادی کامل فلسطین وظیفه شرعی همه ما به شمار می آید و باید با قدرت نظامی در برابر دشمن بایستیم.

شیخ ماهر حمود، دبیرکل اتحادیه علمای حامی مقاومت  خاطرنشان ساخت: صهیونیست ها بهتر از ما می دانند که نظام آنان از خانه عنکبوت نیز سستتر است و این مساله را در رسانه های خود بیان می کنند. ما نیز اطمینان داریم که رژیم صهیونیستی رو به زوال است و اعتصاب زندانیان فلسطینی یادآور واقعیت های رژیم محسوب می شود.

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان با اشاره به ادامه اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی در زندان های صهیونیستی گفت: اگر این اعتصاب زندانیان با حمایت لازم رسانه ها همراه نشود و شاهد برادری اسلامی و عربی نباشیم، چنین به نظر می رسد که مساله فلسطین از سوی اعراب و مسلمانان به فراموشی سپرده شده است.

سید حسن نصرالله،‌ دبیرکل مقاومت اسلامی لبنان در سخنانی از بی‌اطلاعی محمد بن سلمان نسبت به اعتقادات مسلمانان انتقاد کرد و گفت: باید تعلیمات دینی به او داد. موضوع امام مهدی مورد اجتماع مسلمانان بوده و مختص شیعه نیست. وی افزود: به بن‌سلمان می‌گویم، اعتقاد به ظهور مهدی موعود (ع) بنا بر اعتقاد مسلمان‌ها بوده و از مکه مکرمه ظهور خواهد کرد نه از تهران و نه از دمشق و نه از بیروت. وی تأکید کرد: هرگاه امام مهدی(ع) خروج کند، نه پادشاه ظالمی باقی خواهد ماند و نه حاکم فاسدی؛ بلکه زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد و نه تو، و نه آباء و اجداد تو نمی‌توانند این واقعیت را تغییر دهند.

شیخ ماهر حمود، دبیرکل اتحادیه علمای حامی مقاومت از سخنان اخیر محمد بن سلمان انتقاد کرد و گفت: اظهارات جانشین ولیعهد درباره اینکه نمی توان با ایران تفاهم کرد چرا که در انتظار مهدی(ع) بوده و درصدد نشر تشیع است، خلط مباحث سیاسی و دینی به شمار می آید و در مباحث دینی فقط کارشناسان امر باید سخن بگویند. وی افزود: همه مسلمانان در اینکه مهدی(ع (مصلح است و در آخر زمان ظهور می کند تا جهان را پر از ظلم و جور را سرشار از عدل کند، اتفاق نظر دارند و  تنها در برخی ویژگی های آن اختلاف هست. درباره این مساله نیز باید همانند سایر مسائل اختلافی عمل کرد.

مانع تراشی آمریکا و ترکیه در عملیات الحشد الشعبی
حضرت آیت الله بشیر نجفی، از مراجع تقلید نجف اشرف خاطرنشان کرد که عراق باید پس از سرنگونی حکومت ظالم و دیکتاتوری سابق، شاهد پیشرفت و دموکراسی حقیقی می بود، اما دستیابی به این آرمان احتیاج به زمان بسیار دارد. این مرجع تقلید تصریح کرد: مردم عراق نقش تاثیرگذاری در دفاع از اراضی و مقدسات این کشور دارند و با شجاعت و رشادت بسیار در برابر جریان تروریستی داعش ایستادهاند.

جواد الطلیباوی از فرماندهان بسیج مردمی عراق اعلام کرد که آمریکا و ترکیه برای شروع عملیات البعاج و قیروان در غرب استان نینوا در شمال عراق مانع تراشی می کنند.

حجت الاسلام عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی گفت: جریانهای تروریستی به گونه ای جوانان را شست وشوی مغزی میدهند که با وعده بهشت عزیزترین دارایی انسان یعنی جانشان را از آنها میگیرند تا با این وسیله بتوانند در میان مردم بیگناه عملیات تروریستی انجام دهند. ما باید روش و تکنیک اقناعی که تروریستها برای جوانان استفاده میکنند را بشناسیم و با اقدامات لازم مانع از چنین اقداماتی شویم.

آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق امروز طی پیامی نسبت به رشد تروریسم در سایه ضعف سیاسی کشورها انتقاد کرد و گفت: مردم بیگناه به علت ضعف سیاستمداران برای مقابله با تروریسم، قلع و قمع شده و هزینههای سنگینی به علت ناکارآمدی برخی از مسؤولان در مبارزه با تروریسم دادهاند. وی افزود: حامیان جریانهای تروریستی در کشورهای منطقه از اقدامات خود که منجر به کشته شدن انسانهای بیگناه میشود، دست بردارند. آیا آنها نمیترسند که روزی سحر ساحران گریبان گیر خودشان شود؟

انتقاد شدید علما از سفر هیئت صهیونیست به منامه
ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین با صدور بیانیه‌ای، سفر یک هیئت صهیونیستی به این کشور برای شرکت در جلسات مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی فوتبال «فیفا» را به شدت محکوم کرد.

علما و طلاب بحرینی حوزه علمیه قم، میزبانی آل خلیفه از هیأت صهیونیستی را نماد روشن و علنی از عادی سازی روابط با رژیم توصیف کردند.

علمای شیعه بحرین نیز با صدور پیامی از دولت این کشور به دلیل میزبانی هیأتی صهیونیستی به شدت انتقاد کردند. آنان خاطرنشان ساختند: نظام بحرین با استقبال از هیأت صهیونیستی جنایتکار بر دوری کامل از ملت بحرین و مسائل اصلی آن که مساله فلسطین و مقدسات اشغال شده در رأس آنها قرار دارد، تأکید کرده است صهیونیست ها بزرگترین دشمن مسلمانان و انسانیت و صلح به شمار می آیند.

حجت الاسلام شیخ عبدالله الدقاق نماینده آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در ایران درباره تعویق محاکمه شیخ عیسی قاسم گفت: موکول کردن دادگاه شیخ عیسی قاسم نشان دهنده تاثیرپذیری کامل رژیم آل‌خلیفه از کشورهای منطقه و جهان است. وی افزود: پیروزی ملت بحرین بر خودخواهی نظام با مشارکت گسترده در تظاهرات محقق می شود. این حضور پرشور سبب ناکامی توطئه نظام در به حاشیه راندن آیت الله عیسی قاسم به عنوان نماد ملی و دینی بزرگ شد.

شیخ عبدالله صالح عضو ارشد جمعت عمل اسلامی بحرین هدف قرار دادن علما و نمادهای دینی ملت بحرین را از دیگر اقدامات خطرناک آل‌خلیفه ارزیابی و تصریح کرد: تلاش برای ضربه به علمایی از قبیل شیخ عیسی قاسم، آل‌خلیفه را در چرخه خشونتی متزاید قرار داده که در نهایت به ضرر خودشان تمام می‌شود. نباید فراموش کرد که فشارهایی از سوی آل‌سعود برای افزایش میزان مقابله رژیم با مردم وجود دارد.

مخالفت الازهر با تکفیر تروریست‌ها
سعید اللاوندی کارشناس روابط بین الملل مصری روزنامه الاهرام، با اشاره به توطئه های دشمنان در جهان اسلام، بر ضرورت گفت‌وگوی کشورهای اسلامی با ایران تاکید کرد و گفت:کسانی که آتش ایران هراسی را در منطقه شعله ور می کنند، از رژیم اشغالگر قدس که دشمن واقعی خود غافل هستند.

محمد جمعه وزیر اوقاف مصر با اشاره به صدور فتواهای از پیش تعیین شده و فاقد پشتوانه اظهار داشت: قانون جدید صدور فتوا راه را بر افراد سودجود می‌بندد و برای همین اعضای مجلس پارلمانی را به سرعت در تصویب این قانون فرا خواندیم تا به عنوان یک خواسته دینی، شرعی و ملی مهم این قانون را تایید کنند.

شوقی علام مفتی مصر وی با هشدار نسبت به صدور فتوا از افراد غیر متخصص اظهار داشت: کسی که شایستگی و صلاحیت صدور فتوا را ندارد نبایستی برای مردم فتوا دهد زیرا فتوا نیازمند علم و تخصص است. مطابق مذهب اشعری کسی که کلمه لا اله الا الله و محمد رسول الله را بگوید مسلمان بوده و نمی‌توان او را تکفیر کرد. این شیوه با سبک و نگرش تروریست‌ها که همگان را تکفیر می‌کنند بسیار متفاوت است و در برقراری ثبات اجتماعی بسیار موثر است.

عماد الدیب کارشناس مسائل سیاسی مصر در گفت و گو با رسا تاکید کرد که شیعیان در جامعه سیاسی مصر از سوی حکومت به رسمیت شناخته نشدند و همین مساله سبب شده تا شیعیان بستری برای حضور در عرصه سیاسی نداشته باشند.

 

فلسطین: حماس، اسماعیل هنیه را به عنوان رییس جدید دفتر سیاسی‌اش اعلام کرد و وی جانشین «خالد مشعل» شد.

پاکستان: مجلس وحدت مسلمین پاکستان همچنین در واکنش به اظهارات جانشین ولیعهد عربستان علیه امام زمان(ع) تصریح کرد که ابراز تمایل جنگ این مقام سعودی با حضرت ولیعصر(عج) که ادیان جهانی از ایشان به عنوان منجی بشریت یاد می کنند، نشان دهنده ماهیت جنگ طلبانه نظام است.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روابط ایران و پاکستان را دوستانه خواند. وی با اشارہ به سفر چند روز پیش وزیر خارجه ایران به پاکستان گفت: سفر محمد جواد ظریف به کشور دلیل روشنی به تیرہ نبودن روابط دو کشور است.

سوریه: شیخ بدرالدین حسون مفتی سوریه تصریح کرد: سوری ها با مقاومت و حمایت دوستان و آزادگان جهان توانستند در برابر تروریست ها و اندیشه تکفیری ایستادگی کنند و به دفاع از ثبات و امنیت منطقه بپردازند. ملت سوریه دغدغه اصلی قومیت عرب یعنی فلسطین را دنبال می کند./۹۸۳/ب۹۵۳/ک

ارسال نظرات