۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۴۹۷۷۵۵
حجت الاسلام رجبی:

اصل مردم سالاری دینی در اسلام قابل پذیرش است

دبیر علمی نشست فقه و انتخابات با اشاره به وارداتی بودن فرایند انتخابات در کشور بر لزوم طراحی مدلی اسلامی از انتخابات که در آن اخلاق اسلامی در نظر گرفته شود تأکید کرد.
مجید رجبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید رجبی، دبیر علمی نشست فقه و انتخابات در ابتدای این نشست که در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، اظهار داشت: بنا بر دیدگاه امام خمینی(ره) اسلام همان حکومت است و احکام اسلام قوانین حکومت است به این معنی که فقه حکومتی قانون اسلام برای حکمرانی است.

وی با بیان این که ما باید با تطبیق فروع و مصادیق بر اصول حاکم بر اسلام حکم هر مسأله را پیدا کنیم، اظهار داشت: مسائل مختلفی در رابطه با انتخابات مطرح است که از نظر فقهی باید مورد تفصیل قرار بگیرد  زیرا برخی از مسائل انتخابات مربوط به وظایف حکومت در انتخابات است مانند کیفیت برگزاری و تأیید صلاحیت ها و نظارت بر اجرای انتخابات و برخی مسائل مرتبط با رأی دهندگان و جامعه است.

حجت الاسلام رجبی در رابطه با ماهیت انتخابات گفت: برخی معتقدند که انتخابات در نظام اسلامی مهمان ناخوانده است که ما مجبوریم به خاطر تعامل با جهان به آن تن بدهیم ولی برخی دیگر معتقدند که انتخابات برخواسته از شریعت اسلام است و آن را با بیعت در صدر اسلام مساوی می دانند؛ باید مشخص شود که انتخابات در نظام اسلامی حق است یا تکلیف و یا هر دو است.

وی با اشاره به اعتبار آراء عمومی در اسلام اظهار داشت: باید بررسی شود که آیا آراء عمومی و نظر اکثریت در اسلام معتبر است و اعتبارش به چه دلیلی است؛ آیا با تنفیذ ولی فقیه آراء عمومی اعتبار پیدا می کند یا این که فی نفسه مشروعیت دارد؛ آیا آراء عمومی اعتبار دارد و یا آراء نخبگان و متخصصان است که اعتبار دارد.

دبیر علمی نشست فقه و انتخابات افزود: در مرحله بعد باید حکم شرکت در انتخابات از نظر اسلام معلوم شود که چه حکمی از احکام خمسه دارد و مسأله چهارم کیفیت شرکت در انتخابات است که جامعه ای که در انتخاب خود آزاد  است آیا آزادی مطلق دارد یا قیودی هم دارد و آیا فرد مکلف به انتخاب اصلح است یا خیر و آیا فاسد کارآمد مقدم است یا صالح ناکارآمد.

وی با بیان این که اصل مردم سالاری دینی در اسلام قابل پذیرش است، اظهار داشت: باید توجه داشت که مدل برگزاری انتخابات که یک فرایند از نام نویسی، تأیید صلاحیت و تبلیغات و رأی گیری است در نظام جمهوری اسلامی وارداتی است و این فرایند به این کیفیت در اسلام سابقه نداشته است.

حجت الاسلام رجبی افزود: در کنار واردات مدل انتخابات ما فرهنگ آن را هم وارد کرده ایم در حالی که این فرهنگ وارداتی با ارزش های دینی و ملی ما ناسازگار است و ما را با مشکلاتی مواجه کرده است؛ ما باید بر اساس فقه خود یک مدل مناسب با احکام و قواعد و اخلاق و فقه اسلامی برای انتخابات طراحی کنیم تا از آسیب های این مدل انتخابات در امان بمانیم./843/پ۲۰۳/س

ارسال نظرات