۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۴۹۷۸۵۳
در جهت گسترش فرهنگ قرآنی صورت می گیرد؛

تشکیل ستادهای توسعه برنامه‌ های قرآنی و موقوفات در چهارمحال و بختیاری

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه آمار شرکت ‌کنندگان در مسابقات قرآن در شأن قرآن و استان نیست، گفت: ستادهای توسعه برنامه‌های قرآنی و توسعه موقوفات در جهت گسترش فرهنگ قرآنی در استان به ‌زودی تشکیل خواهد شد.
قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام مجتبی محمدی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری، ظهر امروز در نشست خبری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف که با حضور اصحاب خبر و رسانه در سالن جلسات سازمان اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: یکی از وظایف ذاتی سازمان اوقاف اشاعه و ترویج قرآن از طریق مسابقات و دیگر برنامه‌های قرآنی است.

وی با اشاره به آغاز برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف در رشته‌های حفظ، قرائت، رشته‌های معارفی و جشنواره قرآنی، افزود: نام نویسی این مسابقات از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و تا ۱۰ اردیبهشت ‌ماه جاری ادامه داشت.

حجت‌ الاسلام محمدی با بیان اینکه سال گذشته ۸۰۰ نفر از چهارمحال و بختیاری در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف ثبت‌ نام کردند، اظهار کرد: در چهلمین دوره این مسابقات ۷۰۰ نفر در رشته‌های شفاهی و ۳۰۰ نفر در رشته‌های کتبی از استان نام نویسی کرده‌اند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری این مسابقات در چهار مرحله شهرستانی، استانی، سراسری و بین ‌المللی، تصریح کرد: مسابقات مرحله شهرستانی از دو روز پیش با برگزاری رشته‌های شفاهی در امامزاده حمزه علی بروجن آغاز شد.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: مسابقات رشته‌های شفاهی در شهرستان فارسان ۲۴ اردیبهشت و شهرستان‌های شهرکرد و لردگان ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه برگزار می ‌شود.

حجت ‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه در هر مرحله نفرات نخست تا سوم هر رشته به مرحله بعدی راه می‌یابد، گفت: در فاصله زمانی بین برگزاری مرحله شهرستانی و استانی یک دوره آموزشی قرآن با حضور اساتید برتر استانی و در فاصله زمانی بین برگزاری مرحله استانی و سراسری دوره آموزشی دیگری برای راه‌یافتگان به مرحله سراسری برگزار می ‌شود.

وی به دیگر برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه این استان اشاره کرد و افزود: طرح تربیت حافظان قرآن سال گذشته با شرکت پنج هزار نفر برگزار شد که ۲ هزار نفر از حافظان این دوره را طی کرده و گواهی تربیت حافظان را کسب کردند.

این کارشناس امور فرهنگی با اشاره به سهمیه پنج هزار نفری استان در سال جاری برای دوره تربیت حافظان قرآن، اظهار کرد: مؤسسات قرآنی استان می ‌توانند با مراجعه به سازمان اوقاف استان تعداد و برنامه‌های کلاسهای حفظ خود را ارائه دهند تا از آن‌ها در برگزاری دوره حمایت شود.

حجت‌الاسلام محمدی طرح تربیت مربی قرآن را از دیگر برنامه‌های قرآنی این سازمان برشمرد و تصریح کرد: سال گذشته ۲۰۰ نفر از حافظان بالای پنج جزء استان برای شرکت در این دوره در قم اعزام شده و گواهی مربیگری قرآنی کسب کردند؛ سال جاری نیز حفاظ بالای ۱۰ جزء استان برای برگزاری این دوره به قم اعزام می ‌شوند.

وی بر ترویج فرهنگ قرآنی در استان با استفاده از رسانه‌های خبری تأکید کرد و ادامه داد: از جمله منابعی که می ‌توان از آن در برگزاری جلسات و برنامه‌های قرآنی بهره برد موقوفات قرآنی است که متأسفانه این موقوفات در استان بسیار ناچیز هستند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری، طرح‌های آرامش بهاری در ایام نوروز، ضیافت الهی در ایام ماه رمضان و نشاط معنوی در تابستان را از شاخص‌ترین طرح‌های فرهنگی سازمان اوقاف برشمرد و گفت: در طرح ضیافت الهی که از پنج خردادماه تا چهار تیرماه برگزار می ‌شود محافل و جلسات قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی و کشوری در بقاع متبرکه استان اجرا می‌ شود.

حجت ‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه آمار شرکت ‌کنندگان در مسابقات قرآن در شأن قرآن و استان نیست، اظهار کرد: ستادهای توسعه برنامه‌های قرآنی و توسعه موقوفات در جهت گسترش فرهنگ قرآنی در استان به ‌زودی تشکیل خواهند شد.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی هیأت‌های اندیشه‌ورز برنامه‌های قرآنی در استان، تصریح کرد: نوع تبلیغات، برنامه‌ریزی و بودجه اختصاص ‌یافته برای برگزاری مسابقات از شاخص‌ترین علل تعداد کم شرکت ‌کنندگان در این مسابقات است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در پایان افزایش موقوفات قرآنی و گسترش کمی و کیفی برنامه‌های قرآنی را از مهم‌ترین برنامه‌های هیأت اندیشه‌ورز برنامه‌های قرآنی استان برشمرد./202/9457/ب1

ارسال نظرات