۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۴۹۸۱۱۴
وقتی بن سلمان دچار جنون می شود

رمزگشايی از ياوه‌گويی‌های شاهزاده ناپخته سعودی

بن سلمان به دنبال آن است تا ضمن قدرتمند نشان دادن خود به افکار عمومی داخلی، زمينه لازم جهت کنار زدن تدريجی «محمد بن نايف» وليعهد سعودی را به تدريج فراهم آورد.
بن نایف و بن سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، «محمد بن سلمان» جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان سعودي چندي پيش در گفتگو با يک شبکه عربي داخلي لب به ياوه گويي عليه جمهوري اسلامي ايران باز کرد.

وي در سخناني عجيب که حاکي از روحيه جنگ‌طلبانه رژيم سعودي است، مدعي شد: «نبرد را به داخل مرزهاي ايران مي کشانيم». بن سلمان همچنين مدعي شد که جمهوري اسلامي ايران تهديدي براي کشورهاي منطقه محسوب مي‌شود! در مقابل، جمهوري اسلامي ايران نيز در اعتراض به سخنان تحريک آميز بن سلمان، در نامه‌اي اعتراضي به دبيرکل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت اعلام کرد: «ما ضمن رد کامل اتهامات بن سلمان عليه ايران، تاکيد مي کنيم که اين اظهارات تهديد آشکار عليه جمهوري اسلامي در نقض بند 4 ماده 2 منشور ملل‌متحد و همچنين پذيرش صريح همدستي رژيم سعودي با اقدامات تروريستي و خشونت بار در داخل ايران است که شهادت 9 تن از مرزبانان ايراني به دست اشرار مسلح مورد حمايت مالي سعودي آخرين نمونه آن است».

از سوي ديگر، سردار «حسين دهقان» وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز در گفتگو با شبکه لبناني «المنار» در پاسخ  به اين سوال که وزير دفاع عربستان سعودي اعلام کرده که جنگ را به ايران منتقل خواهيم کرد، تاکيد کرد: «آنها فکر مي‌کنند چون نيروي هوايي دارند، مي‌توانند کاري انجام دهند». وي در همين ارتباط افزود: «ما به آنها توصيه مي‌کنيم، جهالت نکنند، ولي اگر جهالت کنند جايي غير از مکه و مدينه را سالم نمي‌گذاريم». پاسخ قاطعانه وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران به ياوه گويي هاي تهديد آميز شاهزاده ناپخته سعودي بازتاب وسيعي در رسانه هاي عربي داشت. به عنوان نمونه شبکه تلويزيوني «الميادين» با بازنشر بخش‌هايي از مصاحبه وزير دفاع ايران با المنار، اعلام کرد: «سردار دهقان عربستان سعودي را تهديد کرد که در صورت ارتکاب هرنوع حماقتي عليه ايران، جايي در اين سرزمين پادشاهي به جز مکه و مدينه سالم نخواهد ماند».

اما سؤال اينجاست که چه چيزي موجب شده تا «محمد بن سلمان» جانشين وليعهد سعودي اقدام به تهديد مستقيم جمهوري اسلامي ايران کند؟ واقعيت اين است که طي سال‌هاي گذشته بسياري از پروژه‌هاي توسعه طلبانه و جنگ طلبانه عربستان سعودي در کشورهاي مختلف منطقه و به ويژه در سوريه و عراق با شکست مواجه شده است. علاوه بر اين، عربستان سعودي هيچ‌گاه نتوانسته به اهداف از پيش تعيين شده خود در کشورهايي نظير لبنان دست پيدا کند. در همين حال، حملات ددمنشانه سعودي‌ها طي بيش از دو سال گذشته نيز هيچ نتيجه ملموسي براي اين رژيم به دنبال نداشته است. در طرف مقابل، در طول اين سال‌ها قدرت محور مقاومت به رهبري جمهوري اسلامي ايران همواره رو به افزايش بوده است. عربستان سعودي به خوبي مي داند که عامل اصلي ناکامي‌هاي بزرگ آن در منطقه وجود محور مقاومت به رهبري هوشمندانه و زيرکانه ايران بوده است.

از همين روي، محمد بن سلمان با به‌کارگيري يک گفتمان تهاجمي عليه جمهوري اسلامي ايران در تلاش است تا به زعم خود با هشدار نسبت به وقوع يک جنگ تمام عيار ميان دو طرف، تهران را از تداوم سياست هاي خود در حمايت از محور مقاومت و ملت هاي منطقه بازدارد. افزون بر اين، جانشين وليعهد سعودي با استراتژي تهاجمي جديد خود در صدد است تا هزينه هاي امنيتي بيشتري را به جمهوري اسلامي ايران تحميل کند. بن سلمان که کشورش به دليل صرف هزينه هاي هنگفت و سرسام آور در زمينه نظامي با يک بحران اقتصادي پيچيده مواجه شده، قصد دارد تا با تهديدات پوچ و توخالي، ضمن افزايش هزينه هاي امنيتي ايران، اين کشور را نيز به سرنوشت عربستان دچار کند؛ غافل از اينکه طي قريب به 40 سال گذشته تمامي هزينه‌هاي دفاعي و نظامي ايران به صورت حساب‌شده و بدون ضربه وارد کردن به اقتصاد داخلي، مصرف شده است.

علاوه بر اين، امروز بر هيچ‌کس پوشيده نيست که محمد بن سلمان، جانشين وليعهد سعودي سوداي پادشاهي را در سر مي پروراند. با سلسله تغييرات گسترده اخيري نيز که ملک سلمان در ساختار قدرت عربستان ايجاد کرد، راه براي بن سلمان جهت تصدي پادشاهي در دوران پس از «سلمان بن عبدالعزيز» فراهم شده است. از همين روي، مي توان سخنان تهديدآميز محمد بن سلمان را نوعي «نمايش قدرت» براي افکار عمومي داخلي تلقي کرد. 

بن سلمان به دنبال آن است تا ضمن قدرتمند نشان دادن خود به افکار عمومي داخلي، زمينه لازم جهت کنار زدن تدريجي «محمد بن نايف» وليعهد سعودي را به تدريج فراهم آورد. محمد بن سلمان هم اکنون به هر ريسماني چنگ مي زند تا خود را براي تصدي پست پادشاهي شايسته و بن نايف را نالايق، جلوه دهد، تا بدين ترتيب زمينه براي از ميان برداشتن وي فراهم شود.

اظهارات ضد ايراني وزير دفاع عربستان سعودي از لحاظ بازه زماني مطرح شده نيز قابل بررسي است. اين اظهارات درست در آستانه سفر «دونالد ترامپ» رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا به رياض مطرح شد. به نظر مي‌رسد که محمد بن سلمان براي تصدي پادشاهي عربستان روي حمايت هاي ايالات متحده آمريکا حساب ويژه اي باز کرده است. درست به همين دليل، بن سلمان تلاش مي کند تا اين پيام را به آمريکايي ها مخابره کند که در صورت رسيدن به پادشاهي، از هيچ تلاشي براي حفظ منافع واشنگتن در منطقه و مقابله با جمهوري اسلامي ايران، دريغ نخواهد کرد. او همچنين با اظهارات تهديدآميزش عليه تهران تلويحا از رئيس جمهوري جديد ايالات متحده آمريکا خواسته تا فشارهاي خود بر ايران در عرصه ديپلماتيک را افزايش دهد.  پيشتر يک مقام کاخ سفيد با اشاره به سفر ترامپ به عربستان در ماه جاري ميلادي، هدف از اين سفر را مقابله با ايران عنوان کرده بود.

واقعيت اين است که علت سخنان تهديد آميز بن سلمان، وزير دفاع سعودي عليه جمهوري اسلامي ايران، هرچه که باشد، در نهايت اين سعودي‌ها هستند که در صورت ارتکاب هرگونه حماقتي عليه تهران، سرشکسته از ميدان خارج خواهند شد. در همين ارتباط روزنامه «رأي اليوم» مي نويسد: «تهديدات اخير محمد بن سلمان، جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان عليه ايران در حالي است که اين تهديدها بيش از آنکه به ضرر ايران که از 30 سال پيش در تحريم به سر مي برد، تمام شود به ضرر عربستان، امنيت و ثباتش خواهد بود به ويژه اينکه سران سعودي همواره به دليل امنيت و ثبات کشور بر سر سعودي ها منت گذاشته اند».

درهر صورت، اظهارات تهديدآميز شاهزاده ناپخته سعودي عليه جمهوري اسلامي ايران به خوبي حاکي از نقش مهم و تأثيرگذار اين رژيم در حمايت از گروه هاي تروريستي ـ تکفيري در مرزهاي ايران است. بن سلمان با اظهارات خود ثابت کرد که عربستان سعودي يکي از عوامل اصلي پشت پرده هاي اقدامات تروريستي عليه سربازان جمهوري اسلامي در مناطق مرزي است. اگر تا ديروز در حمايت‌هاي عربستان سعودي از تروريسم در مناطق مرزي ايران شبهه اي وجود داشت، امروز ديگر جاي کوچک‌ترين شکي باقي نيست که تکفيري‌ها در مرزهاي ايران از سوي رژيم سعودي تغذيه مي شوند./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

رامين حسين آباديان

ارسال نظرات