۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۴۹۸۴۶۳
در جلسه امضای تفاهم نامه اوقاف و ثبت اسناد مطرح شد؛

رقبات موقوفات آذربایجان غربی تثبیت مالکیت می شود/ ۱۴۰۰۰ رقبه بدون سند

براساس تفاهم نامه ادارات کل ثبت اسناد و اوقاف و امور خیریه استان، در دو سال آینده تمام رقبات موقوفات استان به منظور جلوگیری از تصرف و موقوفه خواری تثبیت مالکیت می شود.
جلسه تفاهم نامه اوقاف و اسناد آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، امیر جوان کیا، مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی امروز در جلسه امضای تفاهم نامه سند دار کردن موقوفات آذربایجان غربی از آمادگی کامل کارشناسان اداره کل ثبت اسناد برای مشارکت و همکاری با اوقاف و امور خیریه خبر داد و گفت: در مدت دو سال با همکاری این دو نهاد کلیه رقبات استان تثبیت مالکیت خواهند شد تا از زمین خواری و و تجاوز به موقوفات استان بویژه در بخش کشاورزی جلوگیری شود.

وی با تأکید بر لروزم شناسایی، احیا و تثبیت مالکیت موقوفات، ابراز امیدواری کرد: بر اساس این تفاهمنامه موانع سنددار شدن کلیه موقوفات استان تا دو سال آینده برطرف و در اواخر سال آینده جشن رقبه بدون سند در آذربایجان غربی برگزار شود.

14000 رقبه از موقوفات آذربایجان غربی فاقد سند است

حجت الاسلام جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز این جلسه، اتخاذ تمهیداتی برای عمل امینانه به نیات واقفان همچون ثبت اطلاعات در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه، تلاش برای سنددار کردن موقوفات و نظارت بر پروژه‌های عمرانی و اقتصادی در حوزه وقف تکالیفی است که سازمان اوقاف واین اداره کل مکلف به انجام آن است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای اساسی ترویج فرهنگ وقف افزایش بهره‌وری موقوفات و استفاده از همه‌ ظرفیت‌ها در جهت ثبت حقوق موقوفات، احیا و شناسنامه‌دار‌کردن آن‌ها است.

حجت الاسلام جوانبخت در ادامه افزود: در سال 95 با تلاش کارکنان این اداره کل و همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک، منابع طبیعی و بنیاد مسکن نزدیک به سند مالکیت 2000 رقبه در استان بنام بقاع متبرکه، موقوفات، مساجد و حسینه‌ها اخذ شده است.

وی با اشاره به تفاهم نامه فی مابین ادارات اوقاف و ثبت اسناد استان افزود: در مرحله اول این طرح با مشارکت و همکاری ثبت اسناد استان 30 هزار رقبه بدون سند شناسایی شده در شهرستانهای خوی، سلماس و چایپاره سندار می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری موقوفه خواری و حفظ این میراث برای نسلهای آینده اعلام و تصریح کرد: در استان از مجموع 36 هزار رقبه 14 هزار رقبه در حال حاضر فاقد سند هستند که براساس تفاهمنامه با اداره کل ثبت و اسناد استان و ادارات شهرستانی کلیه این رقبات تا سال 97 سندار خواهند شد.

در استان آذربایجان بیش از شش هزار موقوفه با بیش از 36 هزار رقبه وجود دارد./202/936/ب1

ارسال نظرات