۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۴۹۸۷۷۷

دلايل خروج حزب الله از مناطق مرزي لبنان با سوريه (۱)

حزب الله امروز ديگر نيازي به مواضع ثابت ندارد زيرا خطر از بين رفته است و مي تواند از تاکتيک هاي ديگري در جنگ آتي احتمالی با اسرائيل استفاده کند.
حزب الله

 به گزارش خبرگزاری رسا، سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله در سخنراني اخير خود گفت: «تحولات مثبتي در مرزهاي شرقي بين سوريه و لبنان داشتيم.اين مرزها خيلي امن شده‌اند و نيروهاي ما روزها و ماه‌ها در اين مناطق به سربردند شهيد شدند و تروريست‌هاي زيادي را کشتند، ديگر نيازي به حضور ما در اين منطقه نیست. امروز در اين مرزها کسي وجود ندارد که به دنبال مقابله با ما باشد. ما به هدف خود در مرزها رسيديم و پايگاه‌هاي نظامي خود در مرزها را برمی‌چينیم. مسئوليت اين مرزها از امروز در اختيار دولت بوده و از امروز امور در مناطق شرقي در اختيار دولت خواهد بود.»

اين سخنان دبير کل حزب الله لبنان مورد توجه رسانه ها و تحليلگران و ناظران امور قرار گرفت. نصرالله در مراسم سالگرد شهادت مصطفي بدر الدين فرمانده نظامي حزب الله موضوع اعلام عقب نشيني رزمندگان حزب الله از مناطق مرزي لبنان با سوريه و پيروزي در جنگ با تروريست‌ها را اعلام کرد. زماني حزب الله وارد عمل شد که سلسله جبال شرقي لبنان و عرسال پناهگاهي براي هزاران مسلح شده بودکه هر از گاهي خودروهاي بمبگذاري شده خود را روانه بيروت و ضاحيه مي کردند.

اينک به لطف مجاهدت هاي رزمندگان حزب الله آرامش به مرزهاي لبنان با سوريه به ويژه در ارتفاعات غربي تا راس بعلبک و القاع بازگشته است و ديگر تهديدي از سوي گروههاي مسلح در اين منطقه وجود ندارد.

شبکه العالم در اين زمينه آورده است: اين سخنان دبير کل حزب الله لبنان براي بسياري شگفت آور بود. چرا حزب الله شروع به تخليه مواضع خود در سلسله جبال شرقي لبنان کرد؟مناطق باقيمانده تحت اشغال داعش و جبهه النصره به ويژه در عرسال و راس بعلبک چه مي شود؟ به ويژه که حزب الله به کوههاي القلمون و سلسله جبال شرقي لبنان به عنوان دستاوردي راهبردي در جنگ مداوم با رژيم صهيونيستي مي انديشد.

اين رسانه در ادامه مي نويسد: واقعيت اين است که حزب الله ديگر به مواضع نظامي ثابت و قابل رويت در اين منطقه نيازي ندارد زيرا در اين صورت بايد تاکتيک خطوط دفاعي ثابت را شبيه جنگ‌هاي ارتش هاي نظامي اتخاذ کند و در غير اين صورت امکان دفاع غير از تاکتيک ياد شده نيست و اين تاکتيک نيز به رزمندگان زيادي براي پوشش دادن اين مساحت گسترده نياز است. حزب الله امروز ديگر نيازي به مواضع ثابت ندارد زيرا خطر از بين رفته است و مي تواند تاکتيک هاي ديگري در صورتي که بخواهد در جنگ آتي با اسرائيل از آن بهره برداري کند در عمق القلمون در پيش بگيرد و شيوه اي شبيه جنوب در مخفي کردن پايگاه هاي موشکي خود اتخاذ کند. علاوه بر آن کمين هايي که هدف آن مقابله با هر هلي برن در منطقه است. خروج از اين منطقه يعني اينکه با تعداد رزمندگان کمتري در منطقه حضور مي يابد. با اين تفاسير حزب الله تعداد زيادي از رزمندگان خود در اختيار خواهد گرفت و از آنها در محورهاي ديگر بهره خواهد برد.

سالم زهران تحليلگر لبناني در اين زمينه به اسپوتنيک گفت: «حزب الله هنگامي که به سوري رفت ماموريت خود را به شکل روشن مشخص و اعلام کرد که ماموريت آن پيشگيرانه و در راستاي وظيفه اين حزب در حمايت از مرزهاي لبنان است. هيچ فشار خارجي در اين زمينه وجود ندارد.» اين تصميم، حزب الله و دبير کل آن سيدحسن نصرالله را در موقعيت استراتژيک بزرگي قرار مي دهد. گام حزب الله گامي راهبردي است و تاکتيک سياسي نيست. حتي دشمنان حزب الله نيز از اين اقدام دچار سر درگمي شدند. گامي که صداقت حزب الله را نشان داد./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

فرزاد فرهادي  

 

ارسال نظرات