۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۴۹۸۹۹۵
نماینده ولی فقیه در دانشگاه امام رضا:

ایجاد احساس نیاز راهکار مناسبی برای تقویت فرهنگ مطالعه است

حجت الاسلام گلستانی با اشاره به اینکه جامعه ما برای حل بسیاری مشکلات نیازمند مطالعه و تحقیق است، گفت: از راهکارهای مؤثر در تقویت فرهنگ کتابخوانی، ایجاد احساس نیاز در مردم است زیرا زمانی که افراد خود احساس نیاز کنند جدی تر درصدد رفع مشکل برمی آیند.
گلستانی

حجت الاسلام غلام نبی  گلستانی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه امام رضا(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: از راهکارهای مؤثر در تقویت فرهنگ کتابخوانی، ایجاد احساس نیاز در مردم است زیرا زمانی که افراد خود احساس نیاز کنند جدی تر درصدد رفع مشکل برمی آیند.

وی معرفی سیره بزرگان و علمایی که در اثر مطالعه رشد کرده اند را از دیگر راهکارها برشمرد و افزود: جامعه ما برای حل بسیاری مشکلات نیازمند مطالعه و تحقیق است البته کتابها هم  باید از روانی و روایی برخوردار باشند.

استاد حوزه و دانشگاه، در دسترس قرار دادن کتابهای کوچک و کم حجم در معابر شهری، آموزش از دوران کودکی و کانون خانواده و ترویج فرهنگ هدیه کتاب را از دیگر شیوه های ترویج کتابخوانی معرفی و تصریح کرد: از عوامل مهم در گسترش فرهنگ کتابخوانی، محیط خانواده است چرا که بیش از 50 درصد آموزشها در خانواده به کودک منتقل می شود.

حجت الاسلام گلستانی با اشاره به این فرمایش امیرمؤمنان علی(ع) که بر شما باد به تربیت صحیح کودکانتان قبل از اینکه جریانات انحرافی تحت تاثیر قرار دهند، اضافه کرد: وقتی کودک از همان ابتدا با کتاب همنشین باشد این همنشینی در وجودش نهادینه شده و به صورت یک عادت مفید در می آید. در وهله بعد آموزش و پرورش نیز در این زمینه نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به آیه آخر سوره آل عمران به لزوم بسترسازی دولت و نهادها در تقویت فرهنگ عمومی اشاره و خاطرنشان کرد: نمایشگاه های کتاب صرفا برای نمایش کتاب نباید باشد بلکه می بایست فرصتی برای ارتباط گیری و هم افزایی فعالان و نیز نهادهای فرهنگی باشد تا اثرگذار  واقع شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه اقبال با بیان اینکه استفاده از کتاب به عنوان سوغات فرهنگی نیز به شرط تناسب با نیاز افراد در سطوح و سنین مختلف نقش مؤثری در ترویج فرهنگ مطالعه دارد، افزود: سیره مسؤولان، مدیران و نخبگان جامعه نیز در این زمینه حائز اهمیت است؛ به عنوان نمونه، علامه شهید مطهری که رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، هشت ساعت در روز مطالعه می کرد و این خود سبب تشویق مردم بود.

حجت الاسلام گلستانی یادآور شد: شهرهای مذهبی باوجود جمع زیاد علما، اساتید و دانشمندان نقش بسزایی در تولید فرهنگ دینی و انتقال آن دارند؛ به عنوان مثال شهر امام رضا(ع) که از طریق مناظرات و ارتباطات با دیگر مکاتب، نقش مؤثری در معرفی فرهنگ دینی داشتند، باید مبلغ و مروج فرهنگ دینی باشند.

وی افزود: به فرموده امام رضا(ع)، احیای امر اهل بیت(ع)، انتقال معارف آنها و آگاه کردن مردم است که در این صورت مردم  پیرو ایشان می شوند./302/930/ب1

ارسال نظرات