۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۹۹۱۵۷

بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی

خبرگزاری ‌ها و رسانه های خارجی از حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای از اولین ساعات آغاز انتخابات خبر دادند.
رسانه های خارجی رسانه های خارجی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خبرگزاری ‌ها و رسانه های خارجی که از ماه‌ها قبل انتخابات ایران را رصد می کنند امروز از حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای از اولین ساعات آغاز انتخابات خبر دادند.

گاردین:

انتخاب رییس جمهور جدید ایران به عنوان یکی از مهمترین انتخاب ها در سالهای اخیر محسوب می شود که می تواند آینده رویکرد این کشور را تعیین کند.

تلگراف:

رای مردم ایران سرنوشت حسن روحانی رییس جمهور میانه روی این کشور و سیاست وی برای ارتباط با غرب را تعیین می کند.

سی ان بی سی:

مردم ایران در صف های طولانی برای رای دادن حضور یافتند. رهبر ایران جزو نخستین نفرات در کشور بودند که رای خود را به صندوق انداختند.

 العهد لبنان:

 در لحظات اولیه آغاز انتخابات ریاست جمهوری، مردم ایران مشارکت گسترده ای را از خود به نمایش گذاشته اند.

الشرق الاوسط:

ایرانی ها امروز با حضور در پای صندوق های رای، بین اقتصاد و آزادی های اجتماعی یکی را انتخاب خواهند کرد. رقابت بین روحانی و رئیسی بسیار جدی است.

فایننشیال تایمز:

این انتخابات رفراندومی است که جهت گیری ایران در پسابرجام را مشخص می‌کند؛ اصلاحات بیشتر یا محافظت از ارزش‌های اسلامی.

نیوزویک:

نشریه آمریکایی نیوزویک در تحلیلی از شکست روحانی در انتخابات بر اساس نظرسنجی های معتبر خبر داد.

آتلانتیک:

کریم سجاد پور از موسسه کارنگی: صرف نظر از این که چه کسی برنده انتخابات می شود، رهبر ایران گفته است که برنده نظام جمهوری اسلامی است.

الجزیره:
اولین رای گیری بعد از توافق مهم هسته ای، رقابتی نزدیک بین حسن روحانی و ابراهیم رییسی. مردم حضور چشم‌گیری در انتخابات دارند.

بی بی سی:

مردم ایران برای انتخاب رییس جمهور جدید پای صندوق های رای رفتند. رهبر جمهوری اسلامی پس از انداختن آرای خود به صندوق‌های اخذ رای، از «نعمت مردم سالاری و انتخابات» سخن گفت و به مردم توصیه کرد که هر چه زودتر به پای صندوق‌ها بروند. ایشان گفتند که انتخاب رئیس قوه مجریه و نمایندگان شوراهای شهر و روستا اموری مهم است و از رای دهندگان خواست «با دقت، ملاحظه و شناخت» در انتخابات شرکت کنند.

اسپوتنیک:

کارشناس روس: روسیه طرف هیچ کدام از کاندیداها را نمی گیرد. پیشبینی نتایج انتخابات ایران، خطرناک و دشوار است. [چرا که] انتخابات های ایران مشهور به پیش بینی ناپذیری است و از عوامل زیادی تاثیر می گیرد.

خبرنگار نیویورک‌ تایمز در تهران:
امروز در حسینیه ارشاد، طولانی ترین صف (مردمی) را در 15 سال حضورم در ایران دیدم.

خبرنگار فرانس 24:

من انتخابات زیادی را در کشورهای مختلف جهان از جمله در آمریکا و اروپا و خاورمیانه گزارش کرده ام. بدون شک تاکنون چنین اشتیاق و حضوری را مشاهده نکرده بودم.

خبرنگار آی‌تی‌وی انگلیس:

شعب اخذا رای مملو از جمعیت است، از جوانان گرفته تا سالمندان؛ شاهد مشارکت 70 تا 75 درصدی مردم هستیم.

العربیه:
رئیسی پس از رای دادن گفت: سازوکار انتخابات مورد اعتماد است. تمام کاندیداها اعم از ریاست جمهوری و شوارها نتایج انتخابات را هر چه باشد، باید قبول کنند.

کارشناس مرکز مطالعات خلیج فارس در عربستان: روحانی نمی تواند پیروز شود. تاثیر اصلاح طلبان در انتخابات ایران قابل انکار نیست ولی اصلاح طلبان اکنون قدرت سال 88 را ندارند. روحانی نیز میرحسین نیست و اصلاح طلب ها نیز او را کاملا از خود نمی دانند.

دویچه وله آلمان:
 انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ انتخابی مهم برای جهت‌گیری آتی ایران است. البته حضور نظامی ایران در سوریه و حمایت از بشار اسد با تغییر رئیس جمهور دستخوش دگرگونی نخواهد شد.

روزنامه جمهوریت چاپ استانبول:

انتخابات ۱۳۹۶ مهم‌ترین انتخابات از زمان انقلاب ۵۷ تاکنون در ایران و انتخاباتی سرنوشت‌ساز است.

 

/۹۱۶/ ۳۰۲/ع

در حال تکمیل......

ارسال نظرات