فعالیتهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در سال ۹۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمجتبی ملکی امروز در نخستین جلسه این ستاد در سال 1396 به ایراد سخن پرداخت و گفت: امیدواریم خدای متعال به رییس جمهور منتخب مردم توفیق دهد تا بتواند هر چه بهتر به اسلام، نظام و ملت خدمت رسانی کند.
دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش به ارائه گزارشی فهرست وار از فعالیت های این دبیرخانه در سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: سیاست اصلی ما پرهیز از دخالت در فعالیت های اجرایی، موازی کاری، پیگیری برنامه ها و اجرای برنامه ها از طریق مجرای موجود است.
وی ادامه داد: با بضاعت ناچیزی که داشتیم تلاش کردیم رسالت ها و کارهایی که از سوی معاونت ها بر روی زمین مانده بود را انجام دهیم و مانع از توقف کامل آن وظایف شویم؛ تدوین، پیگیری، تصویب و ابلاغ برنامه های ستاد از سوی آموزش و پرورش و مدیریت حوزه های علمیه از اقدامات این دبیرخانه بوده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اولین بار در سال 95 برنامه های مشخصی در قالب برنامه های سالانه وزارت آموزش و پرورش به استان ها ابلاغ شد و براساس همان برنامه های ابلاغی، موافقت نامه ها با استان ها امضا شد.
وی خاطرنشان کرد: تدوین و ارائه برنامه های پیشنهادی سال 96 از سوی دبیرخانه این ستاد به مرکز مدیریت حوزه های علمیه و آموزش و پرورش ابلاغ شده و منتظر اعلام نتایج هستیم؛ امیدواریم با تصویب این برنامه ها برای سال جاری، جدی تر از گذشته شاهد اجرای فعالیت های این ستاد باشیم.
حجت الاسلام ملکی ابراز داشت: پیگیری طرح طلبه وظیفه که 500 طلبه در این طرح جذب شده اند و به عنوان سرباز در آموزش و پرورش خدمت می کنند از دیگر اقدامات این ستاد بوده است؛ این طلاب به استان ها اعزام خواهند شد.
وی افزود: پیشنهاد تشکیل کمیته پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در آموزش و پرورش برای نخستین بار در کشور انجام شد و اولین گزارش تدوین شده از سوی این کمیته در دیداری که قبل از دیدار عمومی فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب انجام شد، در دفتر ایشان از سوی وزیر ارشاد قرائت شد.
دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش تأکید کرد: مدیریت کلان برگزاری دوره توانمند سازی طلاب شاغل در آموزش و پرورش اقدام دیگر این کمیته بوده که یکی از سیاست های ما در این زمینه تکیه بر منابع پایدار آموزش و پرورش است و طلاب شاغل در این وزارت، از این قشر هستند.
وی اظهار داشت: در سال گذشته توانستیم برای هزار و پنجاه طلبه شاغل در آموزش و پرورش در 13استان با 12 هزار 600 نفر ساعت، برنامه های آموزشی توانمندی برگزار کنیم که این طرح مورد استقبال قرار گرفت؛ در واقع این ستاد بیش از صد در صد از پیش بینی این برنامه پیش افتاده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: اشاعه گفتمان همکاری یکی از رسالت های دبیرخانه بوده که دو اقدام را در دستور کار داشتیم؛ پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه در فضای مجازی که آمار بازدید آن به یک میلیون و 159 هزار 676 نفر رسیده و نشریه فصلنامه «حلقه وصل» که 4 شماره در سال گذشته منتشر شد.
وی بیان داشت: اختصاص صفحات ویژه در سامانه همگام برای دبیرخانه ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش از دیگر اقدامات این ستاد است؛ در این سامانه اخبار و تحولات ستاد لحظه به لحظه و بر خط در آن سامانه منتشر می شود.
حجت الاسلام ملکی به اقدام دیگر این ستاد اشاره کرد و گفت: لحاظ شاخصه های مورد نظر در فرم های ارزیابی استان در پروژه مهر که هر سال پیش از بازگشایی مدارس، نمایندگانی به استان ها اعزام می شوند و گزارشی میدانی از میزان آمادگی مدارس برای بازگشایی، جمع آوری می کنند و اگر مشکلاتی وجود دارد، آن ها را برطرف کنند.
وی ادامه داد: توافق با اداره کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش، که در فرم های ارزیابی عملکرد این وزارت، شاخصه های مورد نظر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش لحاظ شده است و در ارزیابی های سال 96 اعمال خواهد شد.
دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش افزود: این ستاد دو نشست با دبیران قطب های پنج گانه کشوری داشته است که به هم افزایی، ایجاد وحدت رویه، بررسی مشکلات و موانع و تسهیل فرایند فعالیت مشترک دو دستگاه انجامیده است.
وی ابراز داشت: برگزاری نشست رابطین کمیته های همکاری در سال 95 را داشته ایم؛ همانطور که مستحضر هستید ما در هر استان افزون بر دبیر کمیته که معاون پرورشی آموزش و پرورش است، یک رابط هم داریم؛ این رابط ها هیچ گاه در یک جلسه دور هم جمع نشده بودند و سال گذشته این رابطان در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) جمع شدند و هم افزایی میان آن ها صورت گرفت.
حجت الاسلام ملکی گفت: نشست مشترک دبیران کمیته های ستادی آموزش و پرورش که نمایندگان آموزش و پرورش در کارگروه های تخصصی هستند، برگزار شد؛ همچنین نشست دبیران کمیته های ستادی حوزه های علمیه بهمن ماه 95 برگزار شد و برگزاری نشست آموزشی ترویجی دبیران کمیته های ستادی و استانی و مدیران حوزه های علمیه برادران و خواهران برای نخستین بار، از دیگر اقدامات این ستاد است.
وی بیان داشت: پیگیری تخصیص و ابلاغ اعتبار به ستاد های همکاری استانی از اقداماتی بود که طی این سال ها دنبال کردیم و شاهد رشد و افزایش آن بودیم، تخصیص اعتبار در خصوص همکاری دو مجموعه حوزه علمیه و آموزش و پرورش بوده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در سال 1390، 291 میلیون تومان اعتبارات کل ستاد بود و در سال گذشته 3 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار جذب کرده و به استان ها ابلاغ کردیم؛ با شرکت در جلسات معاونین و مدیران معاونت ها با رایزنی هایی که صورت گرفت، توفیق پیدا کردیم که در جلسات مدیران کل معاونت ها و سازمان ها حضور پیدا کنیم و از نزدیک سیاست ها و برنامه های ستاد را تشریح و تبیین کنیم و انتظاراتی که از معاونت ها وجود دارد نیز بیان شود.
وی تصریح کرد: انجام سفرهای استانی یکی از مهمترین اقدامات این ستاد بود که بازدیدهای میدانی از فعالیت های کمیته های استانی به عمل آمد؛ امروز در مراکز استان ها کمیته های همکاری ما با ریاست نماینده ولی فقیه در آن استان ها فعال شده است.
دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش افزود: پیگیری طرح بهره مندی طلاب از امکانات آموزش و پرورش اقدام دیگر این ستاد به شمار می آید؛ طی پیگیری های به عمل آمده طلابی که با آموزش و پرورش همکاری می کنند، می توانند از امکانات این وزارت به همان میزان و مقدار که فرهنگیان استفاده می کنند، بهره گیری کنند.
حجت الاسلام ملکی گفت: پیگیری ماده واحده تشکیل دفتر همکاری که مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه بوده و در کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تصویب شده است، از دیگر اقدامات این ستاد است که باید به امضای رییس جمهور برسد.
وی در پایان بیان داشت: ماده واحده طرح امین به شکل جدی در سال گذشته پیگیری و در کمیته مدارس علوم و معارف دوره های عالی آموزش و پرورش تصویب شد؛ این طرح برای تصویب نهایی به صحن علنی رفته است که در صورت تصویب، بسیاری از موانع و مشکلات برطرف می شود./840/پ۲۰۱/ی