۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۰۰۸۵۹
آیت الله مظاهری:

ورع داشتن نسبت به حرام بالاترین عمل در ماه رمضان است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، بالاترین اعمال در ماه مبارک رمضان، ورع داشتن نسبت به حرام های خداوند است؛ دلی که از حرام های خداوند چشم پوشی کند مورد عنایت خاص خداوند قرار می گیرد و نور الهی به آن می تابد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه اخلاق صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: روزه روح دار سبب متقی شدن انسان می شود.

وی در ابتدا با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان افزود: ماه مبارک رمضان از یکی از ماه های بسیار پُر فضیلت است؛ روزه ای که گرفتن آن در این ماه عزیز واجب است برای پیروان همه ادیان آسمانی وجود داشته است؛ خداوند دوست دارد که همه بندگانش متقی باشند به همین سبب روزه گرفتن را به عنوان یک فریضه بر عموم انسان ها قرار داده است.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه معروف«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» و با بیان این که روزه گرفتن سبب متقی شدن انسان می شود، اذعان کرد: لازمه این که انسان با روزه گرفتن متقی شود، اجتناب از گناه و تلاوت قرآن به صورت دائمی در طول ماه مبارک رمضان است.

رییس حوزه علمیه اصفهان تبیین کرد: روزه ای که تنها با گرسنگی و تشنگی همراه است و فرد در آن از گناهان اجتناب نمی کند، تنها رفع تکلیف است و روح ندارد؛ همان گونه که شکم روزه دار از خوردن و آشامیدن بی بهره است، چشم، زبان، گوش و بقیه اعضای انسان نیز باید از ارتکاب گناه بی بهره باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: پاک بودن اعضاء و جوارح از گناه منجر به پاکی دل از یاد غیر خداوند می شود و چنین شخصی در روز عید فطر خودِ خداوند را به عنوان پاداش دریافت می کند؛ خداوند فرموده است، روزه برای من است و من خودم پاداش روزه هستم.

وی خاطرنشان کرد: همان گونه که انسان تشنه با خوردن آب سیرابی را می یابد ولی نمی تواند تفسیر درستی از سیراب شدن به افراد دیگر بدهد، انسان روزه دار حقیقی نیز خداوند را می یابد ولی نمی تواند لذت یافتن خداوند را برای دیگران توضیح دهد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که گناهانی همچون دروغ و غیبت سبب زایل شدن روح روزه می شود، تصریح کرد: پیامبر(ص) در ماه مبارک رمضان مشاهده کردند که زنی به کلفتش فحش می دهد، به همین سبب دستور دادند غذایی برای آن زن آماده کنند و خطاب به آن زن فرمودند، غذا بخور، آن زن با تعجب عرضه داشت یا رسول الله من روزه هستم، پیامبر(ص) فرمودند این روزه ای که همراه با فحش و توهین به دیگران است، نزد خداوند پذیرفته نیست.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: روزه روح دار سبب حصول تقوا برای انسان می شود؛ همیشه باید مواظب باشیم تا چشمانمان به گناه آلوده نشود ولی در ماه مبارک رمضان این مواظبت باید چندین برابر باشد؛ ماه مبارک رمضان نباید صرف رفتن به کنسرت موسیقی شود؛ باید به گونه ای از موبایل استفاده کنیم که به گناه آلوده نشویم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به روایات متعددی از معصومین(ع) در رابطه با خطرناک بودن گناهان صادره از زبان، اذعان کرد: فردی خدمت پیامبر(ص) رسید و عرضه داشت، توصیه ای به من داشته باشید، پیامبر(ص) سه مرتبه فرمودند اگر توصیه کنم عمل خواهی کرد، آن شخص هر سه مرتبه پاسخ مثبت داد، سپس پیامبر(ص) فرمودند، زبانت را از آلوده شدن به گناه حفظ کن.

وی ادامه داد: گناهان بسیار خطرناکی همچون فتنه گری از زبان صادر می شود که قرآن گناه آن را بالاتر از قتل معرفی می کند، متأسفانه گناهان بزرگی همچون تهمت و غیبت در میان برخی افراد بسیار عادی شده است.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: قرآن خواندن در همه اوقات اهمیت زیادی دارد ولی بهار قرآن خوانی در ماه مبارک رمضان است؛ آیه ای بی نظیر در قرآن وجود دارد که با تأکیدات مثال زدنی می فرماید، هر گاه وقت میسر شد قرآن بخوان و این وقت فرقی ندارد در چه شرایطی باشد، اگر در وسط جنگ هستید باز هم از خواندن قرآن غافل نشوید.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که خداوند ارحم الراحمین است، تبیین کرد: آیه بی نظیر«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم»، از 19 کلمه تشکیل شده است و هر کس در ماهی غیر از ماه مبارک رمضان آن را بر زبانش جاری کند، 19 حسنه برایش ثبت می شود و اگر در ماه مبارک رمضان این آیه را بخواند، ثواب یک ختم قرآن برایش می نویسند.

وی در پایان گفت: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، بالاترین اعمال در ماه مبارک رمضان، ورع داشتن نسبت به حرام های خداوند است؛ دلی که از حرام های خداوند چشم پوشی کند مورد عنایت خاص خداوند قرار می گیرد و نور الهی به آن می تابد./201/867/ب1

ارسال نظرات