۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۵۰۱۴۱۵
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد؛

ضرورت بهره گیری مبلغان از قرآن و نهج البلاغه

رییس ستاد اقامه نماز با تاکید بر ضرورت استفاده از قرآن و نهج البلاغه در تبلیغ، گفت: مردم بیشتر از اینکه از بیان خوب و نکته های مختلف زندگی افراد بهره ببرند، از کلام خالق و معصوم(ع) استفاده می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز عصر امروز در دوره‌های «مهارت تبلیغ در قرآن» که به همت معاونت تبليغ حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، با اشاره به آیه 18 سوره نمل «حَتَّى‏ إِذَآ أَتَوْاْ عَلَى‏ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَأَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُواْ مَسَكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَنُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ» به نکات مهم این آیه شریفه اشاره کرد و افزود: حیوانات، با شعور خود محلی را براى زندگى انتخاب مى‏ كنند.

وی گفتگو و امر ونهى در میان حیوانات، فرماندهى و فرمانبرى در بین مورچگان، شعور و شناخت مفاسد و ضررها در بین حیوانات و هشدار به یکدیگر و وجود غریزه دفع ضرر احتمالى در حیوانات را از دیگر نکات مهم این آیه شریفه دانست و اظهار داشت: كسى كه با احساس خطر، همنوع خود را هشدار ندهد از مورچه هم كمتر است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: بعضی انسان ها هستند که فساد را می بییند و بی خیال از کنار آن رد می شوند واین بدین معناست که این انسان ها از مورچه پست تر هستند.

وی پایمال نکردن مورچگان هنگام راه رفتن را از پیام های دیگر این آیه قرآن دانست و افزود: مرحوم آیت الله میرزا جواد آقای تهرانی اگر مورچه ای روی لباس می دید او را کنار لانه اش می گذاشت.

رییس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: بسیاری از آیات قرآن کریم بیانگر این است که حیوانات دارای شعور هستند و علم به جزئیات دارند.

وی زندگی کردن عادی انبیا مثل مردم را از پیام های دیگر آیه ذکر شده دانست و افزود: رسیدن به بالاترین درجات نیاز به سیر و سلوک ندارد و زندگی عادی اگر درست باشد خداوند متعال بالاترین درجات را به انسان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به آیات «وَنَادَیْنَاهُ مِن جَانِبِ الطُّورِ الْأَیْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِیًّا»، « وَأَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِما يُوحي‏» و «انی وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي» این سه آیه را از آیات مهم قرآن کریم در مورد سیر و سلوک دانست.

وی  در ادامه به پیام های مهم دیگر آیه 18 سوره نمل اشاره کرد و ابراز داشت: فساد رهبر، مقدمه فساد مردم است و اینکه مورچه، افراد انسان‏ها، بلكه شغل آنها را هم مى‏ شناسد از پیام های مهمی است که در این ایه قرآن کریم ذکر شده است.

وی ضرر نرساندن اولیای الهی به مورچگان را از دیگر پیام های مهم این آیه شریف دانست و ادامه داد: مورچگان از عدالت و تقواى حضرت سلیمان آگاه بودند که این بزرگوار به مورچه ‏اى ظلم نمى‏ كند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه با اشاره به ایه 19 سوره نمل «فَتَبَسَّمَ ضَاحِكاً مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَىَّ وَعَلَى‏ وَلِدَىَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَلِحاً تَرْضَهُ وَ أَدْخِلْنِى بِرَحْمَتِكَ فِى عِبَادِكَ الصَّلِحِينَ‏»گفت: در قرآن کریم یک مرتبه کلمه تبسم ذکر شده است و از این آیه 19 سوره نمل فهمیده می شود که خنده باید در حد تبسم باشد و نباید قهقهه باشد.

قرآن کریم جزء دروس اصلی حوزویان قرار گیرد

وی با بیان اینکه در 18 کلمه این آیه 25 پیام مهم و مفید بیان شده است، ابراز کرد: طلاب از ابتدای ورود به حوزه، قرآن کریم را جزء دروس اصلی خود قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه به آیات «و لنبلونكم بشي‏ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرين اشاره کرد و افزود: ولنبلونکم در این آیه به معنای امتحان کردن قطعی است.

وی با بیان اینکه حدود 20 آیه در قرآن کریم نسبت به آزمایش انسان وجود دارد، گفت:  از حضرت علی (ع) در نهج البلاغه آمده است که می فرمایند: امتحان خداوند از انسان ها به خاطر اعمالی است که از او سر می زند و در قبال آن مزد و پاداش دریافت می کند.

رییس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه خداوند در این آیه با پنج ابزار خوف، جوع، نقص من الاموال، نفس و ثمرات انسان را آزمایش می کند و الباقی ابزارهای امتحان را در برخی دیگر از ایات قرآن کریم ذکر کرده است، ادامه داد: همه بدی ها و خیرها به سوی امتحان است.

وی با بیان اینکه مردم در مقابل امتحان چهارگونه هستند، عده ای ترس دارند، عده ای صبر دارند و عده ای با سختی ها مقابله می کنند، گفت: نمونه گروه سوم حضرت زینب سلام الله علیها است که با وجود مصیبت های روز عاشورا، جمله «ما رایت الا جمیلا» را بیان فرمودند.

ضرورت استفاده از قرآن و نهج البلاغه در تبلیغ

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تاکید بر ضرورت استفاده از قرآن و نهج البلاغه در تبلیغ، اظهار داشت: مردم بیشتر از اینکه از بیان خوب و نکته های مختلف زندگی افراد بهره ببرند، از کلام خالق و معصوم(ع) استفاده می کنند.

قرانی شدن، لازمه اخلاق نیک است

وی با بیان اینکه قرآن کریم برای مرجعیت افراد غیر از ویژگی علم و تقوا به خصوصیت ترس دشمن از اینگونه عالم و فقیهی اشاره می کند، ادامه داد: بر اساس این نکته قرآنی، یک مرجع تقلید می بایست به گونه ای باشد که دشمن از واکنش و بیان او بترسد؛ به طور مثال مقام معظم رهبری درباره فاجعه «منا» مطلبی بیان فرموده و واکنش نشان دادند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در پایان با تاکید بر اینکه اگر قرآنی باشیم و با این کتاب الهی انس بگیریم، اخلاق مان نیز متفاوت می شود، گفت: مردم از کتاب خالق و اینکه همه چیز بر اساس قرآن باشد بسیار استقبال می کنند./۲۰۱/۸۵۹/ب۱

ارسال نظرات