۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۵۰۱۴۷۳
آیت‌الله حائری شیرازی:

منشأ بانکداری ربوی تفکر علوم انسانی غربی است

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری منشأ استخراج علوم انسانی را احکام الهی دانست و گفت: وجود ربا در بانکداری‌ها ناشی از حاکم بودن تفکر علوم انسانی غربی است.
آیت حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری، یکشنبه شب در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان و به همت هیأت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در مسجد همین دانشگاه برگزار شد، گفت: علوم انسانی سراسر به حلال و حرام الهی ربط دارد.

وی افزود: انسان در علوم انسانی مجری و اجرا کننده قوانین و احکام الهی است، اما متأسفانه امروز در علوم انسانی اسلام به صورت کامل اجرا نمی‌شود برای مثال در زمینه مسأله بانکها به حضرت آیت الله جوادی آملی چنین بیان می‌شود که آیا ما در علوم شما دخالت می‌کنیم که شما در علوم اقتصادی دخالت دارید؛ این کلام ناشی از تفکر علوم انسانی غربی است.

آیت‌الله حائری شیرازی ادامه داد: امروز تنها از نام و اصطلاح ربا در بانکداری‌ها پرهیز می‌شود و با این تصور که مضاربه حکم این مهم را رفع می‌کند ربا در این مرکز اقتصادی برقرار است و این مهم ناشی از عدم بیان دلایل علمی احکام اسلامی در زمینه ربا است.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حلال و حرام الهی دلایل علمی دارد، ابراز کرد: اگر انسان بتواند دلایل علمی احکام الهی را ضمیمه سایر علوم کند، هنر است. ما باید ثابت کنیم که ربا چون عملی نیست علمی نیست، امروز یکی از دانشمندان خارجی از طریق علوم ریاضی ثابت می‌کند که امر ربا ضد علم است.

استاد اخلاق ادامه داد: وجود ربا به این دلیل که در نهایت نشدنی است از ابتدا غیرعلمی خوانده می‌شود، اسلام برای همه امور حلال و حرام دلایل علمی دارد اگر احکام اسلام با امور علمی‌اش به همه دانشگاه‌های علوم انسانی عالم عرضه شود اول کسی که پذیرای این علوم خواهند بود دانشمندان هستند.

وی افزود: امروز علم تجربی افتخاراتی را کسب کرده و علم انسانی نیز در جایگاه دین تکیه زده است، در عصر کنونی علم می‌تواند همانطور که مسیحیت و یهودیت را کنار زد علوم انسانی خودش را هم خودش کنار بزند و اعتراف کند که من از مدیریت انسان عاجز هستم.

آیت‌الله حائری شیرازی عصر کنونی را دوره اعتراف علم دانست و اظهار داشت: ایجاد امنیت مهمترین دلیل تهیه و تولید انبوه تسلیحات نظامی است، در حالی که امنیت در اصل خود بازدارندگی و دیگربازدارندگی تعریف می‌شود، انسان زمانی که خود بازدارنده نباشد ولی دیگران را بازدارد به تهیه سلاح و مسابقات تسلیحاتی تن می‌دهد، بنابراین به این عمل تعادل وحشت گویند نه ایجاد کننده امنیت.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: منشأ استخراج علوم انسانی از احکام اسلامی است که باید با دلایل علمی ثابت شود./813/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات