۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۵۰۱۵۳۹
شرح دعای ابوحمزه ثمالی(۳)

مفهوم مکر الهی در مفاهیم دینی

نماینده خبرگان رهبری در سومین جلسه شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی به تشریح مفهوم مکر الهی در مفاهیم قرآنی و دینی اسلام پرداخت.
جت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در سومین جلسه شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی که در جمع طلاب حوزه علمیه مراغه برگزار شد، اظهار داشت: انسان نباید از مکر الهی غافل شود.

امام جمعه مراغه با اشاره به آیاتی از سوره اعراف، خاطرنشان کرد: خدای متعال مردم را بر ایمنی از مکر خدا سرزنش کرده و می فرماید چرا چنین روحیه ای یافته اند و حال آن که از مکر خدا، جز زیانکاران در امان نیستند. در حقیقت هیچ از کس از مکر الهی در امان نیست.

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن، مکر خود را به گونه ای می داند که انسانها آن را حس نمی کنند. بنابراین مکر خدا، نامحسوس تر از مکر بشری است، از سوی دیگر امن از مکر خداوند به معنی ایمن بودن از سلب عطایای الهی توسط خدای متعال است. به این معنی كه آدمى از عذاب الهى و امتحانات او ايمن نشيند و از عظمت و جلال او واهمه نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به این‌که امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی از خداوند درخواست می کند که الهی مرا به واسطه اعمالم مکر نکن، گفت: گناهان انسان منجر به مکر الهی می شود، در آن صورت دیگر هیچ چاره‌ای جز توبه نیست و باید به درگاه حضرت حق پناه برد.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که سیره ائمه اطهار(ع) سرشار از ادعیه‌ای با مضامین عالی بوده است، گفت: امام صادق(ع) قبل از تکبیر نماز رو به قبله دعا کرد: «خدایا مرا از رحمتت مایوس نکن و از مکرت در امان مدار. زیرا تنها زیان‌کارانند که خود را از مکر تو در امان می‌انگارند‌».

امام جمعه مراغه افزود: نسبت دادن مكر به خداوند، وقتى از خداى تعالى صحيح است كه به عنوان مجازات صورت بگيرد؛ یعنی انسان معصيتى كند كه مستحق عذاب شود و خداوند او را از آنجايى كه خودش نفهمد عذاب نمايد و يا سرنوشتى براى او تنظيم كند كه او خودش با پاى خود و غافل از سرنوشت خود به سوى عذاب برود.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که انسان در هر حال نباید از مکر و عذاب الهی خود را ایمن بداند، افزود: ایمنی از مکر الهی در مرتبه پس از کفر قرار دارد، زیرا عین جهل به خدای متعال است و کسی که او را بشناسد، امکان ندارد از مکر او در امان باشد./935/۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات