۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۵۰۱۷۱۴
آیت الله علم الهدی:

اعتقاد به صفات الهی بازدارنده از ارتکاب گناهان است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مشکل ما در باورمندی انسان ها نسبت به صفات خداست، یعنی اگر کسی باور داشته باشد که خدا علیم است، مرتکب گناه نمی شود.
جلسه تفسیر آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در سومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر روزانه قرآن کریم که با محوریت سوره مبارکه «حدید» در ایام ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان مرور روایات معصومان(ع) پیرامون جایگاه و خواص این سوره پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که سوره حدید در تقسیم بندی نبوی سور قرآن کریم جزء مفصلات محسوب می شود، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «قرآن جامع تمام کتب آسمانی گذشته است و خداوند سوره های طوال را به جای تورات، سوره های مئین را به جای انجیل، سوره های مثانی را به جای کتاب زبور حضرت داود(ع) و سوره های مفصل را نیز که 68 سوره هستند، به جای سایر کتب آسمانی بر من نازل کرده است».

آیت الله علم الهدی با اشاره به مفاهیم توحیدی ابتدای سوره مبارکه حدید، خاطرنشان کرد: از امام سجاد(ع) درباره توحید سوال کردند؛ ایشان در پاسخ فرمودند «خداوند می دانست در آخرالزمان مردمی می آیند که اهل پژوهش، تحقیق و تأمل هستند و از قرآن برداشت های قوی دارند؛ از همین رو سوره توحید و شش آیه نخست سوره حدید را نازل کرد که اگر کسی در این آیات تعمق کند، توحید را درک می کند».

وی در ادامه اظهار کرد: مشکل امروز دنیا در زمینه خداباوری، اعتقاد به وجود خدا نیست چرا که حتی بت پرستان هم دیگر سنگ و چوب را خدای خود نمی دانند بلکه می گویند «این بت مجسمه ای از آن پروردگاری است که قبیله مرا خلق کرده و خودش مخلوق خدا بوده است»، در واقع امروز به جز مادی پرستانی که منکر ماوراء ماده هستند، انسان ملحدی وجود ندارد و حتی کمونیست هایی که می گفتند «خدا وجود ندارد» نیز امروز از حالت انکار محض پروردگار فاصله گرفته اند و در واقع مشکل اصلی در این زمینه، شرک است.

آیت الله علم الهدی افزود: مشکل ما در باورمندی انسان ها نسبت به صفات خداست، یعنی اگر کسی باور داشته باشد که خدا علیم است، مرتکب گناه نمی شود؛ پس برخی انسان ها صفات خداوند را باور نکرده اند و از آن جا که در 6 آیه ابتدایی سوره حدید صفات خداوند مورد باورمندی ما قرار می گیرد، این سوره مبارکه ارتباط مستقیم با درک مفهوم توحید دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به روایتی از امیرمؤمنان(ع) درباره خواص سوره مبارکه حدید اشاره کرد و گفت: براساس این روایت، اسم اعظم خدا در 4 آیه پایانی سوره حشر و 6 آیه ابتدای سوره واقعه قرار دارد که هر کس آن را بخواند و حاجت خود را از خدا بخواهد، حاجتش برآورده می شود.

وی با تأکید بر اهمیت تلاوت آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، یادآور شد: با وجود این که توجه به تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان بسیار ارزشمند است و در حساب قرآن خوانی با فضیلت در این ایام ثبت و ضبط می شود اما یک ختم قرآن حداقل کاری است که شایسته است در ماه رمضان انجام دهیم.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: وجود مقدس امام هشتم(ع) هر سه روز در ماه مبارک یک قرآن را ختم می کردند و سیدالشهدا(ع) نیز در شب عاشورا به حضرت عباس(ع) گفتند «از دشمنان مهلت بگیر تا شب آخر را با قرآن خلوت کرده و با آن وداع کنیم»، اهل بیت(ع) با همه عزت و عظمت شان این گونه وابسته به قرآن بودند./820/۲۰۲/ب۲

 

 

 

 

ارسال نظرات