۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۵۰۲۰۶۶
پژوهشگر حوزوی هشدار داد؛

خانواده ایرانی زیر تیغ جدایی

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای به صراحت در حال نشر افکار «چندخواهی» و «خیانت» هستند، «فضای مجازی» را از مهم‌ترین عوامل جدایی میان زوجین دانست.
طلاق حجت‌الاسلام فروهر

حجت‌الاسلام محمد فروهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه طلاق یکی از معضلات جدی جامعه ما است، گفت: متأسفانه خیلی کم پیش آمده تا افرادی به صورت بنیادین به این قضیه بپردازند و در لایه‌های مختلف جامعه به دنبال پی‌جویی علل و عوامل آن باشند و معمولاً تنها به آمار و ارقام و تذکراتی چند اکتفا می‌شود.

کارشناس مسائل فضای مجازی ادامه داد: متأسفانه آمار طلاق در جامعه بسیار بالا رفته است به گونه ای که پس از هر ازدواج، یک طلاق ثبت می‌شود و این به نوبه خود بسیار جای نگرانی دارد.

هدف فراموش‌ شده ازدواج‌ها چیست

وی با اشاره به بخشی از آیه 21 سوره روم «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» اظهار داشت: اصل و بنیان خانواده در اسلام بر اساس آرامش است، اما در حال حاضر متأسفانه مشاهده می‌شود گاهی اوقات به سبب کوتاهی طرفین یا یکی از آنها این کانون گرم خانواده تبدیل می‌شود به کانون ناراحتی و تشنج که در نهایت هم به طلاق ختم می‌شود.

حجت الاسلام فروهر خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در کنار طلاق مباحث مخرب‌تری نیز مطرح است که از میان آنها می‌توان به طلاق عاطفی، ازدواج سفید که بنیان خانواده را مورد تهدید قرار داده است، اشاره کرد؛‌ اکنون جامعه به سمت و سویی کشانیده شده است که طلاق را که پدیده‌ای شوم و نامبارک تلقی می‌شد را مبدل به «جشن‌های طلاق» کرده اند و آن را عادی جلوه می‌دهند.

دو عامل درونی طلاق 

کارشناس مسائل فرهنگی به تبیین عوامل درونی طلاق در خانواده‌ها پرداخت و ابراز داشت: یکی از این عوامل «عدم تفاهم طرفین» است؛ یعنی دو طرف قبل از ازدواج، اختلافات طبقاتی، مبنایی، مالی و غیره را درنظر نمی‌گیرند و متأسفانه این ازدواج به زودی به طلاق منجر می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات درونی طلاق در خانواده «ازدواج افراد برای حل مشکلات روحی، روانی و غیره» است؛ به بیان دیگر یک نفر برای حل مشکل روانی خود ازدواج می‌کند، اما غافل از اینکه ازدواج کردن نیز مشکلات خاص خود را داشته و باید با آرامش به مدیریت آنها پرداخت.

حجت‌الاسلام فروهر «عدم توجه به تفاوت‌های جنسیتی» را یکی دیگر از عوامل درونی طلاق خواند و بیان کرد:‌ هر یک از زن و مرد، ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارا هستند؛ در روایات ما آمده است که برخی ویژگی‌ها هستند که در زنان زینت است، اما در مرد‌ها خصلت بد شمرده می‌شود که از میان آن صفات می‌توان به تکبر اشاره کرد، چراکه سبب می‌شود، زن با این صفت، خود را از نامحرمان دور کرده و پایبند به زندگی خود کند.

دو عامل بیرونی طلاق

پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه «مشکلات اقتصادی» یکی از عوامل بیرونی طلاق در نهاد خانواده است، عنوان کرد: یکی از اساسی‌ترین عوامل جدایی زن و مرد این است که مرد توانایی مالی ندارد و هنگامی که فقر بر خانواده سایه می‌افکند هم سبب بروز مشکلاتی همچون طلاق می‌شود و هم زمینه‌ای فراهم می‌شود برای اینکه فرد برای به دست آوردن پول و خرج زندگی خود، دست به هر کاری بزند.

وی با تأکید بر اینکه «فضای مجازی» یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد جدایی میان زوجین است، اظهار داشت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، در این فضا فرصت‌ها و تهدیدها، توأمان هستند و باید انسان بسیار مراقب باشد تا از آسیب‌های آن که اکثراً متوجه خانواده است، در امان باشد.

چندخواهی و خیانت؛ ترفند دشمن برای فروپاشی بنیان گرم خانواده

حجت‌الاسلام فروهر با بیان اینکه فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای به صراحت در حال نشر افکار «چندخواهی»،‌ «خیانت» و غیره است، تصریح کرد: دشمنان در فیلم‌های خود فرهنگ غلط غربی را ترویج می کنند و در فضای مجازی آن فرهنگ را در دسترس عموم قرار می‌دهند.

علت ۶۸ درصد طلاق‌ها اعلام شد!

کارشناس مسائل فضای مجازی با اشاره به اینکه مؤسسه «Covenant Eyes» در آمریکا 68 درصد از آمار طلاق را ارتباط یکی از زوجین با جنس مخالف دیگر دانسته است، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند فضای مجازی یک لغزشگاه است؛ بنابراین ضرورت دارد خانواده‌ها بیشتر مراقب اینگونه مسائل باشند چراکه اینگونه رفتارها زیبنده جامعه اسلامی نیست.

وی در پایان یادآور شد: البته باید گفت که همه طلاق ها بر اثر روابط نامشروع و پنهانی یکی از زوجین نیست، بلکه گاهی یکی از طرفین وقت زیادی برای این مسائل صرف می‌کند و یا در این فضا به دیدن فیلم‌های غیراخلاقی می‌پردازد که هرکدام از این رفتارها پیامدهای خاص خود را دارد و به نوبه خود بنیان گرم خانواده را سرد می‌سازد./841/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات