۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۰۲۱۳۱
آیت‌الله هادوی تهرانی مطرح کرد؛

ماه رمضان فرصتی برای خودسازی و ملکوتی شدن

استاد اخلاق حوزه علمیه ماه رمضان را فرصتی برای خودسازی و ملکوتی شدن دانست و گفت: باید در این ماه رمضان کاری کنیم که تحول در ما ایجاد شود و رفتار و خلق‌وخوی ما تغییر کند.
هادوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه، پیش از ظهر امروز در مسجد مدرسه گلپایگانی قم، در تفسیر سوره اسراء اظهار داشت: پیامبری که به معراج رفت به تصریح قرآن بشری مانند سایر انسان‌ها بود و از جنس همه بندگان خداوند بود.

وی با بیان این که پیامبران(ص) الگوی زندگی بشر هستند؛ خاطرنشان کرد: انبیا(ص) نیامده‌اند که به ما بگویند این راه را بروید بلکه آمده‌اند به ما بگویند همین راهی که ما رفته‌ایم را بیایید، پیامبران(ص) پیش و بیش از دیگران به دعوت خود اعتقاد داشتند و اگر در داستان معراج خدا می‌گوید پیامبر(ص) به این منزلت رسید می‌خواهد بگوید ای انسان قدر خود را بدان و تو هم می‌توانی چنین جایگاهی داشته باشی.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان این که انسان می‌تواند به جایگاهی بالاتر از ملائکه الهی برسد، تصریح کرد: پیامبر از خود لیاقت نشان داده است و او را بردند به جایی که هیچ‌کس را نبرده‌اند؛ معراج صرفاً برای بیان عظمت پیامبر(ص) در قرآن ذکر نشده است بلکه برای این است که ظرفیت انسان را نشان دهد که تا چه جایگاهی می‌تواند برود.

وی ماه رمضان را فرصتی برای خودسازی و ملکوتی شدن دانست و گفت: ما باید در این ماه رمضان کار کنیم که تحول در ما ایجاد شود و رفتار و خلق‌وخوی ما تغییر کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند به حضرت موسی(ع) کتاب داد تا بنی‌اسرائیل را با آن هدایت کند، افزود: ماحصل تمام این آموزه‌ها این است که انسان غیر از خدا به کس دیگری دل نبندد و به کس دیگری تکیه نکند و تنها خدا است که از حقوق انسان صیانت می‌کند.

وی افزود: همه دین  و فلسفه بعثت تمام انبیا(ص) همین است که ما به این نتیجه برسیم که غیر از خدا کس دیگری در این عالم اثری ندارد و خدا از همه‌چیز بزرگ‌تر است و هر چیز زیبایی که در عالم است همه از آن خداست و اگر کسی به مقام توحید رسید در رفتار و گفتار و خلق‌وخوی او تأثیر می‌گذارد.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان این که برخی توانسته‌اند یک‌شبه این راه را بروند، گفت: داستان ایاز که خواست از دیوار مردم بالا برود و این آیه «الم یأن للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله» را شنید و با همین آیه هدایت شد و به مقام‌های بالایی رسید از جمله موارد استثنا است.

وی تصریح کرد: وقتی به یک مطلب توجه پیدا کردیم باید سعی کنیم همان وقت دنبالش را بگیریم و وقتی به علمی دست یافتیم باید آن را همان موقع عملی کنیم و این علم به تدریج تبدیل به خلق می‌شود و سپس تبدیل به اثری ماندگار در روح ما می‌شود و وقتی می‌میریم آن را با خود می‌بریم.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: انسانی که تمام عمرش بد اخلاق و خشن است همان درندگی را با خود می‌برد و انسانی که مانند چهار پایان همیشه به دنبال شهوت است همان خوی حیوانیت را با خود می‌برد و انسانی که سر دیگران کلاه می‌گذارد شیطان است و شیطان را با خود می‌برد.

وی یکی از نشانه‌های ایمان را شکر دانست و گفت: شکرگذاری با گفتن کافی نیست و آن چیزی که به قلب و باور تبدیل می‌شود ملاک است و باید نعمت‌های خدا را باور کنیم و همه‌چیز را از خدا بدانیم.

آیت‌الله هادوی تهرانی نعمت زندگی در شهر قم را از نعمت‌های بزرگ خدا دانست و گفت: این که مجاور حضرت معصومه(س) باشیم توفیق و نعمت بزرگی است و باید قدرش را دانست و باید سعی کنیم با این حرم ارتباط بر قرار کنیم و باید از این سنگ و چوب و آهن بگذریم و به حقیقت بزرگان نزدیک شویم./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات