۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۵۰۲۱۸۱
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

واقع گرایی به زندگی و تسلیم امر خدا بودن بهترین راه رفع غم است

حجت الاسلام مرویان حسینی گفت: اگر کسی خوب دنیا را بشناسد با امید اندکی خوشحال نمی شود و با یک سختی، ناامید نمی شود. خداوند آسایش و لذت را در یقین و رضا و حزن و اندوه را در تردید قرار داده است.
حجت الاسلام محمود مرویان حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در سلسله نشست های «مدیریت احساس در آموزه های اسلامی» در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به راهکارهای رفع غم و اندوه اشاره کرد و گفت: واقع گرایی نسبت به دنیا و توقع از زندگی دنیا در این زمینه بسیار مؤثر است.

وی افزود: به فرموده پیامبر(ص)، دنیا، دار غم است نه دار شادی و محل دشواری ها نه آسانی ها؛ بناراین اگر کسی خوب دنیا را بشناسد با امید اندکی خوشحال نمی شود و با یک سختی، ناامید نمی شود.

حجت الاسلام مرویان حسینی تصریح کرد: خداوند آسایش و لذت را در یقین و رضا و حزن و اندوه را در تردید قرار داده است؛ هر چه یقین انسان بیشتر باشد فکر و رفتارش استوار می شود و در امورات مختلف با اطمینان عمل می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: اینکه در آیات و روایات امده است اولیای الهی حزنشان کم است به معنای کمتر بودن مشکلات آنان نیست بلکه بدین معناست که نسبت به آینده و گذشته  غصه نمی خورند و در حال زندگی می کنند.

وی، ذکر خدا و اتکال به او را بهترین طردکننده غم ها و غصه ها و ناراحتی ها برشمرد و گفت: آموزه های اسلامی به ما تأکید می کند برای مسائل باارزش مانند رشد و توسعه دین، محرومیت و مظلومیت مستضعفان و دردمندان و ظلم به اهل بیت(ع) غم و غصه داشته باشیم.

آسیب های آرزوهای باطل و راه کنترل آن ها

حجت الاسلام مرویان حسینی، آرزوها را از دیگر هیجانات و احساسات انسان معرفی و تصریح کرد: اصولا انگیزه حرکت و تلاش انسان در زندگی دستیابی به آرزوهایش است و اگر انسان انتظار وضعیت بهتری را نداشت، زندگی تعطیل می شد بنابراین وجود آرزو از جلوه های رحمت خداوند است.

مدیرکل سابق تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر ظرفیت وفرصتی می تواند مایه شکست و تهدید هم باشد، افزود: از این رو آموزه های دینی ما را از آرزوهای پوچ و باطل برحذر می دارد؛ امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند آرزوهای پوچ اسباب سلطه شیطان، گمراه کنند و فریبنده است.

وی آرزوهای پوچ و باطل را باعث قدرت طلبی و زیاده خواهی، زایل کننده عقل و غفلت  آور و مایه حسرت و افسوس دانست و ادامه داد: هر بزه و نابهنجاری که تصور کنیم برای دستیابی به یک لذت و آرزو و وضعیت بهتر صورت می گیرد.

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به ارتباط میان آرزوها و اجل انسان گفت: ابتدا شیطان اجل را را از ذهن ما می برد و بعد آرزوهای باطل را حاکم می کند چرا که میان مرگ و آرزوهای پوچ رابطه عکس وجود دارد؛ اگر کسی خود را هر لحظه در معرض اجل و پایان مهلت زندگی ببیند، به خود اجازه هر کاری یا آرزویی را نمی دهد.

وی اظهار کرد: انسانی که با مرگ کم و بیش مواجهه داشته باشد، فرصت شناس می شود و از حال حاضرش به درستی بهره برداری می کند. در روایات آمده است اجل، آرزوهای پوچ را رسوا می کند و انگیزه و تربیت صحیح می آورد به همین دلیل اهل بیت(ع) و بزرگان به زیارت اهل قبور یا شرکت در تشیع جنازه توصیه کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید براینکه ترک آرزوهای باطل، انسان را بیدار و راضی به وضعیت موجود می کند، یادآور شد: از سوی دیگر در آموزه های دینی به آرمانخواهی در راه خدا و ارزش ها توصیه شده و این آرمانگرایی است که انسان را بلندهمت و پرتلاش می کند./۲۰۲/۹۳۰/ب۱

ارسال نظرات