۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۵۰۲۱۸۵
آیت الله اشرفی شاهرودی:

مدیریت نکردن زبان می تواند انسان مؤمن را به فاسق تبدیل کند

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: انسان باید زبان خود را کنترل کند و اگر چنین نکند، همین زبان می تواند او را از درجه مؤمن بودن به فاسق بودن بکشاند.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی ظهر امروز در پنجمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر روزانه قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان با محوریت سوره مبارکه «نور» در شبستان میلانی مسجد گوهرشاد برگزار می شود، با اشاره به هشدار این سوره مبارکه نسبت به سرنوشت کسانی که به مؤمنان تهمت می زنند، اظهار کرد: یکی از خسارات زبان انسان مقوله تهمت زدن و نسبت دادن سخنی به کسی است که مستحق آن سخن نیست.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به نکات تفسیری سومین آیه از سوره مبارکه نور، گفت: تهمت زدن و ناسزا گفتن به مسلمانان، ایمان را همچون نمکی که در آب ذوب می شود، نابود می کند و اگر شخصی به مسلمانی نسبت ناروای زنا زادگی بدهد و نتواند 4 شاهد برای ادعای خود بیاورد، مجازات این شخص افزون بر 80 صربه تازیانه، این است که دیگر در هیچ محکمه ای شهادت این شخص به حساب نمی آید.

وی با بیان این که در ادبیات قرآن کریم، واژه«فاسق» در مقابل «مؤمن» مطرح شده است، خاطرنشان کرد: این دو مفهوم قابل جمع با یکدیگر نیستند. یکی از مجازات های کسی که به انسان پاکدامنی نسبت زنازادگی بدهد، این است که آن شخص فاسق شده و دیگر نزد خداوند به عنوان یک مؤمن حساب نخواهد شد. پس انسان باید زبان خود را کنترل کند و اگر چنین نکند، همین زبان می تواند او را از درجه مؤمن بودن به فاسق بودن بکشاند.

آیت الله اشرفی شاهرودی ضمن تأکید بر لزوم همت مؤمنان به کنترل زبان از بیان ناسزا، افزود: در تعالیم دینی ما آمده است که اگر امام جماعتی دهانش به ناسزا باز شود دیگر از او سلب عدالت می شود؛ مگر این که توبه و استغفار کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: در جنگ صفین که امیرمؤمنان(ع) در حال قدم زدن میان لشکریان خود بودند، ناگهان با صدای ناسزایی علیه معاویه رو به رو شدند و افزون بر اعتراض به این رفتار، فرمودند «شما باید برای هدایت آن ها دعا کنید.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: همین زبانی که می تواند ناسزا و تهمت بزند، در رعایت احترام و ادب می تواند به گونه ای مدیریت شود که همانطور که پیامبر اکرم(ص) توصیه کردند، در جواب سلام دیگران کامل ترین سلام را جواب بدهد تا نهایت احترام را انجام داده باشد./۲۰۲/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات