۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۵۰۲۲۴۷
سیری در سیره علمای بلاد(۶)؛

آیت‌الله ایمانی، مردی از سرزمین سلمان فارسی

آیت‌الله اسدالله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس بزرگ مردی از سرزمین سلمان فارسی، کسی است که در طول حیات خود خدمات بسیاری را به مردم کازرون، بوشهر و فارس ارائه داده است.
آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان فارس، استان فارس در طول تاریخ شیعه همواره مهد پرورش و درخشش علمای بزرگ و صاحب نظر در همه رشته های علمی بوده است، گواه این سابقه طولانی و درخشان حضور افرادی سرآمد و ارزشمند در همه اعصار است.

آشنایی نسل جوان به ویژه طلاب جوانی که تازه در این راه پا گذاشته اند با زندگی و سیره شخصیتی علما و بزرگان دینی به آنان انگیزه می‌دهد با تلاش و همت مضاعف در این راه گام بردارند.

در این راستا اقدام به معرفی علما و بزرگان دینی استان فارس کرده‌ایم.

آیت‌الله ایمانی

آیت‌الله اسدالله ایمانی در سال 1326 شمسی در شهرستان كازرون و در خانواده ای متدین به دنیا آمد. خانواده وی یکی از خاندان سرشناس کازرون بودند به طوری که جد وی كربلایی اسدالله به حدی از ایمان و معرفت رسیده بود كه به كربلایی مقدس مشهور شده بود. پدر وی شیخ محمد صادق ایمانی نیز از چهره های معروف مذهبی در شهرستان کازرون بوده است.

تحصیلات

آیت‌الله ایمانی دوران دبستان و همچنین سه سال اول دروس مقدمات حوزوی را در کازرون گذراند و سپس در سال 1341 چند ماه بعد از رحلت حضرت آیت‌الله بروجردی(ره) راهی قم شد.

 وی دروس لمعه، قوانین، رسایل، مكاسب، كفایه الاصول و منظومه را نزد حضرات آیات: محمد تقی ستوده، صلواتی، شب زنده دار، محمد فاضل لنكرانی(ره)، مكارم شیرازی، سبحانی، اعتمادی و سید محمد باقر سلطانی طباطبائی(ره) فرا گرفت.

وی همچنین  دو دوره خارج اصول و همزمان فقه را نزد اساتیدی چون: حضرت آیت‌الله سید محمد محقق داماد(ره)، حضرت آیت‌الله میرزا هاشم آملی(ره)، حضرت آیت‌الله سید محمد رضا گلپایگانی(ره) و همچنین حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی مدظله سپری كرد و به درجه اجتهاد نایل آمد.

حیات سیاسی

آیت‌الله ایمانی در اوایل حضور خود در قم به مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی پرداخت و از سال 1342 برای تثبیت و گسترش مرجعیت امام خیمنی(ره) تلاش های بسیاری کرد به طوری كه ممنوع المنبر شد. وی زمانی که اقدام به برگزاری مجلس ختم شهید آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی(ره) در شهرستان كرده بود دستگیر شد.

او پیش از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی مجموعه فرهنگی و خدماتی حضرت قائم عجل الله فرجه را تحت نام صندوق های قرض الحسنه، خیریه و كتابخانه راه اندازی کرد و در ایام تبلیغی و تابستان ضمن شركت در جلسات مختلف به تقویت حركتهای فرهنگی و مذهبی می پرداخت كه با اعزام طلاب و مبلغان در سطح روستاهای شهرستان كازرون و شهرهای اطراف زمینه همگامی روستاییان با حركت های انقلاب اسلامی را فراهم می کرد.

در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی نیز توجه ویژه ای به خانواده های شهدا و مجروحان داشت و همچنین كسانی كه به دلایل مختلف مورد ظلم و ستم و زندان رژیم پهلوی قرار گرفته بودند.

از دیگر اقدامات آیت‌الله ایمانی این بود که زمینه تاراج سلاح از پادگان ها و حیف و میل بیت المال را از بین برد و تقریبا نخستین شهری بود كه نهادهای نظامی و انتظامی در آن مستقر و وظایف قانونی خود را در روزهای اولیه انقلاب اسلامی انجام دادند.

مسؤولیت ها و خدمات

آیت‌الله ایمانی در طول زندگی خود مسؤولیت های مختلفی داشته و خدمات ارزنده ای نیز انجام داده است که برخی از آنها عبارتند از:

نماینده امام خمینی و امام جمعه کازرون با حکم خمینی از مهرماه سال ۱۳۵۸ الی ۱۳۷۹

اولین نماینده روحانی و نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری طی چهار دوره متوالی

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر از سال ۱۳۸۰

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن استانهای فارس و بوشهر

مؤسس حوزه علمیه شهرستان کازرون

احیای مدرسه علمیه صالحیه کازرون

احیای مدرسه امام خمینی بوشهر

تأسیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور، تربیت دبیر (دانشگاه سلمان فارسی کنونی) در شهرستان کازرون

احداث زایشگاه و بیمارستان زنان فاطمیه در کازرون در قالب سی تختخواب

احداث مصلای جمعه کازرون

تجدید بنای مسجد آهنگران یا صاحب الزمان کازرون

احداث یک باب مدرسه راهنمایی و واگذاری به آموزش و پرورش

اعزام مبلغ به روستاهای شهرستان کازرون و بوشهر و شهرها و روستاهای مجاور قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن

پیگیری و احیای جاده ارتباطی شیراز -بوشهر از محور كازرون

تأسیس موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره)

اداره دو مرکز تخصصی "کلام اسلامی" و "تبلیغ اسلامی" با همکاری آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب

برپایی یادواره علمی علامه طباطبایی(ره) به مدت ده سال در شهرستان كازرون جهت رشد فرهنگی منطقه

تألیفات

همكاری و شركت در تنظیم و تدوین تفسیر نمونه

نگارش و تدوین تقریرات درس خارج حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی

رساله ای در خمس

رساله ای در ارث

رساله ای در تقیه

رساله ای در امر به معروف

انتصاب به امامت جمعه شیراز

پس از استعفای "آیت‌الله حائری شیرازی" از سمت امامت جمعه شیراز به علت تدریس علوم انسانی در حوزه علمیه قم، در تاریخ 24 بهمن سال 1387 آیت‌الله اسدالله ایمانی به سمت امامت جمعه شیراز منصوب شد و تاکنون در همین سمت مشغول ارائه خدمت است.

حکم انتصاب آیت‌الله ایمانی از سوی رهبر معظم انقلاب

 بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب مستطاب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ اسدالله ایمانی دامت افاضاته اکنون که جنـاب حجـت الاســلام والمسلمین آقای حاج شیخ محی‌الدین حائری پس از سال‌ها حضور پر ثمر در جایگاه امامت جمعه شیراز، اصرار بر کناره‌گیری از آن نموده‌اند، با قدردانی از خدمات آن عالم فرزانه، جنابعالی را که به حمدالله آراسته به زیور علم و عمل و برخوردار از فکر روشن و زبان گویا می‌باشید، به امامت جمعه شیراز و نمایندگی در استان فارس منصوب می‌کنم. شهر شیراز در شمار نگین‌های درخشان این سرزمین پر افتخار است. مردم عزیز آن سامان همواره در گذشته و حال، با دین و دانش و هنر و اخلاق شناخته شده و به میزبانی و ارادت به امامزادگان اهل بیت علیهم السلام سرافراز و سربلند بوده‌اند و در دوران سی ساله نیز از همه آزمون‌های دشوار و پرتلاش، با افتخار و موّفقیّت عبور کرده‌اند. امید است حضور جنابعالی در پایگاه بلند امامت جمعه آن شهر محبوب، بر توفیقات آن مردم عزیز و اعتلای معنوی آنان بیفزاید./201/919/ب1

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته سید علی خامنه‌ای

ارسال نظرات