۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۵۰۲۲۵۹
به مناسبت سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی؛

همایش هنر از دیدگاه امام خمینی در ارومیه برگزار شد

همایش هنر از دیدگاه امام خمینی(ره) به همت اداره کل تبلیغات اسلامی و حوزه هنری آذربایجان غربی به مناسبت سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در ارومیه برگزار شد.
همایش هنر از دیدگاه امام خمینی (ره) در ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام محمد دادش‌زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی چهارشنبه شب در همایش هنر از دیدگاه امام خمینی(ره) که با حضور هنرمندان، شاعران و نویسندگان استان در تالار مهدیه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی(ره) با دستان خالی و تکیه بر خدا و مردم، انقلابی را تشکیل داد که بعدها دیگران با تکیه بر این انقلاب و الگو گرفتن از آن بیداری اسلامی را در دنیا به راه انداختند.

وی افزود: زمان شکل‌گیری انقلاب تنها به دروان پهلوی برنمی‌گردد بلکه قبل‌تر از آن علمایی مانند سیدجمال اسدآبادی، شیخ فضل‌الله نوری، آیت‌الله بهبهانی و علمای دیگری که با فتواهای خود در برابر استکبار ایستاده و زمینه مشروطه‌خواهی مردم را فراهم کردند، همگی در تقویت روحیه استکبارستیزی مردم ایران و فراهم کردن شرایط انقلاب مؤثر بودند.

حجت‌الاسلام داداش‌زاده ادامه داد: بعد از آنکه آیت‌الله بروجردی و شیخ شلتوت ندای وحدت مستضعفین را در دنیا سر دادند بسیاری سعی کردند تا همه مستضعفین جهان را در زیر یک پرچم متحد کرده و در برابر ظالمان و مستکبران جهان بایستند که در این میان امام خمینی(ره) با کمک مردم ایران انقلابی را تشکیل داد که پیشتاز همه این جریان‌ها است.

وی با اشاره به جایگاه علما در موفقیت‌های دینی، خاطرنشان کرد: موفقیت دینی مدیون فداکاری و ایثار علما و حمایت مردم از این علما بوده است؛ علما در بین مردم جایگاه و نفوذ ویژه‌ای دارند که نمونه عملی آن فتوای میرزای شیرازی مبنی بر تحریم تنباکو است که مردم با این فتوا قلیان‌ها را شکستند.

حجت‌الاسلام داداش‌زاده با اشاره به مشارکت تقریبا ۷۰ درصدی مردم در انتخابات، گفت: شرکت مردم در انتخابات در کنار نشان دادن حکومت مردم‌سالاری دینی، هم‌چنین موجب سرافرازی ایران در دنیا شد و همه باید بر خود ببالیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که نظام آن به دست امام خمینی‌(ره) بنا شده و رهبری آن با امام خامنه‌ای(ره) است که با مدیریت الهی خود همه هجمه‌های داخلی و خارجی علیه ایران را خنثی می‌کند.

هنر در مسیر معنویت و عدالت مورد قبول امام خمینی بود

علی نعلبندی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی نیز در این همایش، گفت: شعر امام خمینی(ره) از سیر و سلوک ایشان نشات می‌گیرد که به صورت شعر خود را بروز می‌دهد و درواقع شعر علمایی مانند ایشان که شعری عرفانی و برگرفته از ذوق و انقلاب درونی و آسمانی آنان است فضیلت شعر محسوب می‌شود.

نعلبندی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد خطاطی امام خمینی(ره)، عنوان کرد: این خطاطی‌ها علاوه بر زیبایی‌شناسی نکاتی را از دوران زندگی ایشان نشان می‌دهد مبنی بر اینکه در آن زمان طلبه‌ها قبل از یادگیری خواندن باید خطاطی یاد گرفته و عده‌ای از آنان نیز معلم خطاطی داشته‌اند و درواقع امام خمینی(ره) مصداق بارز کسانی هستند که جمله "حسن‌الخط نصف‌العلم" در مورد ایشان صدق می‌کند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در دوره‌ای زندگی می‌کردند که در آن دوره علمای بزرگی چون آیت‌الله مرعشی، گلپایگانی و شاعرانی چون شهریار و نیمایوشیج می‌زیسته که هر کدام برای خود شخصیتی بزرگ بودند و هم‌چنین زمانی که بوستان و گلستان پایه اصلی دروس طلبه‌ها بوده و همه این موارد در تقویت ذوق شعری امام خمینی(ره) تأثیرگذار بود.

نعلبندی با بیان اینکه تشکیل حکومت بدون رسانه امکان‌پذیز نیست، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در زمانی که عده‌ای با تلویزیون مشکل داشتند با آینده‌نگری خود فرمودند ما با سینما و تلویزیون مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم.

وی با بیان اینکه دیدگاه امام خمینی(ره) در ارتباط با هنر در دو محور قابل توضیح است، تصریح کرد: از نظر امام خمینی(ره) هنری قابل قبول است که در راستای تکامل و رشد معنوی فردی و جمعی انسان‌ها و در مسیر عدالت باشد.

نعلبندی با اشاره به وجود شخصیت‌هایی مثل دکتر چمران، شهید مطهری، بهشتی، جلال آل احمد، مصطفی خمینی و ... در زمان حیات امام خمینی(ره)، گفت: همه این افراد با وجود جایگاه علمی و هنری که در بین مردم داشتند ولی همگی در مغناطیس جاذبه شخصیت امام خمینی(ره) جذب شده و شیفته ایشان بودند.

گفتنی است، در این مراسم تعدای از شاعران سروده‌های خود در مورد امام خمینی(ره) را برای حاضران خواندند و در پایان این مراسم از هنرمندان محمدتقی آقازاده، غلام‌علی کریمی، مجتبی پناهی، علی نشانی، بهرام اسدی، مهدی محمد قلی‌زاد، حاتم قرقچی، امین گنج‌پرور، اتابک تیموری، مصطفی قلی‌زاده علیار و سعید سلیمان‌پور با اهدای جوایزی تقدیر و قدردانی شد./936/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات