۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۴
کد خبر: ۵۰۲۴۵۹

توصیه های آیت الله اراکی به روحانیان و مبلغان

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین موعظه را یکی از بهترین روش های اصلاح و تربیت جامعه دانست و بر لزوم گسترش وعظ ارشادی از سوی مبلغان و حوزه های علمیه تأکید کرد.
سخنرانی آیت الله محسن اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گردهمایی ائمه جمعه و جماعات استان قم از سوی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز در سالن اجتماعت جامعه مدرسین برگزار شد.

آیت الله محسن اراکی عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این همایش با بیان اینکه علما و روحانیان وارثان علم انبیاء هستند، اظهار داشت: در ایام مبارک ماه رمضان به نظر می رسد یکی از اساسی ترین مقوله های گفتمان اهل علم که در این عصر مورد نیاز همه ما است گفتمان وعظی در مأموریت های تبلیغی و ارشادی است.

تأکید فراوان دین بر موعظه

وی افزود: یکی از مطالبی که باید برای آن تأسف خورد کم شدن همین مسأله است، چراکه موعظه یکی از مهمترین روش های اصلاح و تربیت جامعه به وسیله انبیاء الهی بوده است و همیشه در دین ما به بیان وعظی تأکید می شده و این راهم باید بگوییم که از امتیازات و افتخارات شیعه این است که هیچ ملت و مذهبی برخوردار از ذخائر عظیم بیان وعظی مثل ما نیست.

آیت الله اراکی با تأکید بر اینکه قرآن کریم بهترین منبع وعظ به شمار می رود، ابراز کرد: خداوند قرآن را بیان و هدایت و موعظه می داند و مأموریت اصلی موعظه و نقش اصلی که ایفا می کند یادآوری است و بین علمای ما معمول بوده است که به صورت هفتگی مجلس روضه داشتند و همان جلسه، مجلس وعظ بود و آنها حضرت سید الشهدا را وسیله موعظه قرار می دادند.  

وی عنوان داشت: اصلا یکی از مهمترین نتایجی که بر ذکر سید الشهدا بار می شود کنار زدن پرده ها و آماده کردن دل برای شنیدن موعظه ها است و البته موعظه کردن به معنای بیرون آوردن انسان ها از فراموشی است، چراکه یکی از مهمترین مشکلاتی که  با آن دست و پنجه نرم می کنیم نسیان است، همان چیزی که عزم ها را سست می کند و انسان را از طی طریق باز می دارد.

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روحانیان باید بیان وعظی را سرلوحه کار خود قرار دهند، عنوان کرد: ما هم خودمان به موعظه نیاز داریم و هم مردم جامعه ما تشنه تذکر هستند و مهمترین وجه ممیز بین سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی غربی و الحادی و مادی گرایانه یاد و فراموشی است.

مبنای زندگی مادی فراموشی و غفلت است

وی ادامه داد: مبنای زندگی الهی ذکر و مبنای زندگی مادی گرایانه فراموشی و غفلت و زندگی حیوانی است؛ تمام آنچه در تمدن غربی برای زندگی بشر تهیه و طراحی شده در راستای بستن راه دیدن و شنیدن است همچنانکه در روز قیامت جهنمی ها می گویند اگر ما می دیدیم ومی شنیدیم امروز از اصحاب دوزخ نبودیم.

آیت الله اراکی تصریح کرد: البته باید بدانیم گوش و چشم کسی کار می کند که دل شنوا و بینا داشته باشد و اصلا ماه رمضان برای همین منظور فصل عجیبی است چراکه هم روزه دارید هم ادعیه پر مضمونی در ماه رمضان وارده شده که ما باید مردم را به آن تشویق کنیم؛ اگر تنها در ماه همین ادعیه را شرح و توضیح بدهیم بخش عظیمی از مسؤولیت خودمان را انجام داده ایم.

وی عنوان کرد: دعای ابوحمزه، افتتاح و دعاهای روزها و شب های ماه مبارک رمضان حاوی مضامین بسیار عجیب و عالی است و آیات قرآن نیز در مورد ماه رمضان همین گونه است؛ ماه رمضان ماه طلب و احساس نیاز به خدا و متوجه شدن به کمبودها و عقب ماندگی ها است و اینکه بدانیم در کجا قرار داریم و به کجا می خواهیم برویم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه باید درهای مناجات ابتدا به روی خود روحانی باز شود، تصریح کرد: ما به خلوت و مناجات با خدا بسیار نیاز داریم و وقتی امروز این قدر رواج غفلت را می بینیم باید ابتدا به خودمان نگاه کنیم و بنشینیم و برحال خودمان گریه کنیم؛ ما باید خودمان را در آیینه مردم ببینیم و ضعف هایی که درون مردم می بینیم به خودمان برگردانیم.

وی ابراز داشت: یکی از بزرگان می گفت که هرگاه من در مردم نقص و عیبی می بینم خودم را مقصر می دانم، چراکه این روش قرآن کریم است که می فرماید در روز قیامت که خداوند پیامبران را جمع می کند به حضرت عیسی می فرماید چرا پیروان تو گفتند خدا سه تا است که حضرت عیسی(ع) می فرماید من هیچگاه حرفی نزدم جز آن چیزی که تو به من امر کردی.

روحانی و مبلغ باید بتواند پاسخگوی وضعیت جامعه باشد

آیت الله اراکی با بیان اینکه روحانی هم باید بتواند پاسخ حضرت عیسی را در روز قیامت بدهد، تأکید کرد: پست روحانیت و تبلیغ و ارشاد مردم نشستن در جایگاه انبیاء است و همان سؤال هایی که از آنها می شود از ما نیز خواهد شد و البته این را نمی خواهیم بگوییم وضع جامعه ما خیلی بد است بلکه می خواهیم مسؤولیت خودمان را بیان کنم.

وی افزود: ما در برابر نقطه ضعفی که در مردم وجود دارد مسؤولیم و باید پاسخگو باشیم و راه کار این مسأله هم این است که باید پیام پیامبران را به درستی به مردم منتقل کنیم و دوم آنکه در این راه از هرتلاشی که می توانیم دریغ نورزیم و باید روز و شبمان را برای انجام این وظیفه خطیر خرج کنیم، چون امروز در برابر دشمنی مجهز قرار داریم و این چنین بسیج نیروها و تجهیزات پیشرفته از سوی دشمن در گذشته نبوده است.

استاد درس خارج حوزه با اشاره به اینکه امروز دشمن در خانه و زندگی ما هم نفوذ کرده است، ابراز داشت: این دستور اهل بیت(ع) که مردم را به سوی خداوند با رفتار و گفتار دعوت کنید و این را هم بدانیم این گفته که ما هرچه خودمان را مثل مردم کنیم موفق تر هستیم غلط است بلکه ما باید خودمان را مثل انبیاء الهی کنیم و مردم را به خودمان نزدیک کنیم.

لزوم حفظ سنگینی و وقار روحانی

وی با بیان اینکه ما باید به قدر عقول مردم با آنها صحبت کنیم، خاطرنشان کرد: ولی این درست نیست که روحانی با ادبیات زشت و عامه پسند با مردم صحبت کند یا وارد مقوله های دنیایی بشود در حالی که حضور روحانی در یک مجلس باید موجب ذکر خدا و یا مطالب مفید باشد.

آیت الله اراکی گفت: بیان وعظی در بین ما مبلغان کمرنگ شده است و خود یک رشته مهم و اساسی است که باید به صورت تخصصی در حوزه تدریس شود؛ شما به خاطر بیاورید مرحوم آیت الله مشکینی چگونه مردم را وعظ می کردند و یا مرحوم آیت الله مدنی وقتی شب ها بعد از افطار موعظه می کرد چه مقدار تأثیر گذار بود و امروز هم در حوزه این گونه افراد هستند که باید از محضر آنها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه وعظ ارشادی، داستانی، ترغیبی و ترهیبی از انواع موعظه به شمار می رود، ابراز داشت: وعظ ارشادی آن است که مردم را با مرگ و گذر زمان و قیامت آشنا کنیم که البته تمدن غربی شیوه گفتمانی فراموشی مرگ است که درست در نقطه مقابل شیوه اسلامی قرار دارد.

قرآن، مسجد و اهل بیت در روز قیامت شاکی می شوند

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خیلی شرم آور است که نخستین شاکی ما در روز قیامت پیامبر و امیرمؤمنان باشند، چراکه روایت داریم در روز قیامت سه دسته شاکی هستند که به نیابت از همه مظلومان تاریخ تظلم خواهی می کنند کتاب خدا، مسجد و اهل بیت(ع)؛ کتاب خدا شکایت می کند که این مردم مرا پاره پاره کردند به این معنا که به همه دستورات من عمل نکردند و مسجد می گوید من را تعطیل گذاشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) هم با زبان خود از ظلمی که بر آنها وارد شده است سخن می گویند و از روایت استفاده می شود که این شکایت را پیامبر به عهده می گیرد و خدا هم پیامبرش را کنار می زند و می گوید من شاکی و قاضی خواهم بود./1330/ 201/ص

ارسال نظرات