۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۵۰۲۵۲۲

تخریب محله «المسوّره» عوامیه نقض حقوق بشر است

سازمان ملل متحد تخریب محله قدیمی المسوّره شهر شیعه نشین العوامیه عربستان را محکوم کرد و آن را نقض حقوق بشر دانست.
محله شیعه نشین «المسوّره» در شهر العوامیه

به گزارش خبرگزاری رسا، محله المسوّره در شهر العوامیه در استان شیعه نشین القطیف در شرق عربستان شاهد تنش امنیتی و درگیری بین نیروهای امنیتی و تحصن کنندگان در این محله قدیمی است که در برابر تخریب این محله مقاومت می کنند.

مسؤولان سعودی در حال تخریب این محله قدیمی است که بخشی از میراث فرهنگی به شمار می رود.

سازمان ملل متحد از مسؤولان سعودی خواسته است تا فوری عملیات تخریب محله المسوّره را متوقف و به زیان دیدگان غرامت پرداخت کند اما این درخواست گوش شنوایی در بین مسؤولان سعودی نیافته است.

در بیانیه کمیسون عالی حقوق بشر سازمان ملل آمده است: اقدامات مسؤولان سعودی در محله المسوّره نقض حقوق بشر به شمار می رود.

این کمیسیون از مسؤولان سعودی خواست تا "عملیات جاری تخریب در محله 400 ساله المسوّره در شهر العوامیه را فوری متوقف کنند".

بیانیه کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود: تیم کارشناسان سازمان ملل تاکید می کند که با وجود تلاش های متعدد ما برای ابراز نگرانی خود و تلاش دائم برای دریافت هرگونه تفسیری از دولت سعودی درخصوص انهدام برنامه ریزی شده محله المسوّره، به نظر می رسد که بلدوزرها و سایر ماشین آلات با حمایت نیروهای نظامی مسلح تخریب ساختمانها و خانه های این محله تاریخی و اماکن دیگری در العوامیه را در 10 ماه مه گذشته آغاز کردند که شماری کشته و زخمی برجای گذاشت و خسارتهایی به محل های اقامت غیرنظامیان وارد کرد.

کریمه بنون مسؤول بخش حقوق فرهنگی کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: ساختانهای تاریخی این محله به خاطر وقوع آتش سوزی در آنها و استفاده ارتش از انواع سلاح و مهمات به قدری آسیب دیده است که نمی توان آنها را ترمیم کرد. این امر باعث فرار مردم از خانه هایشان برای نجات جان خود شده است.

شیعیان در عربستان همواره تحت ظلم و تبعیض و بی عدالتی رژیم سعودی قرار داشته اند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات