۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۵۰۲۷۹۵

۴ تدبیر در تربیت جنسی کودکان

از ویژگی­‌های دیدگاه اسلام این است که علاوه بر سلامت جنسی؛ به عفت جنسی نیز می‌اندیشد و تدابیری را برای آن پیشنهاد می دهد.
تربیت جنسی کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غریزه جنسی کودک از 6 یا 7 سالگی بیدار می‌شود؛ از این رو، برای جلوگیری از انحرافات احتمالی و تربیت صحیح جنسی باید پیشگیری‌های را در نظر گرفت.  از ویژگی­های دیدگاه اسلام این است که علاوه بر سلامت جنسی؛ به عفت جنسی نیز می‌اندیشد و تدابیری را برای آن پیشنهاد می دهد.

تدابیر لازم برای عفت جنسی

1- پنهان بودن روابط زناشویی والدین

آگاهی فرزندان از روابط زناشویی والدین از عوامل بسیار اثرگذار در انحراف جنسی است.  از دیدگاه احادیث، این عامل، اثر انکارناپذیری دارد و برای جلوگیری از آن دو راهکار اندیشیده شده است: اجازه گرفتن کودک  برای ورود به خلوت  والدین و دیگر، انجام روابط زناشویی در خارج از محل حضور کودک.

پیامبر(ص) فرمود: «سوگند به کسی که جانم به دست اوست، اگر کسی با همسرش درآمیزد و در اتاق کودکی بیدار باشد که آنان را بیند و سخن گفتن و صدای نفس آنان را بشنود؛ او هرگز رستگار نمی‌شود؛ اگر پسر باشد، مردی زناکار و اگر دختر باشد، زنی زناکار می‌شود.»(الکافی،ج5،ص500)

2ـ پوشاندن عورت کودکان

اگر کودک عورت دیگران را ببیند و یا دیگران،  عورت وی را ببینند،  زشتی  این کار برای کودک  از میان می‌رود  و باعث بی‌پروایی وی می‌شود  و هرزگی را در او نهایدینه می‌کند؛ از این رو،  پیامبر اکرم(ص) آن را روا نمی‌شمرد و از نهی کرده، فرمود: «برای پدر و مادر روا نیست که به شرمگاه فرزند بنگرند و برای فرزند روا نیست که به شرمگاه پدر و مارد نگاه کند.» (الکافی،ج6، ص503)

روایت شده است که ایشان  در میان جمعی، کودکی را دیدند که عورتش پیدا بود؛ پس فرمودند: «عورتش را بپوشاند؛ زیرا حرمت عورت کودک همانند  عورت بزرگسال است...» (الجامع الصغیر،ج2، ص200)

3 ـ نامحرم و نبوسیدن کودک دختر

ارتباط بوسه‌ای نامحرم با کودک در روح او نقش می‌بندد و در آینده، روابط با نامحرم را برای تسهیل و حفظ عفاف را با مشکل روبرو می‌سازد؛  به این دلیل، نامحرمان به نبوسیدن کودکان توصیه شده‌اند.

رسول خدا در این باره می‌فرماید: مرد، دختر را چون شش ساله شد، نبوسد و زن نیز پسر را چون از هفت سالگی گذشت، نبوسد. (من لا یحضر الفقیه،ج3، ص437)

4 ـ جداسازی بستر کودکان

یکی بودن بستر کودکانی که به سن تمیز رسیدند؛  ممکن است به تحریک زود هنگام و بلوغ زودرس آنها بینجامد.  از راهکارهای مهم  برا ی جلوگیری از این آسیب، جداسازی بستر کودکان از یکدیگر است؛ تدبیری که رسول خدا از آن سخن گفته و به مسلمانان توصیه فرموده است که هرگاه کودکنتان به هفت سالگی رسیدند، بسترهایشان را جدا کنید.(کنز العمال، ج 16، ص 441)/۹۹۸/ت۳۰۳

منبع: فرهنگ‌نامه سیره پیامبر اعظم(ص)، مدخل تربیت کودک؛ پژوهشکده باقر العلوم(ع)

ارسال نظرات