۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۰۲۹۵۰
حجت الاسلام والمسلمین نظری نفرد:

دشمنان با شبهه‌پراکنی می‌خواهند اعتقادات را تضعیف کنند

استاد اخلاق حوزه شبهه افکنی را اساسی ترین راهبرد دشمن برای تضعیف اعتقادات مردم خواند و گفت: تبلیغاتی که علیه اسلام می شود، هیچگاه علیه یهود و مسیحیت نشده و نمی شود.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به اینکه اعتقاد به معاد از جمله اصولی است که به زندگی انسان معنا و مفهوم می بخشد، گفت: اعتقاد به معاد، انسان را وادار به انجام عمل صالح کرده و همواره سعی دارد تا انسان را نسبت به اوامر الهی فرمانبردار کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروزه دشمنان اسلام همواره سعی می کنند تا اعتقادات مردم به ویژه جوانان را ضعیف کنند، اظهار داشت: با اندکی توجه در می یابیم، تبلیغاتی که علیه اسلام می شود، هیچگاه علیه یهود و مسیحیت نشده و نمی شود؛ به این دلیل که به تعبیر قرآن، اسلام، دینِ «قیِّم» است و با برهان، همه ادعاهایش را پاسخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه های دشمن برای ضعیف سازی اعتقادات مردم، «شبهه افکنی» است، عنوان کرد: در برخی از کانال های تلگرامی مشاهده کردیم که جوانی گفته است «در خانه می بینم که پدر و مادرم نماز خوانده و روزه می گیرند و این برایشان یک عادت شده است و من نمی خواهم این کارها را انجام دهم و این برایم یک عادت شود»؛ در پاسخ به این جوان باید گفت که اگر ما نماز را در پنج نوبت هر روز به جا می آوریم و هر ساله روزه می گیریم، دلیلش این است که ما به یک اصول و ارزش هایی پایبندیم که بخاطر آنها این اعمال را انجام می دهیم و این اعمال از روی عادت نبوده و نیست.

حجت الاسلام نظری منفرد به آیه «وَ إِذا قِیلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَیْبَ فِیها قُلْتُمْ ما نَدْرِی مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُّ إِلَّا ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَیْقِنِینَ» اشاره کرد و بیان داشت: یکی از شبهاتی که منکران معاد مطرح می کنند، این است که می گویند «چون ما چیزی از معاد نمی دانیم، پس معادی وجود ندارد، چراکه اگر بود ما نسبت به آن علم داشتیم».

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در پاسخ به شبهه یاد شده باید گفت اگر انسان به چیزی علم نداشته باشد که دلیل بر عدم وجود آن چیز نمی شود؛ بسیاری از پدیده ها موجود است، اما انسان علم به آن ندارد، همانند اینکه در سالیان پیشین می گفتیم روزی تکنولوژی آنقدر پیشرفت می کند که انسان به وسیله یک گوشی کوچک می تواند به آن طرف دنیا تماس گرفته و تصویر آن ها را ببیند.

وی ادامه داد: در کتب ابن سینا هم بر این قاعده تأکید شده که انسان چیزی را که می شنود نباید انکار کند، چون امکان وقوع آن هست و نباید چشم خود را بر روی حقایق ببندیم، صرفاً بدین جهت که نسبت به آن علم و آگاهی نداریم؛ بنابراین این شبهه بی اساس بوده و اصل اعتقاد به معاد را خدشه دارد نخواهد کرد.

حجت الاسلام نظری منفرد در پایان یادآور شد: با تدبر در آیات قرآن می بینیم که انبیای الهی با همه حکمت و براهین قاطع خود، مورد انکار افراد کافر قرار گرفته اند و این صرفاً نشانگر عناد منکران است که نمی خواهند حق را تصدیق کنند، نه این که دلایل کافی ارائه نشده، یا دلایل منکران همگی رد نشده است./۸۴۱/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات