۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۵۰۲۹۹۵
آیت الله فقیهی تبیین کرد؛

علت محبوبیت امام خمینی در بین مردم

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که اگر روحانیت به چیزی که می گویند عمل نکند مردم هم عمل نخواهند کرد، گفت: این که مردم از درس اخلاق امام لذت می برند به خاطر تلبس ایشان به اخلاق بود.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در درس تفسیر سوره بقره که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، اظهار داشت: هدف از خلقت تکامل انسان است که با عمل به دستورات الهی حاصل می شود و هیچ نفعی برای خداوند ندارد.

وی عبادات را وسیله ای برای تکامل معنوی انسان دانست و افزود: خطاب انبیاء(ص) به همه انسان ها اعم از مسلمان و کافر است زیرا توصیه های انبیاء(ص) برای تمام انسان ها مفید است و همه انسان ها را به تکامل می رساند.

آیت الله فقیهی با اشاره به فعالیت طبیب و پلیس در جوامع انسانی اظهار داشت: این که طبیب ما را از چیزهایی منع می کند و به خوردن چیزهایی توصیه می کند و پلیس هم اگر انسان را جریمه می کند و از سرعت و سبقت غیر مجاز منع می کند به خاطر این است که ما خوب زندگی کنیم و زندگی آرامی داشته باشیم.

وی عمل روحانیت که ادامه حرکت انبیاء و اوصیاء است را مانند عمل طبیب و پلیس دانست و گفت: اگر انبیاء(ص) و اولیاء(ع) و به تبع آنها روحانیت می گویند راستگو باشید، تکبر نداشته باشید، انفاق کنید و مشکلات مردم را حل کنید برای خودمان خوب است و برای این است که جامعه خوب اداره شود و مردم راحت باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار داشت: تفاوت میان طبیب و روحانی است که روحانی وظیفه دارد اول خودش به توصیه هایی که می کند عمل کند و بعد به دیگران بگوید ولی طبیب و پلیس لازم نیست خودشان به توصیه هایی که می کنند عمل کنند و مردم خطر عمل نکردن به توصیه های طبیب و پلیس را احساس می کنند.

وی اظهار داشت: این که مردم از درس اخلاق امام خمینی(ره) لذت می بردند و منتظر بودند که کی روز جمعه برسد تا درس اخلاق ایشان شروع شود به این خاطر بود که خود امام خمینی(ره) متلبس به اخلاقیاتی که می گفت بود و هیچ گاه به دنبال جمع کردن مرید و یا رسیدن به پست و مقام نبود.

آیت الله فقیهی با بیان این که امام خمینی(ره) از درس که برمی گشت عبای خود را روی سرش می کشید تا کسی ایشان را نشناسد که دنبالش راه نیفتند، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با وجود این که از اساتید برجسته حوزه علمیه قم بود ولی حاضر نمی شد رساله ای بنویسد و در نهایت هم شاگردانش از فتاوای امام رساله ای را جمع آوری کردند و نوشتند.

وی در ادامه با بیان این که انجام عبادات به تنهایی انسان را متقی نمی کند، تصریح کرد: ممکن است انسانی نماز بخواند و روزه بگیرد ولی تهمت بزند و یا مال مردم را بخورد؛ نماز و روزه و انجام دیگر عبادات فقط زمینه تقوا را فراهم می کند و این طور نیست که هر کس نماز بخواند متقی باشد ولی از طرف دیگر نمی شود که نماز نخواند و عبادت خدا نکرد و به درجه تقوا رسید./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات