۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۵۰۳۲۰۸
حجت‌الاسلام پناهیان:

نشاط و شادی معنوی نتیجه رضایت‌مندی خداوند است

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: نشاط و شادی معنوی نتیجه رضایتمندی خداوند است که انسان را مست می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه دوشنبه به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و درباره حال خوش معنوی، گفت: مقایسه نشاط و شادی کاذب با نشاط و شادی حقیقی انسان را فریب می‌دهد.

وی افزود: ما باید گناه و ثواب را ذیل شادی و نشاط تفسیر کنیم، گناه بودن برخی شادی‌ها به علت کذب آنها است.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه رمضان عید اولیاء خدا است، عنوان کرد: یکی از عواملی که سبب می‌شود فقدان نشاط و شادی معنوی را حس نکنیم رضایتمندی از خود است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: نشاط و شادی معنوی نتیجه رضایتمندی خداوند است که انسان را مست می‌کند، ما بندگان خداوند محتاج رضایت خدا هستیم چراکه بالاترین عذاب نگاه نکردن خداوند به بنده‌ خود است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه بدبخت‌ترین انسان‌ها کسی است که خود را محکوم نکرده و از خود راضی باشد، اظهار داشت: کسانی که از خود راضی هستند در اوج بدرفتاری خوبی‌های خود را دیده و اینگونه آرام می‌شوند، امثال هیتلر، صدام یا یزید اینگونه بودند که به جنایات خود ادامه دادند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه برخی به جای اینکه به رحمت خداوند توجه کنند خوبی‌های خود را در نظر می‌گیرند که خداوند آنها را روز قیامت لال خواهد کرد، گفت: خداوند خطاب به حضرت داوود می‌فرمایند: ای داوود به بندگان بگو کسی روی خود حساب نکند روز قیامت که من حساب می‌کشم صدیقین کم می‌آورند، صدیقین مرتبه بعد از انبیاء قرار دارند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما مشروبات الکلی نمی‌خوریم اما با شمارش خوبی‌های خود مستی کاذب پیدا می‌کنیم در حالی که باید به بدی‌های خود توجه کرده و با فزع به درگاه الهی به کرم او طمع کنیم.

وی بیان داشت: معمولا انسان وقتی ظلم می‌کند برای راضی کردن خود خوبی‌های خود را می‌شمارد در حالی که یک مقدار خوبی حتی به صورت ارثی را همه دارند.

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: لذت نشاط و شادی معنوی چنان انسان را مست می‌کند به راحتی می‌تواند از بدی‌های دیگران گذشت کند./807/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات